Moderator: physicalattraction
Ik ben niet van mening dat je daarmee hebt uitgelegd wat spin is. Je hebt uitelegd dat er een experimentele noodzaak is voor 'een soort van impulsmoment'. Daarmee is niet uitgelegd wat het is (zoals je zelf al aangeeft). Dat is normaal, omdat spin nu eenmaal een wiskundig begrip is.Ik verbaas me een beetje over de geheimzinnigheid die het begrip "spin" hier brengt. Het is dan wel tegenintuitief, maar je kunt het denk ik wel aardig uitleggen zonder al die wiskunde.
Daarmee is niet uitgelegd wat het is (zoals je zelf al aangeeft). Dat is normaal, omdat spin nu eenmaal een wiskundig begrip is.
Lijkt me nou niet bepaald een uitleg waar een middelbare scholier iets aan heeft. Je introduceert nogal veel begrippen die een middelbare scholier niet kent en waar hij of zij al helemaal geen verbanden tussen zal zien (J=L+S, relativistische kwantuimmechanica, Hamiltoniaan, commuteren, groepentheorie).*gast_Haushofer_* schreef:Ik verbaas me een beetje over de geheimzinnigheid die het begrip "spin" hier brengt. Het is dan wel tegenintuitief, maar je kunt het denk ik wel aardig uitleggen zonder al die wiskunde.
'k Zou het zo uitleggen: Zeeman bekeek de spectraallijnen van licht, waarvan de bron in een magneetveld was geplaatst. Daaruit bleek dat je een extra impulsmoment nodig had voor het elektron om het spectrum te beschrijven. Nou voldoen impulsmomenten in de quantummechanica aan bepaalde rekenregeltjes, en die werden dus gemakshalve ook voor dit nieuwe impulsmoment aangenomen. Alleen, dit impulsmoment bleek intrinsiek te zijn; het was net zozeer een vaste eigenschap van een deeltje als bijvoorbeeld de massa.
Het totale impulsmoment J is dan de som van het baanimpulsmoment L en de spin S. Je kunt met behulp van relativistische quantummechanica laten zien dat L en S niet behouden zijn ( ze "commuteren niet met de Hamiltoniaan" ), maar J is wel behouden. Dat rechtvaardigt nogmaals het idee van spin als een impulsmoment.
Klassiek zou je je kunnen voorstellen dat de spin een soort "intrinsieke tolbeweging" is. Echter, uit de groepentheorie komen dan vrij eigenaardige voorstellingen naar boven; een deeltje met spin 1/2 zou dan "720 graden moeten draaien" voordat de golffunctie weer hetzelfde is. Een deeltje met spin 2 zou 180 graden moeten draaien. Dus alleen een deeltje met spin 1 is intuitief nog enigszins te begrijpen.
Dan blijkt uit de relativistische quantummechanica dat deeltjes met spin 1/2 zich heel anders gedragen dan deeltjes met spin 1. Dat laat fysici dergelijke deeltjes in verschillende families zetten.
Goh ja, op de duur is het nooit goed natuurlijk. Fysici staan te roepen dat het onvoldoende diep gaat, middelbare scholieren staan te roepen dat het te moeilijk is. De gebruikte begrippen kan een middelbare scholier via google wel terugvinden (indien die meent dat ze centraal staan voor de uitleg). Zonder J=L+S te begrijpen of op te zoeken heb je geen idee wat spin is. En vermelden dat de logische noodzaak (of indicaties daarvoor) voor spin zich situeert in het combineren van speciale relativiteit met kwantummechanica is toch een minimum om duidelijk te maken dat fysici niet zomaar wat in het ijle bezig zijn zoals buitenstaanders wel eens opperen. (ik vind het dus wel een goede uitleg, maar ik ben het niet eens met de claim dat het de geheimzinnigheid wegneemt)Lijkt me nou niet bepaald een uitleg waar een middelbare scholier iets aan heeft. Je introduceert nogal veel begrippen die een middelbare scholier niet kent en waar hij of zij al helemaal geen verbanden tussen zal zien (J=L+S, relativistische kwantuimmechanica, Hamiltoniaan, commuteren, groepentheorie).
Neen, dat is klassiek geen probleem. Gewoon kwestie van het juiste materiaal te hebben en 1 component van het veld komt er niet door. (als je het hiermee oneens ben open je daar best een nieuw topic voor)m.i. Is zelfs het gedrag van licht door polarisatie-filters niet klassiek te begrijpen, waarom gaat de helft van het licht er doorheen, en niet een fractie die evenredig is met de grootte van de doorlaathoek/breedte?