Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Herodotus
Artikelen: 0

Re: Gruwelijke taalzonden

Is die 'wordt' expres foutief gespeld? Ik hoop het alleszins.

Ach, solang je maar begrijpd wat er staat...
Stuur mij maar naar de hel, Petrus. Lekker warm.

ads

Steun Sciencetalk Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Verzendzakken voor Kleding (L) - 25 stuks

Verzendzakken voor Kleding (L) - 25 stuks

Bekijk product

Klintersaas
Social:

Phys schreef:Inhakende op de voorgaande ergernis ("als" i.p.v "dan"), wil ik nog even zeggen dat het volgende mij nóg meer stoort: "dan" i.p.v. "als":

Ik ben even groot dan hij.

;)

(ja, het komt zeker voor!)
Ik heb deze tenenkruller slechts één keer in mijn leven gehoord en ik hoopte dat die fout enkel beperkt bleef tot die bepaalde persoon. Jammer genoeg niet dus.
Ach, solang je maar begrijpd wat er staat...
*huiver*

Absoluut niet mee eens. Taal is ons belangrijkste communicatiemiddel en behoeft bijgevolg uniformiteit. Als iedereen gaat spellen zoals hij/zij wilt, gaan we terug naar de tijd van het Middelnederlands, waarin elk dialect op een andere manier geschreven werd.

*huiver*
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Phys

Ik heb deze tenenkruller slechts één keer in mijn leven gehoord en ik hoopte dat die fout enkel beperkt bleef tot die bepaalde persoon. Jammer genoeg niet dus.
Als ik eerlijk ben, heb ik mijn vader er eens op betrapt. Uiteraard verbeterde ik dit. Toch vreemd, want mijn vader heeft over het algemeen een goed gevoel voor taal, leest en dicht veel en heeft een alfa-opleiding gehad. Ik vraag me dan ook af waar dit soort fouten vandaan komt; hij weet het vast wel als hij erover nadenkt.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -
albert davinci

Volgens mij gewoon een kwestie van nooit te hebben stil gestaan bij het verschil tussen de betekenis van 'als' en 'dan'.

Iets zegt mij dat de stijl van bovenstaande zin ook beter zou kunnen. ;)
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.
Phys

Volgens mij gewoon een kwestie van nooit te hebben stil gestaan bij het verschil tussen de betekenis van 'als' en 'dan'.
Hmm, als taalfanaat (in ieder geval, feeling met taal hebbende) zou je dat sowieso wel gedaan hebben lijkt me. En zo niet: als je jezelf zoiets hoort zeggen, moet dat toch vreemd in je oren klinken?
Iets zegt mij dat de stijl van bovenstaande zin ook beter zou kunnen. ;)
Valt volgens mij wel mee! (Wel correct in ieder geval.)
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -
Ensiferum

Waar ik me vaak aan erger zijn dt-fouten. Het kan wel eens een keer voorvallen, vooral in lange zinnen en complexe bijzinnen, maar sommige gevallen zijn echt te gortig. Voltooide deelwoorden met dt bijvoorbeeld of werkwoorden waar al helemaal geen d zou mogen staan.

Ik heb ook een gloeiende hekel aan het woord 'smart'. Elke keer ik het lees of hoor is het net alsof iemand me in de ruggegraat steekt met een gloeiende pook en denk ik ogenblikkelijk aan een kleine auto.

De gruwelijkste zin ooit met betrekking tot 'smart' las ik in een boek van Anne McCaffrey: "Hun smart was zo intens dat die hen leek te verbranden." Toen heb ik het boek onmiddellijk dicht gegooid.

Ook het veelvuldige gebruik van het Engelse 'nice' in navolging van Borat is iets waar ik me mateloos aan kan ergeren.
WendyTje

Ik heb ook een gloeiende hekel aan het woord 'smart'. Elke keer ik het lees of hoor is het net alsof iemand me in de ruggegraat steekt met een gloeiende pook

Das een aardige beleving van het woord "smart" lijkt me ;) T is toch nogal een normaal woord hoor, geen taalzonde, maar een gevalletje van vreemde persoonlijke smaak.
To boldly go where I`ve never been before

Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one
Herodotus

Taal is ons belangrijkste communicatiemiddel
Schrijftaal (en daar hebben we het hier over, en jullie maar sijken over taalfouten...) is slechts een onderdeel van het begrip "taal", zoals taal slechts een onderdeel(tje) van communicatie is.

Je redenering deugt van geen kant, Sinterklaas.

;)
Stuur mij maar naar de hel, Petrus. Lekker warm.
Klintersaas
Social:

Das een aardige beleving van het woord "smart" lijkt me T is toch nogal een normaal woord hoor, geen taalzonde, maar een gevalletje van vreemde persoonlijke smaak.
Er zijn ook bepaalde woorden waaraan ik een hekel heb. 'Diepsneeuw' bijvoorbeeld (de anderen schieten me niet te binnen). Misschien een leuk idee voor een nieuwe topic.
Schrijftaal (en daar hebben we het hier over, en jullie maar sijken over taalfouten...) is slechts een onderdeel van het begrip "taal", zoals taal slechts een onderdeel(tje) van communicatie is.
Al gaan de taalzonden die hier besproken worden over schrijftaal, in mijn zin stond niet het woord 'schrijftaal' maar 'taal'. Die zin had dan ook betrekking op taal in het algemeen en niet enkel op schrijftaal.

Zou je ook geen opzettelijke taalfouten willen maken (ik beschouw 'sijken' als een opzettelijke taalfout). Dat kan namelijk provocerend overkomen.
Je redenering deugt van geen kant, Sinterklaas.
Volgens mij is mijn gebruikersnaam nog steeds Klintersaas. Ik heb een hekel aan het verbasteren van mijn gebruikersnaam tot Sinterklaas, Klint of dergelijke.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
albert davinci

Ok, nu dat de wereld uit is geholpen verwijder ik de laatste 2 posts van klintersaas en herodotus aangezien ze inderdaad niet bijdragen aan de discussie. Deze post van mijzelf zal ik binnenkort eveneens verwijderen.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.
Pointer

Het verbaast mij dat er in 16 pagina's nog geen opmerking gemaakt is over moreel en moraal of materieel en materiaal

Dan heb je ook nog de verwarring over het voltooid deelwoord bij zoiets als: stofzuigen, vliegvissen, zweefvliegen, tegenover bijv. afwassen en opzadelen.

Dat wordt: gestofzuigd, gevliegvist, gezweefvliegd, afgewassen en opgezadeld.

We hebben niet stof gezogen.

We hebben niet vlieg gevist.

We hebben niet zweef gevlogen.

Maar na het paardrijden hebben we wél paard gereden, terwijl we geijszeild hebben na het ijszeilen en sleetje gereden hebben na het sleetje rijden, wat niet aan elkaar moet, net zomin als auto rijden i.t.t. bumperkleven. Hebben we dan gebumperkleefd? Dat kun je altijd ontkennen.

Verder zal ik trouwens en overigens niet in dezelfde betekenis gebruiken. Overigens, als ik nog iets toe te voegen heb en trouwens als ik ergens afstand van neem. Voorts kan het prettig zijn om niet dezelfde woorden vlak na elkaar te gebruiken, omdat afwisseling van woorden met dezelfde betekenis wat aangenamer kan wezen, vermits ik dan soms in archaïsch taalgebruik verval, wat sommige mensen heel hinderlijk vinden.

Jammer vind ik het, dat zo vaak het woord als gebruikt wordt, waar indien of wanneer gebruikt kan worden. Een komma voorafgaand aan de woordjes en en of vind ik ook onzin, maar een komma tussen twee werkwoorden van een verschillende gezegdes plaatsen, vind ik noodzakelijk voor de leesbaarheid.

De tussen-n ! Help! Bij één gedachtegang kan ik het volgen, maar bij een hersenspinsel heb ik wel wat meer gedachten in dezelfde gang nodig en ruggenmerg is immers idioot? Hoeveel ruggen heb ik om mijn merg in te hebben? Dat zit goed fout! Of ben ik nu knap stom? Je wordt snel traag, indien het zo makkelijk moeilijk wordt.
Hoedt u voor de afgoden der kuisheid, dankbaarheid en gehoorzaamheid
Jeroen Bouterse

Ik heb deze tenenkruller slechts één keer in mijn leven gehoord
De "Ik ben even groot dan hij"-fout wordt vaker gemaakt dan je misschien zou denken; als mensen willen aangeven dat voorwerp A vijf keer zo groot is als voorwerp B, hebben ze nogal eens de neiging om "vijf keer zo groot dan.." te zeggen.

Het is volgens mij ook een vorm van hypercorrectie; A is groter dan B, dat is een ongelijkheid en dús moet je 'dan' gebruiken. Het kost soms nog best wat moeite om uit te leggen dat het hier toch werkelijk 'als' moet zijn.. :D
Pointer schreef:We hebben niet stof gezogen.

Ik zag vanochtend op het journaal in de ondertiteling de frase "Na een hoop touwgetrek ..."; we hebben dus kennelijk wel touw getrokken. :D
Klintersaas
Social:

Verder zal ik trouwens en overigens niet in dezelfde betekenis gebruiken. Overigens, als ik nog iets toe te voegen heb en trouwens als ik ergens afstand van neem.
Er is nergens een taalkundig werk te vinden dat dit bevestigt. Ik beschouw trouwens en overigens als synoniemen, tot het tegendeel bewezen wordt.
Voorts kan het prettig zijn om niet dezelfde woorden vlak na elkaar te gebruiken, omdat afwisseling van woorden met dezelfde betekenis wat aangenamer kan wezen, vermits ik dan soms in archaïsch taalgebruik verval, wat sommige mensen heel hinderlijk vinden.
Archaïsch taalgebruik komt bij mij niet zo hinderlijk over. Meer nog, ik vind de meeste ouderwetse constructies best wel mooi.
Een komma voorafgaand aan de woordjes en en of vind ik ook onzin, maar een komma tussen twee werkwoorden van een verschillende gezegdes plaatsen, vind ik noodzakelijk voor de leesbaarheid.
In de meeste gevallen is het plaatsen van een komma voor het woordje 'en' toegestaan. Lees
De tussen-n ! Help! Bij één gedachtegang kan ik het volgen, maar bij een hersenspinsel heb ik wel wat meer gedachten in dezelfde gang nodig en ruggenmerg is immers idioot? Hoeveel ruggen heb ik om mijn merg in te hebben? Dat zit goed fout! Of ben ik nu knap stom? Je wordt snel traag, indien het zo makkelijk moeilijk wordt.
De regels i.v.m. tussenletters zijn echt niet zo moeilijk. Gebruik dit schema om te achterhalen of er wel of geen tussen-n hoort te staan.

Ensiferum

Pointer schreef:Het verbaast mij dat er in 16 pagina's nog geen opmerking gemaakt is over moreel en moraal of materieel en materiaal

Dan heb je ook nog de verwarring over het voltooid deelwoord bij zoiets als: stofzuigen, vliegvissen, zweefvliegen, tegenover bijv. afwassen en opzadelen.

Dat wordt: gestofzuigd, gevliegvist, gezweefvliegd, afgewassen en opgezadeld.

We hebben niet stof gezogen.

Maar na het paardrijden hebben we wél paard gereden, terwijl we geijszeild hebben na het ijszeilen en sleetje gereden hebben na het sleetje rijden, wat niet aan elkaar moet, net zomin als auto rijden i.t.t. bumperkleven. Hebben we dan gebumperkleefd? Dat kun je altijd ontkennen.
Nog zo eentje: "Zij danst paal. Zij heeft paal gedanst." :D

ads

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Zwart

Nintendo Switch 2 - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Bekijk product

Steun Sciencetalk TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

Bekijk product

Hans Sterling

Dat zijn er twee.
Ir. E. Oosting,hoofdbreker:

"Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar batterijen eigenlijk zélf op lopen."

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🈯 Taalkunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!