is dit waar want:
het heeft toch te maken met X en Y als het XX is is het een vrouwtje wat maak de temperatuur dan nog uit en als het XY is dan is het gewoon een mannetje heb ik dit verkeerd
het heeft toch te maken met X en Y als het XX is is het een vrouwtje wat maak de temperatuur dan nog uit en als het XY is dan is het gewoon een mannetje heb ik dit verkeerd
Volgens mij hadden die helemaal geen xy systeemdus bij reptielen heeft het niks met X en Y te maken
Nog eventjes verder zoekenKorte feitjes
· Het geslacht van een krokodillenbaby wordt door de broedtemperatuur bepaald. Onder de 30 graden ontwikkelen zich vrouwtjes, boven een temperatuur van 33,9 graden uitsluitend mannetjes.
Het lijkt er dus op dat de temperatuur bepaalt welke hormonen worden aangemaakt en welke niet, dus dat zorgt er dan ook voor of het een mannetje of een vrouwtje wordBij de eieren van krokodillen wordt het geslacht bepaald door de temperatuur van de omgeving. De temperatuur waarin de eieren zich bevinden bepaalt de ruimtelijke verdeling van enzymen en hormoon receptoren.
De gecko produceert bij lage en hoge temperaturen vrouwtjes, terwijl bij intermediare temperaturen worden mannetjes geboren. Als men echter bij een gecko oestrogeen (vrouwelijk hormoon) toedient worden ook bij intermediaire temperaturen toch vrouwtjes geboren.
De temperatuur afhankelijke seksbepaling zou een evolutionaire voorloper kunnen zijn van de genetische controle bij zoogdieren. Het is gebleken, dat bij ratten de temperatuur de invloed van steroïde hormonen kunnen beïnvloeden. Misschien maskeert de invloed van de temperatuur tijdens de ontwikkeling van het embryo bij zoogdieren, omdat ze warmbloedig in tegenstelling tot de krokodillen die koudbloedig zijn.
heel erg bedankt !!![]()
Ik dacht dat dit niet zo was bij reptielen ... en dat het bij reptielen dus van andere zaken afhangtMaar specifieker kan ik eerlijk gezegd niet zijn ...
Er dient hier een onderscheid gemaakt te worden tussen verschillende soorten reptielen:dus bij reptielen heeft het niks met X en Y te maken