Ik lees zijn standpunt op een andere manier, en ik heb er dan ook in die geest op gereageerd. Ik kan tomcpp's stukje lezen als "De wetenschap brengt ons tot de ene en enige waarheid, en wordt dus die waarheid zelf. Dat is het enige waar wij ons op moeten baseren, en discussie hoort daarin niet thuis." Ik ben het daarmee oneens. Tomcpp, corrigeer me als ik ernaast zit, indien ik erop zit, zal ik verder reageren.
Dit is juist qua standpunt. Wetenschap is niet zomaar "een" waarheid, maar echte wetenschap (dus niet de oh-nee de wereld gaat vergaan soort, die begon met "vervuiling", dan met atoomwapens en tegenwoordig met "opwarming van de aarde") is de beste waarheid die er bestaat. Vele dingen die "controversieel" zijn zijn dat niet echt.
De rode draad door alle studies over agressiviteit in spelletjes en agressiviteit "op de straat" is dat er niet gewoon een effect is, maar dat het effect nadrukkelijk aanwezig is. Hoe jonger de kinderen, hoe groter de invloed, en deze invloed neemt pas echt af als deze kinderen op zijn minst 16-18 jaar oud zijn (en hij neemt af, de invloed gaat nooit weg).
Kinderen worden opgesplitst in 3 groepen, en hoe ouder de kinderen hoe groter de "goede" groep is. Maar elk kind gaat videospelletjes imiteren. Er zijn kinderen die niet serieus beinvloed worden door deze spelletjes, die een eigen stabiele persoonlijkheid hebben die geen positieve of negatieve invloed ondervind van deze spelletjes. Deze groep is klein. Er is een grote groep waarbij een correlatie tussen geweld en videospelletjes duidelijk en significant aanwezig is. Het is echter niet duidelijk (niet bewezen) of het video geweld de oorzaak is van de agressie of de agressie de kinderen aantrekt tot gewelddadige spelletjes. En er is een kleine groep die als reactie op videospelletjes geweld gaat gebruiken. De eerste groep wordt groter (maar nooit zelfs maar 30% van de mensen) naarmate de leeftijd toeneemt. Desondanks is het ook bij 50 jarigen zo dat de meerderheid agressiever wordt als gevolg van het spelen van videospelletjes.
De officiele positie van de "American Psychological association" is :
"Psychological research confirms that violent video games can increase children's aggression, but that parents moderate the negative effects. There are 5 consistent effects of violent video games : increased aggressive behavior, thoughts, and affect; increased physiological arousal; and decreased prosocial (helping) behavior"
Dit lijkt me vrij duidelijk. Bijkomende opmerking is ook dat vandaag de dag "gewelddadige spelletjes" nog heel iets anders is dan wat in de meeste studies bestudeerd was. "Missile command" ken je wel, en was een van de spelletjes die hier als "agressief" werd aangemerkt. Ik denk niet dat iemand serieus het punt wilt maken dat quake of counterstrike minder gewelddadig zijn.
Dus, beste wetenschappers, dit is de huidige consensus :
video spelletjes, zelfs dingetjes als missile command, zorgen voor meer slachtoffers op straat, het is niet zo dat videospelletjes iedereen direct in een maniak veranderen, maar minstens bepaalde groepen mensen moeten tegengehouden worden om deze spelletjes te spelen, als je geweld wilt vermijden.
De discussie die hierover nog bestaat binnen de psychologie gaat over 2 punten, en over niets anders :
1) is het uberhaupt mogelijk in de huidige maatschappij om echt hard geweld van je kinderen weg te houden ?
2) is het geweld veroorzaakt door de spelletjes voor de grote groep, of veroorzaakt het geweld de keuze van het spelletje ? (met de opmerking dat het bewijs zeer hard richting de eerste conclusie wijst)
Wat niet ter discussie staat bijvoorbeeld is dus, gegeven dat ouders niet ingrijpen, zal een jong kind extreem agressief worden als het, zeg 10 uur per week, gewelddadige spelletjes speelt. Ook bij oudere kinderen zal dat in de overgrote meerderheid van de gevallen gebeuren.
Is dit de waarheid ? Zo nee, wat doe je met die studies ? Kan je serieus beweren van eerlijk te zijn in je denken als je hier tegen in gaat ? Wat met een wetsvoorstel hierover ? Ga je eerlijk zijn erover, en zeggen tegen mensen dat ze meer geweld op straat maar moeten aanvaarden zodat jij spelletjes kan spelen ?