Aangezien ik Aristoteles ook als een wetenschapper beschouw, is dat geen enkel probleem. Tenzij heliocentrisme en atoomfysica een 'verfijning' zijn van geocentrisme en vier-elementenleer natuurlijk.
Is dit een poging tot een grap ? Uiteraard zijn dat WEL verfijningen. Zowel geocentrisme als vier-elementenleer waren immers serieuze theorieen.
Noteer dat heliocentrisme achterhaald is (dat weet jij uiteraard, nietwaar ?)
Heliocentrisme is zijn leven begonnen als "hey dit rekent makkelijker". Met andere woorden : wat was het enige argument voor heliocentrisme de eerste 80 jaar van het bestaan van die theorie "we hebben een term minder in de vergelijkingen !". Verfijning ? Uiteraard was het een verfijning.
Je doet daarenboven ook nogeens alsof de vier-elementenleer zomaar uit het niets de tabel van mendeljev gegaan is. Uiteraard is dat niet zo. Bij die elementen werden er langzaam meer bijgevoegd. Eerst bloed, meen ik mij te herinneren.
Dus ja, uiteraard zijn dat verfijningen. En uiteraard ken jij, alwetend, het experiment dat bewijst dat geocentrisme vals is ? (hint : zo'n bewijs bestaat niet, nu niet en nooit niet, leg nu uit waarom niet, dubbelzware hint: Newton heeft dat jarenlang geprobeert te bewijzen en is gefaald. Zijn bewijs involveerde "ether". Welke andere belangrijke physicus heeft zich in de discussie over ether gemengd ?)
Jeroen Bouterse schreef:De koppigheid waarmee je volhoudt dat er over de feiten geen discussie is, vind ik ongegrond. Je kunt wel beweren dat wetenschap 'dogmatisch' ís, maar mijn ervaring is dat mensen al in hun tweede jaar aanzienlijk meer twijfels hebben over de trefzekerheid van de methoden van hun vakgebied dan in hun eerste jaar. En terecht. Zonder die twijfels is wetenschappelijke vooruitgang niet mogelijk.
Mijn punt was, zoals Assassinator al zegt, dat uit eventuele 'zekere' feitenkennis geen normen voortvloeien, en de discussie zou dus gaan om welke waarden er prioriteit hebben. Zo'n simpele discussie is dat inderdaad nog niet, zèlfs als je een bepaald verband zou kunnen aantonen.
Dat eerstejaars een dikke nek hebben weet mijn kleine teen ook. Hier is een nieuwsflash : in 10 jaar heb ik 1 (een, uno) nuttige opmerking gekregen van een eerste of tweedejaars. En die eerstejaars was zelf niet capabel om die opmerking te gebruiken ook niet, en bleek later ook niet correct te begrijpen waar het over ging.
Ik ben overigens 'man genoeg' om te erkennen dat ik niet zo snel 'essential liberty' zou opgeven voor 'a little temporary safety'. Als er aangetoond wordt dat het aantal misdaden significant daalt wanneer je iedereen gevangen zet in een cel van 2 bij 2 meter, is dat nog geen reden om iedereen gevangen te zetten.
Ow wauw een benjamin franklin quote ... Zelf niet capabel van een antwoord te verzinnen ? Daarenboven gaan we nu even niet doen alsof jij deze houding aanhangt. Dit is gewoon een woordje dat je leuk vind, en gebruikt als het jou steunt.
Benjamin Franklin heeft deze opmerking gemaakt ... maar jij staat niet achter die betekenis. Immers Nederland verbied een hele resem politieke opinies (waar vandaag de dag in sneltreinvaart een hele reeks islamitische politieke opinies aan toegevoegd aan het worden zijn, inclusief de letterlijke opinie van hun god "blijf moorden tot er alleen nog islam is op de aarde" (hoofdstuk 8, vers 39 in de koran))
Ben jij er dus, zoals Franklin, voor dat een dergelijke opinie aan kinderen mag aangeleerd worden, en ervoor om met geweld (als in kogels) te voorkomen dat ze aan andere ideeen blootgesteld worden ? Want DAT was de opinie van Benjamin Franklin.
Als je iedereen los laat lopen, dan is het resultaat simpel : geen maatschappij, enkel nog kleine groepen mensen die elkaar uitmoorden om gelijk welke reden, en uiteraard eindigd dat in hongersnood (dit is bewezen voor alle duidelijkheid, en wordt door linkse "revoluties" veel te regelmatig in de praktijk gebracht, zie Zimbabwe vandaag, Birma/Myanmar morgen, en Venezuela volgend jaar).
Dat jij puur egoistisch denkt doet mij niets hoor, helemaal niet, maar wees dan dus man genoeg om dat toe te geven. Niemand, zeker niet vreemden, kunnen jou iets schelen, en als jij amusement hebt, wat maakt het dan uit dat er meer mensen sterven ?
Je extreem voorbeeld bewijst niets, behalve dan dat jij niet wilt discussieren, minst van al over consequenties van je eigen daden.