Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
WizzMan
Artikelen: 0
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:35

Krokodilleneieren

ik had gehoord dat door een hogere temperatuur in de eieren er meer kans op een mannetje was en bij een lagere temperatuur meer kan was op een vrouwtje. :roll:

is dit waar want:

het heeft toch te maken met X en Y als het XX is is het een vrouwtje wat maak de temperatuur dan nog uit en als het XY is dan is het gewoon een mannetje heb ik dit verkeerd

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk 50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Loesje scheurkalender - 2026

Loesje scheurkalender - 2026

Bekijk product

Gebruikersavatar
Cycloon
Artikelen: 0
Berichten: 4.810
Lid geworden op: ma 24 jan 2005, 20:56

Re: Krokodilleneieren

het heeft toch te maken met X en Y als het XX is is het een vrouwtje wat maak de temperatuur dan nog uit en als het XY is dan is het gewoon een mannetje heb ik dit verkeerd


Ik dacht dat dit niet zo was bij reptielen ... en dat het bij reptielen dus van andere zaken afhangt :roll: Maar specifieker kan ik eerlijk gezegd niet zijn ...
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

WizzMan
Artikelen: 0
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:35

Re: Krokodilleneieren

dus bij reptielen heeft het niks met X en Y te maken
Gebruikersavatar
Cycloon
Artikelen: 0
Berichten: 4.810
Lid geworden op: ma 24 jan 2005, 20:56

Re: Krokodilleneieren

dus bij reptielen heeft het niks met X en Y te maken
Volgens mij hadden die helemaal geen xy systeem :roll:

Edit: Dit heb ik door te googlen gevonden:
Korte feitjes

· Het geslacht van een krokodillenbaby wordt door de broedtemperatuur bepaald. Onder de 30 graden ontwikkelen zich vrouwtjes, boven een temperatuur van 33,9 graden uitsluitend mannetjes.
Nog eventjes verder zoeken :wink:
WizzMan
Artikelen: 0
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:35

Re: Krokodilleneieren

ok bedankt voor de info :wink: en ik zoek op internet wel weer verder. :roll:

Prettige kerstdagen!!
WizzMan
Artikelen: 0
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:35

Re: Krokodilleneieren

weet je ook een verklaring daarvoor dat het bij hoger dan 33,9 mannetjes worden en dat het bij lager dan 30 vrouwtjes worden
Gebruikersavatar
Cycloon
Artikelen: 0
Berichten: 4.810
Lid geworden op: ma 24 jan 2005, 20:56

Re: Krokodilleneieren

Bij de eieren van krokodillen wordt het geslacht bepaald door de temperatuur van de omgeving. De temperatuur waarin de eieren zich bevinden bepaalt de ruimtelijke verdeling van enzymen en hormoon receptoren.

De gecko produceert bij lage en hoge temperaturen vrouwtjes, terwijl bij intermediare temperaturen worden mannetjes geboren. Als men echter bij een gecko oestrogeen (vrouwelijk hormoon) toedient worden ook bij intermediaire temperaturen toch vrouwtjes geboren.

De temperatuur afhankelijke seksbepaling zou een evolutionaire voorloper kunnen zijn van de genetische controle bij zoogdieren. Het is gebleken, dat bij ratten de temperatuur de invloed van steroïde hormonen kunnen beïnvloeden. Misschien maskeert de invloed van de temperatuur tijdens de ontwikkeling van het embryo bij zoogdieren, omdat ze warmbloedig in tegenstelling tot de krokodillen die koudbloedig zijn.
Het lijkt er dus op dat de temperatuur bepaalt welke hormonen worden aangemaakt en welke niet, dus dat zorgt er dan ook voor of het een mannetje of een vrouwtje word :wink:
WizzMan
Artikelen: 0
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:35

Re: Krokodilleneieren

heel erg bedankt !! :roll:
Gebruikersavatar
Cycloon
Artikelen: 0
Berichten: 4.810
Lid geworden op: ma 24 jan 2005, 20:56

Re: Krokodilleneieren

heel erg bedankt !!   :D


Your Welcome :roll:
Doffer
Artikelen: 0
Berichten: 236
Lid geworden op: vr 03 jun 2005, 14:27

Re: Krokodilleneieren

Hoi

Bij hogere temperatuur wordt het jong groter en kan zich beter handhaven als mannetje.

Bij lage temperatuur zijn de jongen kleiner en dus kunnen het beter vrouwtjes worden zodat ze niet tegen een groot mannetje hoeven te vechten.
Klintersaas
Artikelen: 0
Berichten: 8.605
Lid geworden op: za 14 apr 2007, 20:04
Social:

Re: Krokodilleneieren

Ik dacht dat dit niet zo was bij reptielen ... en dat het bij reptielen dus van andere zaken afhangt :D Maar specifieker kan ik eerlijk gezegd niet zijn ...
dus bij reptielen heeft het niks met X en Y te maken
Er dient hier een onderscheid gemaakt te worden tussen verschillende soorten reptielen:
  • reptielen met temperatuurafhankelijke geslachtsbepaling:
    • de krokodilachtigen (Crocodilia)
    • de brughagedissen (Rhynchocephalia)
    • de meeste schildpadden (Testudines)
    • veel hagedissen (Sauria)
  • reptielen met genetische geslachtsbepaling
    • de slangen (Serpentes)
    • verschillende schildpadden
    • sommige hagedissen
Bij de reptielen met genetische geslachtsbepaling zijn er ook weer verschillen.

Lees meer hier.

Zoek ook eens op Google met temperature-dependent sex determination, dan vind je massa's nuttige informatie.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
Gebruikersavatar
Dalton
Artikelen: 0
Berichten: 808
Lid geworden op: wo 19 okt 2005, 20:36

Re: Krokodilleneieren

Dat temperatuur syteem is helemaal niet zo gek hoor.

Mensen zijn warmbloedig dus werkt dit systeem niet meer en hebben we iets anders moeten ontwikkelen om toch mannetjes en vrouwtjes te kunnen krijgen. En dat is het XY systeem.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.
Klintersaas
Artikelen: 0
Berichten: 8.605
Lid geworden op: za 14 apr 2007, 20:04
Social:

Re: Krokodilleneieren

Inderdaad, maar slangen zijn ook koudbloedig, en toch hebben ze een genetische geslachtsbepaling.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
Tim de tovenaar
Artikelen: 0
Berichten: 10
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 14:50

Re: Krokodilleneieren

Het lijkt me dat genetische overerving van geslacht een voorwaarde is voor warmbloedigheid.

Het moet ontstaan zijn voor warmbloedigheid ontstond. Zou maar een zootje zijn als er eerst warmbloedigen waren en daarna pas genetische geslachtsovererving.

ads

Steun Sciencetalk Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Bekijk product

diedhert
Artikelen: 0
Berichten: 32
Lid geworden op: do 13 jan 2005, 18:45

Re: Krokodilleneieren

Reptielen hebben wel degelijk een genetische geslachtsbepaling. XY zal normaal een mannetje zijn, XX een wijfje. Bij sommige reptielen (zoals o.a. krokodillen en schildpadden), spelen ook nog andere factoren een rol, waaronder de temperatuur. Temperatuur kan er voor zorgen dat een XY krokodil toch een wijfje wordt.

Op het Y chromosoom liggen normaal genen voor productie van mannelijke geslachtshormonen, maar bij lage temperature worden die niet actief.

Dat is geen utizondering. Er zijn vele organismen met genen die niet actief zijn (bijv. extreme haargroei bij mensen, en occasioneel worden zij wel 'aangeslaan').

Bij mensen kan het ook zijn dat een XY persoon 100% vrouwelijk is. Dat betekent niet dat het geslacht niet genetisch wordt bepaald.
Met vriendelijke groeten,



Diederik D'Hert

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🦠 Biologie en medisch laboratoriumonderzoek”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!