Moderator: physicalattraction
Zoals Jan (vdV) al zegt: wie is de scheidsrechter? Kan je infrarood en ultra-violet zien in de regenboog? Ze worden altijd aangeduid als zijnde een straling, niet als een kleur. Dus ik ga voor roggbivRob S schreef:Wat zijn de kleuren van de regenboog?
Ik of iemand anders reageer(t) daarop:
infrarood
rood
geel
groen
blauw
indigo
violet
ultra-violet
De ene zegt dat infrarood een kleur is, en dus óók één van de kleuren van de
regenboog is, en de ander zegt dat infrarood géén kleur is.
Mijn vraag is dus nu :
Is Infrarood een kleur, zoja, is infrarood één van de kleuren van de regenboog?
Gr. Rob S

Ik vraag mij af of deze redenering klopt.Jan van de Velde schreef:ALS infrarood een kleur is, DAN is het zeker een van de kleuren van de regenboog. Er is geen absolute fysische grens waarbij rood ophoudt en infrarood begint, en op die grens gaat elektromagnetische straling niet plotseling een heel ander gedrag vertonen.
Het feit dat er kleuren zijn is geen natuurkundig, wél een biologisch feit. Onze ogen zeggen dat de elektromagnetische straling in een klein stukje van het elektromagnetisch spectrum kleuren heeft. En in de volksmond hebben we het wel eens over UV-licht en IR-licht, maar:
Licht definiëren we als dat stukje van het elektromagnetische spectrum dat we met onze ogen kunnen waarnemen. IR en UV zijn dus geen licht, maar gewoon straling, net als radar, radio, microgolf, röntgen of gamma-straling. Onze ogen nemen het niet waar, (net zomin als radar) dus zijn UV en IR volgens mij geen kleuren, of misschien beter gezegd, hébben geen kleur.
De vraag is dus: welke scheidsrechter wil je hebben? De natuurkundige of de volksmond?
Mijn stem: geen licht, dus geen kleur, dus geen deel van de kleuren van de regenboog.
Ik wou voorgaande nog aanpassen, maar was niet klaar binnen de voorziene minuut.Dit is een semantische kwestie en is natuurkundig helemaal geen issue. Het is allemaal electromagnetische straling en of je "licht" nu definieert als álle EM-straling of als alleen die golflengtes die het menselijk oog kan waarnemen, is niet zo belangrijk. Van Dale hanteert de laatste definitie. Volgens mij zijn de meeste mensen het er over eens dat gammastraling geen licht te noemen is. Maar zoals ik al zei, vanuit natuurkundig standpunt is deze discussie helemaal niet zinnig.
Die interne reflectie is ook lange niet volledig. En hoeft dat ook niet te zijn. Een paar procent is voldoende voor het effect als je met de zon meekijkt.br41ns70rm schreef:ik heb een vraagje over de regenboog. ik heb overal lopen zoeken en zelfs 4dejaars bij ons op school gevraagd maar kunnen me niet helpen.
Ik weet nog steeds niet hoe het kan dat het licht achter in de druppel reflecteert. Aangezien de hoek na de eerste breking gelijk blijft omdat de druppel rond is kan het nooit zijn dat er totale interne reflectie optreed, en zou dit wel kunnen zou het licht er nooit meer uit kunnen.
maar dat zou tog ook moeten betekend dat je ook een regenboog ziet als de zon recht voor je staat ... aangezien daar ook breking van de kleuren optreet. maar bedankt voor de site.Jan van de Velde schreef:Die interne reflectie is ook lange niet volledig. En hoeft dat ook niet te zijn. Een paar procent is voldoende voor het effect als je met de zon meekijkt.
hier een schitterende applet over dit verschijnsel.
http://www.phy.ntnu.edu.tw/oldjava/dutchja...rainbow_nl.html
Als je de invallende lichtstraal precies vastpakt met je muis kun je die ook nog verslepen.
punt 1 lopen de verschillende kleuren in die eerste uittreding veel minder uiteen qua hoek, punt twee is het (qua intensiteitsverhouding) dan net of je verschillend gekleurde zaklantaarns wil onderscheiden die opgesteld staan nabij een vuurtorenbundel. Het effect valt in dat geval dus in het niet bij de achtergrond. Het is er wel maar je ziet het niet.br41ns70rm schreef:maar dat zou tog ook moeten betekend dat je ook een regenboog ziet als de zon recht voor je staat ... aangezien daar ook breking van de kleuren optreet. maar bedankt voor de site.
Remy
punt 1 lopen de verschillende kleuren in die eerste uittreding veel minder uiteen qua hoek
Nee, want ze breken en reflecteren aan een bolvormig oppervlak, niet als in een prisma aan rechte oppervlakken. Daardoor waaieren de kleuren na elke reflectie verder uit elkaar. Trek in de applet de invallende ("witte") lichtstraal maar eens zover mogelijk naar boven in de druppel.maar is het niet zo dat de hoek bij de 2de breking niet net zo groot is als bij de 2de na de reflectie... dus zouden de kleuren even ver moeten breken.
INteressante opmerking, nooit bij stilgestaan eigenlijk. Daar zou je best wel eens gelijk in kunnen hebben. Maar of dat helemaal goed gaat weet ik zo 123 niet zeker. Eens even rustig over nadenken.maar je zou dus een opstelling kunnen maken dat je je lichtbron afschermt en dan welk aan de achterkant de regenboog kunnen zien.
Dat ben ik met je eens. Je zou het feit dat bepaalde organismen deze EM-straling kunnen waarnemen inderdaad kunnen aanvoeren als argument om UV en IR kleuren te noemen.E.Desart schreef:Ik wou voorgaande nog aanpassen, maar was niet klaar binnen de voorziene minuut.
De vraag was of Ultraviolet of Infrarood kleuren waren. Aangezien deze binnen het lichtspectrum vallen en zichtbaar zijn voor andere ogen dan onze, vindt ik het niet onlogisch om deze als kleur te bestempelen.
Dat klopt. Ik heb nog even mijn reactie herlezen, maar kan eerlijk gezegd nergens een onvriendelijke noot ontdekken. Als jij dat anders opvat, mijn excuses daarvoor.Ik stelde deze vraag op een vriendelijke en elegante manier.
Júíst in dit subforum. Ik heb overigens geen uitspraak gedaan over de wetenschappelijke waarde van deze discussie. Ik zeg expliciet dat vanuit natuurkundig standpunt deze kwestie niet ter zake doet. Vanuit biologisch en taalkundig standpunt des te meer.Als jij dergelijke begrippen in een wetenschappelijk forum, natuurkunde, optica, afdoet als niet ter zake doende semantiek, het zij zo.
Niet zo licht aangebrand; laat ik je opvrolijken en een deuntje spelen:Ik ben te oud om nog om ter knapste te doen. Het gaat je verder goed.
Eric