Is die 'wordt' expres foutief gespeld? Ik hoop het alleszins.
Ach, solang je maar begrijpd wat er staat...
Moderator: Rhiannon
Is die 'wordt' expres foutief gespeld? Ik hoop het alleszins.
Ik heb deze tenenkruller slechts één keer in mijn leven gehoord en ik hoopte dat die fout enkel beperkt bleef tot die bepaalde persoon. Jammer genoeg niet dus.Phys schreef:Inhakende op de voorgaande ergernis ("als" i.p.v "dan"), wil ik nog even zeggen dat het volgende mij nóg meer stoort: "dan" i.p.v. "als":
Ik ben even groot dan hij.
![]()
(ja, het komt zeker voor!)
*huiver*Ach, solang je maar begrijpd wat er staat...
Als ik eerlijk ben, heb ik mijn vader er eens op betrapt. Uiteraard verbeterde ik dit. Toch vreemd, want mijn vader heeft over het algemeen een goed gevoel voor taal, leest en dicht veel en heeft een alfa-opleiding gehad. Ik vraag me dan ook af waar dit soort fouten vandaan komt; hij weet het vast wel als hij erover nadenkt.Ik heb deze tenenkruller slechts één keer in mijn leven gehoord en ik hoopte dat die fout enkel beperkt bleef tot die bepaalde persoon. Jammer genoeg niet dus.
Hmm, als taalfanaat (in ieder geval, feeling met taal hebbende) zou je dat sowieso wel gedaan hebben lijkt me. En zo niet: als je jezelf zoiets hoort zeggen, moet dat toch vreemd in je oren klinken?Volgens mij gewoon een kwestie van nooit te hebben stil gestaan bij het verschil tussen de betekenis van 'als' en 'dan'.
Valt volgens mij wel mee! (Wel correct in ieder geval.)Iets zegt mij dat de stijl van bovenstaande zin ook beter zou kunnen.![]()
Ik heb ook een gloeiende hekel aan het woord 'smart'. Elke keer ik het lees of hoor is het net alsof iemand me in de ruggegraat steekt met een gloeiende pook
Schrijftaal (en daar hebben we het hier over, en jullie maar sijken over taalfouten...) is slechts een onderdeel van het begrip "taal", zoals taal slechts een onderdeel(tje) van communicatie is.Taal is ons belangrijkste communicatiemiddel
Er zijn ook bepaalde woorden waaraan ik een hekel heb. 'Diepsneeuw' bijvoorbeeld (de anderen schieten me niet te binnen). Misschien een leuk idee voor een nieuwe topic.Das een aardige beleving van het woord "smart" lijkt me T is toch nogal een normaal woord hoor, geen taalzonde, maar een gevalletje van vreemde persoonlijke smaak.
Al gaan de taalzonden die hier besproken worden over schrijftaal, in mijn zin stond niet het woord 'schrijftaal' maar 'taal'. Die zin had dan ook betrekking op taal in het algemeen en niet enkel op schrijftaal.Schrijftaal (en daar hebben we het hier over, en jullie maar sijken over taalfouten...) is slechts een onderdeel van het begrip "taal", zoals taal slechts een onderdeel(tje) van communicatie is.
Volgens mij is mijn gebruikersnaam nog steeds Klintersaas. Ik heb een hekel aan het verbasteren van mijn gebruikersnaam tot Sinterklaas, Klint of dergelijke.Je redenering deugt van geen kant, Sinterklaas.
De "Ik ben even groot dan hij"-fout wordt vaker gemaakt dan je misschien zou denken; als mensen willen aangeven dat voorwerp A vijf keer zo groot is als voorwerp B, hebben ze nogal eens de neiging om "vijf keer zo groot dan.." te zeggen.Ik heb deze tenenkruller slechts één keer in mijn leven gehoord
Ik zag vanochtend op het journaal in de ondertiteling de frase "Na een hoop touwgetrek ..."; we hebben dus kennelijk wel touw getrokken.Pointer schreef:We hebben niet stof gezogen.
We hebben niet vlieg gevist.
We hebben niet zweef gevlogen.
Er is nergens een taalkundig werk te vinden dat dit bevestigt. Ik beschouw trouwens en overigens als synoniemen, tot het tegendeel bewezen wordt.Verder zal ik trouwens en overigens niet in dezelfde betekenis gebruiken. Overigens, als ik nog iets toe te voegen heb en trouwens als ik ergens afstand van neem.
Archaïsch taalgebruik komt bij mij niet zo hinderlijk over. Meer nog, ik vind de meeste ouderwetse constructies best wel mooi.Voorts kan het prettig zijn om niet dezelfde woorden vlak na elkaar te gebruiken, omdat afwisseling van woorden met dezelfde betekenis wat aangenamer kan wezen, vermits ik dan soms in archaïsch taalgebruik verval, wat sommige mensen heel hinderlijk vinden.
In de meeste gevallen is het plaatsen van een komma voor het woordje 'en' toegestaan. LeesEen komma voorafgaand aan de woordjes en en of vind ik ook onzin, maar een komma tussen twee werkwoorden van een verschillende gezegdes plaatsen, vind ik noodzakelijk voor de leesbaarheid.
De regels i.v.m. tussenletters zijn echt niet zo moeilijk. Gebruik dit schema om te achterhalen of er wel of geen tussen-n hoort te staan.De tussen-n ! Help! Bij één gedachtegang kan ik het volgen, maar bij een hersenspinsel heb ik wel wat meer gedachten in dezelfde gang nodig en ruggenmerg is immers idioot? Hoeveel ruggen heb ik om mijn merg in te hebben? Dat zit goed fout! Of ben ik nu knap stom? Je wordt snel traag, indien het zo makkelijk moeilijk wordt.
Nog zo eentje: "Zij danst paal. Zij heeft paal gedanst."Pointer schreef:Het verbaast mij dat er in 16 pagina's nog geen opmerking gemaakt is over moreel en moraal of materieel en materiaal
Dan heb je ook nog de verwarring over het voltooid deelwoord bij zoiets als: stofzuigen, vliegvissen, zweefvliegen, tegenover bijv. afwassen en opzadelen.
Dat wordt: gestofzuigd, gevliegvist, gezweefvliegd, afgewassen en opgezadeld.
We hebben niet stof gezogen.
We hebben niet vlieg gevist.
We hebben niet zweef gevlogen.
Maar na het paardrijden hebben we wél paard gereden, terwijl we geijszeild hebben na het ijszeilen en sleetje gereden hebben na het sleetje rijden, wat niet aan elkaar moet, net zomin als auto rijden i.t.t. bumperkleven. Hebben we dan gebumperkleefd? Dat kun je altijd ontkennen.