Er bestaat internationaal handelsverkeer, maar daar leven we niet in.
Mensen denken en beschouwen de wereld en zichzelf conform de manier waarop de economie van hun samenleving is ingericht. Toen onze voorouders nog verzamelaars/jagers waren, dachten ze totemistisch; toen ze boeren waren dachten ze animistisch. In klassensamenlevingen denken ze monotheïstisch en nu we in een vrijemarktsamenleving zijn komen te leven, denken we marktconform. Of zie ik dat niet goed?
We leven in verhalen .. Weet je nog wel?
Ja, dat kan ik uitleggen. Maar kun jij dat ook, lou?
Ten tweede is het wezen van de markt zeker niet democratisch, eerder anarchistisch.
Zie ik niet contrasteren. Maar om de groentenmarkt (bijvoorbeeld) nou als anarchistisch aan te merken? Hmm.
In tijden en op plaatsen waar er geen democratie was, werd immers ook handel gedreven.
Ja, maar hoe! Het USSR-systeem gaf niet zo maar de geest. De eerste vormen van democratie bloeiden op in de Griekse stadstaten. Dictators kúnnen wel goed werk doen (zoals je het "de plaatselijke tiran" laat doen) wanneer ze zich in dienst stellen van de commercie, maar vroeg of laat gaat de despotenkliek toch de markt usurperen en kwijnt die weer weg. Historische voorbeelden zoals het Osmaanse rijk te over.
Het wezen van de markt is alles behalve democratisch.
Dat ik niet wat ik zeg, lou, ik zeg: democratie is wezenlijk voor een vrije markt. Democratie is mensenwerk, net als een huwelijk: je moet er voortdurend onderhoud aan plegen. En het komt niet als bij toverslag, het is een moeizaam plotiek gevecht om de democratische verhoudingen te verbeteren. Een gedeeld nieuw Groot Verhaal zou het werk zeer bevorderen.
jou idee (zoals je dat nu presenteert) behoeft, om enigszins steekhoudend te zijn, een nieuwe orde (verhaal = ideologie)
en een (wereld)macht om deze orde te propageren.
Nee hoor, het (in mijn ogen hardstikke steekhoudende) idee is ontstaan in de bestaande orde, en zodra iemand anders er ook wat in gaat zien, groeit het idee al in twee koppen. Nou, met z'n tweeën kunnen we makkelijk een groepje bij elkaar krijgen, en dan gaat het idee groeien als kool -- nog steeds binnen de bestaande orde. Gesteld dat we het als actiegroep voor elkaar krijgen dat de UNESCO er een team van wetenschapsschrijvers voor aan het werk gaat zetten, dat al binnen een jaar een concept naar buiten brengt voor het project, gebeurt dat nog steeds binnen de bestaande orde. En als je onder de 'bestaande orde' de vrije markt - economie verstaat (zoals ik doe) dan wordt die orde ook vooral niet aangetast. Alleen wordt dan de democratie, bij de gratie waarvan de markt vrij kan zijn en blijven, bevorderd en de betrokkenheid van de burgers daarbij vergroot.
dat je dacht dat het wellicht bij de Unesco in goed handen zou zijn. Trouwens, weten ze er daar al van?
Om eerlijk te zijn heb ik al eens pogingen gewaagd om mijn idee aan iemand van deze organisatie aan te bieden. Maar dacht je nou echt dat zulke mensen op een idee van een portrettekenaar zaten te wachten? Haha ..
Je hebt het toch echt over een ideologie Franco, ... Waarom noem je het niet gewoon een ideologie, waarom noem je het een
Groot Verhaal?
Omdat je tig ideologieën hebt (zoals je ook tig ziektes of filosofieën hebt: over welke wil je het hebbeb?): ik poneer hier de ideologie "nieuw Groot Verhaal".
Zo zette je mij even op het verkeerde been, en ik dacht dat je met wat nieuws kwam, maar je bezigt slechts een eigen jargon voor een
(mogelijk) belangrijk aspect van de globalisering.
Verklaar je nader, lou, ik snap niet niet goed wat je bedoelt.
Je hebt het er over dat wij van apen mensen geworden zijn. Dat kan niet kloppen. Waren wij eerst apen, dan waren wij daarvoor nog viervoeters,enz terug in de evolutie ... waren wij eerst microben. Eer het menselijk brein geevolueerd was waren wij niet. Er was leven, bon, maar er was geen symbolisme.
Hoezo kan hier iets niet kloppen? Ons Verhaal is juist hoe wij van mensapen symbolisch denkende wezens werden.
Waarom gebruik je niet simpelweg de term "evolutie," als je dat bedoelt?
Evolutie houdt het proces in van de soortvorming. Maar bij de wordingsgeschiedenis van onze soort is er vooral van culturele evolutie sprake; en dan gaat het er vooral om, die te verhelderen. Wanneer ik net als Dawkins daar
memen bij aan het werk zou zien, zou ik er vaak het verschijnsel 'evolutie' bij halen. Maar ons Ontstaansverhaal is is historisch van aard, niet zozeer evolutionair. Denk ik.
Ik zou het best wel op prijs stellen als je me niet dit soort van 'dooddoeners' toedient.
Tjonge, lou! Ik doe mijn best, adequate antwoorden te geven op gestelde vragen/tegenwerpingen. Je maakt me ongelukkig als je die als 'dooddoeners' kwalificeert.
Je mag er van uitgaan dat ik jou en anderen grondig bestudeer eer ik met een reactie kom.
Dat motiveert mij dan ook om diepgaand op je opmerkingen in te gaan.
Verder schrijf je elders dat men niet meer moet aankomen met dat' het verhaal autoritair' is. Maar Franco, als je zo je eigen zin hier terug leest, vind je dan niet dat die best wel behoorlijk autoritair klinkt?
Nou ja, ik wilde de al te voor de hand liggende tegenwerpingen alvast vóór zijn. Niet dat dat afdoende hielp ...
Zeg, wil je eigenlijk wel van gedachten wisselen over je verhaal? Op een aantal zinnige kritieken ga je niet in, bijvoorbeeld niet op mijn reeds in verschillende bewoordingen gestelde 'jargon kritiek.'
Je bedoelt waarschijnlijk "woordenwereld". En wat ik daarmee bedoel.
Nou, daar gaat 'ie dan. Mijn reconstructieverhaal van hoe wij van mensapen tot mensen werden, vertelt dat onze vroegste voorouders, in een soortvreemde voedselgaringsomgeving beland, uit behoefte aan meer communicatie dan waar je in een regenwoud-omgeving mee toekunt, NAMEN (woorden) VOOR DE DINGEN zijn gaan ontwikkelen. Ik geef dit verhaal uitgebreider weer in deel 2 van de tekst
Bezoek mijn humanosofie-tekst. (Ik vertouw er blindelings op dat je ook deze grondig gaat bestuderen. Nou, dat zal een boel tegenwerpingen schelen --- maar er hopelijk nieuwe voor doen oprijzen!) Steeds meer NAMEN voor steeds meer DINGEN: tenslotte (heeft vermoedelijk wel vier miljoen jaar in beslag genomen!!) hadden ze voor alle DINGEN in hun leefomgeving een NAAM en leefden ze voortaan in een 'benoemde' wereld, een woordenwereld. Maar voor dit soort uitleg heb je een hele tekst nodig om dat bevredigend uiteen te zetten, dat gaat niet in een forumreactie.
Ook zie ik je niet 'toehappen' op die positieve suggesties voor nadere reflectie van Yopi.
Dat is geen onwil. Maar ik heb Yopi ook eerst aan het bestuderen van mijn teksten aangezet, net als jou nu. Tjonge, deze was een flinke klus. Kun je in het vervolg je vragen/tegenwerpingen niet wat doseren, lou? Dan hoef ik niet zulke ellenlange bijdragen te produceren.