Puzzel Puzzels
Phys
Artikelen: 0

Re: Vreemde animatie...

Toch opmerkelijk dat het zo verschilt van persoon tot persoon welke richting het meest in het oog springt. Albert, heb je het advies van Rogier al geprobeerd? Kijk naar de benen, en beeld je in dat ze de andere kant op draait op het moment dat het been achterlangs gaat (dan zou het been dus voorlangs moeten bewegen).
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 15 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Geschikt voor iPhone 13 / iPhone 13 Pro Screenprotector Tempered Glass - 2 stuks Beschermglas

Geschikt voor iPhone 13 / iPhone 13 Pro Screenprotector Tempered Glass - 2 stuks Beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Bekijk product

albert davinci

Ik heb Rogiers tip geprobeerd maar ik blijf de silhouet alleen maar naar links zien draaien.

Gek, de eigenschappen die bij de linker-hersenhelft staan zijn bij mij duidelijker sterker ontwikkeld dan de eigenschappen die bij de rechterhersenhelft staan.

Spijtig dat hier niet nog iets meer uitleg bij staat.

Bij jou kloppen de eigenschappen ook niet met de draairichting, nietwaar? Jij bent exact ingesteld en je hebt een sterk gevoel voor taal.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Phys

Nou, ík zag juist het meisje rechtsom draaien: clockwise. Volgens de link zou ik dus meer mijn rechterhelft gebruiken. Jij zegt haar linksom te zien draaien: counterclockwise. Over het algemeen - afgaand op de genoemde eigenschappen - denk ik ook meer mijn linkerhelft de gebruiken. Echter, "knows object name" rather than "knows object function" is bij mij niet van toepassing. "acknowledges' i.p.v. "appreciates" idem.

Kan iemand mij het verschil tussen "can comprehend" en "can "get it" (i.e. meaning)" duidelijk maken?

Comprehend is te vertalen als bevatten/begrijpen/doorzien/doorgronden maar in hoeverre dat verschilt van "to get it" (betekenis) is mij niet volledig duidelijk.

Is to comprehend eerder doorgronden, dus écht, dieper begrijpen?

- Niels Bohr -
albert davinci

Ik ben eventjes zwaar in de war.

Gisteren keek ik even aandachtig naar de voet (ipv het been) en voila, ineens zag ik het meisje volgens de richting van de klok draaien. Nu zag ik het meisje eerst met de richting van de klok draaien en na een tijdje linksom.

Ik snap het niet. Hoe kan het nu dat je één draairichting dwangmatig waarneemt hoe zeer je ook probeert om nuchter te kijken en de andere richting te zien.

Ik ken meer illusies. Een bekende is bijvoorbeeld de vaas met 2 gezichten. Van zo'n illusie is de werking simpel; beide figuren komen er in voor en het is maar net welk deel van het plaatje je als één geheel beschouwt. Dit is echter spooky. Hoe aandachtig ik er ook naar kijk, ik kan maar één richting zien en ik heb er nog steeds geen benul van hoe het komt dat de richting ineens verandert.

Het doet me des te meer beseffen hoe zeer onze cortex (van de grote hersenen) uiteindelijk onze waarneming bepaalt.

Wellicht is dit een mooi iets voor middelbare scholieren om ze wat meer tolerantie bij te brengen voor andere visies en interpretaties (zo ook met geloof, ethische standpunten, verschillende milieus enz.)
Echter, "knows object name" rather than "knows object function" is bij mij niet van toepassing.
grappig, dat heb ik ook terwijl mijn linker hersenhelft dominant is. Maar goed, ik ben sowieso altijd al heel anders geweest dan anderen. :D
Kan iemand mij het verschil tussen "can comprehend" en "can "get it" (i.e. meaning)" duidelijk maken?

Comprehend is te vertalen als bevatten/begrijpen/doorzien/doorgronden maar in hoeverre dat verschilt van "to get it" (betekenis) is mij niet volledig duidelijk.

Is to comprehend eerder doorgronden, dus écht, dieper begrijpen?
Ik ben ook maar een simpele boerenlul maar uit oa songlyrics ('You get me' van Michelle Branch) en series/films (altijd Americaans of evt. Engels) meen ik op te kunnen maken dat er bij 'getting it' nog een gevoelsmatige component komt bovenop of naast de rationele component. Bijvoorbeeld dat je bij een wiskundeopgave soms 'intuïtief' het antwoord weet maar dan nog moet gaan nadenken over de procedure waarmee je tot dat antwoord komt of het haarfijn aanvoelen wat je wanneer moet doen in de sociale interactie zonder dat je het in woorden kan uitleggen.

Edit: nu zag ik het weer eerst links en vervolgens rechts nadat ik naar de voet keek. Volgens mij is de voet de sleutel om de gepercepieerde draairichting te keren. Wellicht dat het zo ook 'test' welke hersenhelft dominant is; detail (voet) vs. geheel. Zou het niet kunnen dat de voet in de andere richting draait dan de rest van het lichaam?
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.
bibliotheek357

ik heb er nog een kwartier naar zitten staren en ik heb zelfs alle trucs op de site (bij comments) geprobeerd, zoals eerst naar de schadow kijken, en dan langzaam omhoog scrollen, niets lukt. Ze BLIJFT wijzerzin draaien :/ Betekent dit dat ik de linkerhelft van mijn brein niet gebruik? :D

Je ziet dit vooral als je bij de billen kijkt, dat dat haar rechterbeen is
Niet weten is geen schande, niet willen weten wél, en persé beter willen weten ook!

(quotatie van Jan van de Velde)
benb

2e tip

Kijk eens alleen naar haar uitgestrekte onderbeen, dus vanaf haar knie tot en met haar voet.

Als ik ook nog mijn linkeroog dicht doe dan is het nog eenvoudiger te volgen, maar misschien is dat verbeelding.
nothing will change without a rebel
benb

2e tip

Focus eens alleen het onderbeen van het uitgestrekte been, dus de knie tot en met de voet.

Als ik mijn linkeroog dicht doe dan gaat het nog makkelijker verbeeld ik me.
bibliotheek357

ik heb uw advies opgevolgd, en ik ben ietswat vooruit gegaan :D Maar helaas, ik kom iets heel raars uit. Ik heb dus mijn scherm zo gezet dat er bovenaan het scherm alleen de knie tot de voeten zichtbaar is. Nu merk ik dat de voet (linker of rechter, weet het zelfs niet zo) lang achter links en rechts zwaait, dus dat de voet nooit langs voor komt. Ze zwaait naar links, stopt, keert terug langs achter naar rechts, stopt, keert langs achter naar links enz =/
Niet weten is geen schande, niet willen weten wél, en persé beter willen weten ook!

(quotatie van Jan van de Velde)
Soterius

Hee, bibliotheek. Ik heb er ook lang over gedaan, haha. Bij mij lukte het pas toen ik m'n hoofd helemaal opzij draaide (zoals wanneer je op je zij in bed ligt). Hopleijk werkt dat bij jou ook :D
"Be prepared for the worst, but expect the best"
WendyTje

Bij mij gaat ze ook vrijwel alleen met de klok mee, alleen toen ik alles had gelezen, weer naar boven scrolde, ging ze heel even linksom!! Maar op het moment dat ik dacht: "wow linksom!" Was het alweer met de klok mee, en nou lukt het me niet meer, ahhhg om GEK van te worden!
To boldly go where I`ve never been before

Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one
benb

Blijf je focussen op het gedeelte tussen knie en voet en zeg tegen jezelf: Ik wil zien dat ze links en rechtsom gaat.

of denk aan de gewenste beweging en zeg tegen jezelf: ik wil dit zien
WBE

Voor degenen die het niet zien. Wat vertraagd en wat beelden weg. Kijk naar haar hoofd.

Afbeelding
albert davinci

Ik zie nu ineens dat het hoofd eventjes naar links draait tijdens een klein deel van de beweging. Tijdens een ander deel van de beweging draait haar been links, ook weer een mineure fractie van de totale tijd.

Hoe moet ik dit nu duiden?

Waarom ziet de één het anders dan de ander? Wellicht kan iemand het eens aan één van zijn profs vragen :D

Phys

Nu (met de helft van de beelden weg) is ze toch alleen nog maar linksomdraaiend zichtbaar, of moet ik ze nu ook allebei zien?

- Niels Bohr -

ads

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 16 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 16 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Bekijk product

ypsilon

albert davinci schreef:Hoe moet ik dit nu duiden?

Waarom ziet de één het anders dan de ander? Wellicht kan iemand het eens aan één van zijn profs vragen :D
Geen idee... Sommige optische illusies hebben te maken met de werking van het oog, andere meer met naar welk punt je kijkt (klik klik) en hier vind je nog allerhande effecten i.v.m. bewegingsperceptie... Ik zou i.i.g. niet te veel conclusies trekken over gebruik van hersenhelften e.d. op basis van deze animatie.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🌎 Psychologie en Sociologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!