Puzzel Puzzels
FrankP
Artikelen: 0

Alternatieve theorie zwaartekracht

Op http://gravity.ontheinter.net/ wordt een bizarre hypothese geuit over de bron van zwaartekracht.

Volgens de auteur zou gravitatie geen rechtstreeks gevolg zijn van de rustmassa van een lichaam.

Hij stelt daarentegen dat neutrino's een bepaalde -zij het zeer kleine massa, en daarom ook energie hebben. Neutrino's zouden dan ook een zeer lichte wisselwerking met andere massieve deeltjes kunnen aangaan. Omdat we constant en vanuit alle richtingen gebombardeerd worden door neutrino's, heffen de krachten elkaar op. Maar als een lichaam zich in de 'slagschaduw' bevindt van een ander lichaam, zou er een miniem verschil zijn in de 'druk' die door de neutrinos wordt uitgeoefend. Daardoor zou er een netto kracht zijn die het lichaam naar het andere duwt. Zwaartekracht zou dan geen trekkende maar (door neutrino's) duwende kracht zijn.

Als falsificatie van deze theorie dacht ik aan het effect van massa op de omliggende ruimte, waardoor licht afgebogen wordt. Volgens de auteur zou dit effect verklaard kunnen worden door neutrino's die op fotonen inwerken, maar dat lijkt me erg twijfelachtig.

Op welke manieren zou deze theorie kunnen onderuit gehaald worden?

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 4 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 4 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 15 euro - Bedankt!

Bekijk product

Rik de Graaff

Re: Alternatieve theorie zwaartekracht

waarom heeft een klein lichaam met een grote massa dichtheid als een zwart gat zoveel 'zwaartekracht' uit oefenen?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Math-E-Mad-X

waarom heeft een klein lichaam met een grote massa dichtheid als een zwart gat zoveel 'zwaartekracht' uit oefenen?
idd ja, volgens deze theorie zou de zwaartekracht evenredig met het oppervlak van het object moeten zijn. Dat is onzin.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }
Rik de Graaff

op zich een mooie theorie, verklaart heel wat, maar laat ook serieuse steken vallen...
thermo1945

Een paar jaar geleden heb ik deze theorie geanalyseerd. Kwalitatief voldoet hij uitstekend.

Ik heb er ook aan gerekend en ik vond geen enkel resultaat wat maar in de buurt kwam

van de vierde wet van Newton, de gravitatiewet (dus).

Ik denk, dat ik deze theorie daarmee heb gefalsificeerd.
thermo1945

2 aanvullingen
Op welke manieren zou deze theorie kunnen onderuit gehaald worden?
Waarom ga je er bij voorbaat vanuit, dat de theorie fout is?

Dat is geen wetenschappelijke aanpak.
Ik heb er ook aan gerekend
De berekeningen waren gebaseerd op impulsoverdracht per tijd en dat is de krachtwerking.

p = mv. Differentieer je naar de tijd, dan krijg je dp/dt = mdv/dt = ma = F.
FrankP

thermo1945 schreef:Waarom ga je er bij voorbaat vanuit, dat de theorie fout is?

Dat is geen wetenschappelijke aanpak.
Dat deed ik toch niet? Alleen vroeg ik me af of er geen experiment was dat de theorie zou falsifiëren, omdat die zo revolutionair lijkt. Tot het tegendeel (empirisch) bewezen is, krijgt de theorie het voordeel van de twijfel. Ik ben zelf helaas te weinig onderlegd om een en ander kwantitatief uit te vlooien. Daarom stelde ik de vraag op een forum met mensen die dit wel kunnen.

Het zou veel minder wetenschappelijk zijn om de theorie gewoon van tafel te vegen op basis van postulaten, zoals de veronderstelling dat neutrino's geen massa hebben.
FrankP

idd ja, volgens deze theorie zou de zwaartekracht evenredig met het oppervlak van het object moeten zijn. Dat is onzin.

Wellicht was de term 'slagschaduw' misleidend.

De zwaartekracht zou niet evenredig zijn met oppervlak van het object, maar met het volume en de densiteit (dus eigenlijk de massa) omdat dat zou bepalen hoeveel neutrino-impuls er zou geabsorbeerd worden.

ads

Steun Sciencetalk Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Bekijk product

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Bekijk product

Math-E-Mad-X

Hoe komt het dan dat zware massa en trage massa aan elkaar gelijk zijn?

In jouw theorie zouden deze twee begrippen niets met elkaar te maken hebben.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!