Buyck Ruben schreef:beste forumleden (nieuw lid)
Eigenlijk vraag ik me af waar alles vandaan komt. Niet de klassieke vragen hoe planeten ontstaan ect...
Maar vanwaar dat alle elementen komen (ruimtepuin, gassen ect...) vooraleer er een planeet kan gevormt worden?
Vanwaar komt het heelal en al die materie hoe klein ook (van planeet tot atoom), waarom is het er en waar komt het vandaan?
Graag reacties
In de quantum mechanica zegt men dat materie condenseert uit het quantumveld. Gelijk het ontstaan van dauw bij het wijken van de kou van de nacht. Een bijzonder interessante theorie gezien er meestal behoorlijk wat geomtrie in 'de schepping' bestaat. Het lost echter niets op, want waar zou dat quantum veld dan vandaan komen?
In mijzelf probeer ik vaak het tegenovergestelde van denken te doen. Simpelweg te zijn zeg maar. Op die momenten ontstaat er zoveel in me dat ik in die zin min of meer tot de conclusie gekomen ben dat het 'niet' uitlokt tot het 'zijn'. Misschien bestaat er zo ook wel een geometrie.
Misschien is het in deze echter het beste om de woorden van
Gottlob Frege in acht te nemen:
This oversteps the limits of human understanding to such an extent that one must leave its possiblilty out of account.
Hij stelde zich overigens namelijk deze vraag:
But might it not be possible that my ideas, the entire content of my consciousness might be at the same time the content of a more embracing, perhaps divine, consciousness? Only if I were myself part of the divine consciosness. But then would they really be my ideas, would I be their bearer?
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
~Sir Winston Churchill