Voor zover we kunnen nagaan is het alleen aan de mens om hier de categorie waarheid op toe te passen. Jouw beschrijving is daar een mooi (zij het theoretisch) voorbeeld van.Dierlijke cognities kunnen in deze zin dus weer waar en onwaar zijn. Dat geldt ook voor de communicatie tussen de dieren die dit kunnen.
Ik ken nog wel wat mensen die vanuit hun dogmatisch wetenschappelijke dadendrang (o.a. Dawkins) mogelijk bereid zijn om zich hiervoor op te geven.(Wie hier aan twijfelt moet maar eens met een biefstuk in de hand gaan uitzoeken hoe vatbaar voor bedrog de zintuigen van een leeuw zijn.)
Maar zoals je zelf gelukkig al aangeeft:
En daar ben ik het dan ook grondig mee eens! Laat het dier dier en de mens mens.Het is voor deze discussie denk ik een vruchteloze weg om te onderzoeken hoezeer een mens zich kan verplaatsen in een dier.
Uit het bestaan van een vleermuis kunnen we afleiden dat het een succesvol diertje is. Het werkt en het is daarmee 'waar'.Uit het bestaan van een vleesmuis mag men imo dus zelfs afleiden dat het alles wat noodzakelijk is voor het functioneren van de vleermuis, onbetwistbaar bestaat. Vergelijkbare redeneringen zijn mogelijk voor alle zintuigen van alle dieren, waarmee het kenbare/gekende deel van de werkelijkheid zeer groot is. En ook de mens kan daar kennelijk, met of zonder hulp van de wetenschap, kennis over ontwikkelen.
Ja, gelukkig kunnen we kennis over de werkelijkheid verkrijgen. Daarmee is nog niet gezegd dat alle kennis ook ware kennis is.
Achtereenvolgens mijn visie op deze punten:HeavenOnEarth schreef:- De werkelijkheid bestaat en is, zeker deels, kenbaar voor de mens;
- De mens, als kennend dier, is zelf een onderdeel van deze werkelijkheid en is zintuiglijk, mentaal en gedragsmatig gevormd door deze reële werkelijkheid;
- Dit sluit uit dat kennis metafysieke, a-prioristische, zielgeladen, mystieke, esoterische, God-gegeven of andere anti-realistische gronden heeft.
- En onderstreept dat cognitie of kennis 'waar' moeten kunnen zijn om evolutionair voordelig te kunnen zijn.
- Waarheid bestaat in cognitieve, communicatieve, selecterende en dus in zeer reële zin.
1) Akkoord, zonder daarmee de vraag te beantwoorden of deze kennis waar of onwaar is.
2) Deels akkoord, de mens vormt mijns inziens ook zichzelf. Misschien durf ik in een later stadium dit laatste zelfs wel te verabsoluteren.
3) Ik zie deze gevolgtrekking niet. Bovendien bestaat er apriori kennis binnen bijv. de formele wetenschappen (wiskunde). Daarenboven heeft Kuhn op toch wel goede gronden de wetenschap een metafysische basis gegeven.
4) Dat is waar, mits jouw punt pragmatisch (hier doel ik op het pragmatische waarheidsmodel) wordt geïnterpreteerd.
5) Hier zeg je dat waarheid ergens in bestaat zonder te preciseren wat dit begrip nu precies is(?), inhoudt of betekent. Dat is hetzelfde als zeggen dat floreuters bestaan in mijn hoofd, in een woord, in deze post, op internet en op jouw netvlies zonder duidelijk te maken wat ik met dit begrip bedoel.
De balans nu opmakend durf ik te stellen dat de waarheid met betrekking tot dit onderwerp nog niet veel dichterbij is gekomen.
Groetjes,
Nabob
Puzzels