Ik zelf ben op het moment nog aan het studeren (technische natuurkunde) en vind het daarom wel leuk om te horen wat anderen voor werk doen en hoe natuurkunde daarin terug komt. Zeker omdat dat een wereld is die voor mij als student behoorlijk langs me heen gaat en daar zitten er hier misschien wel meer van.
Stage of iets dergelijks is natuurlijk ook welkom
Daar trap ik dan zelf ook maar mee af:
Mijn stage heb ik vorig jaar gelopen bij een universiteit in Amerika, nog steeds niet echt het bedrijfsleven dus, het was een nanotechnologie college (CNSE) en mijn opdracht had betrekking tot de nieuwe lithografie technologie; EUVL. Het nieuwe apparaat van ASML was net binnen en er waren een boel projecten omtrent deze technologie want er waren nog steeds probleempjes. Ik had een project waarin krachten van een oppervlakte op een deeltje gekarakteriseerd werden in een (uiteindelijk) stromende vloeistof.
In dit project werkte ik samen met een Duitse post-doctoraal researcher. En ik kon hier redelijk creatief bezig zijn(mijn begeleidende professor was in mijn beoordeling te spreken over mijn orthodoxe methode om problemen op te lossen, leuk om te noemen natuurlijk
Ik merkte ook dat er een vrij relaxte sfeer was, werktijden mocht je zelf bepalen zolang je maar aan de 40 kwam en je er op drukke tijden was als je nodig was. Ook was het geen probleem om eens een dagje vrij te nemen om wat van de omgeving te bekijken. Ook was het mogelijk als werknemer om wat lessen van professoren te volgen, hier heb ik dan ook gebruik van gemaakt en heb een heel semester een vak gevolgd met betrekking tot het hele productie proces van een microchip.
In het college waren ze erg te spreken over de Nederlandse studenten die stage kwamen lopen, ik was dan ook niet de eerste student die daar stage kwam lopen en er waren er een aantal teruggekeerd na hun studie om hun PhD te halen.
Puzzels