Puzzel Puzzels
ypsilon
Artikelen: 0

Re: Dromen

De pons is een stuk van de hersenen, dat tijdens de REM-slaap actief wordt. De willekeurige hersengolven die verstuurd worden gaan naar stukken van de cortex, die proberen ze te interpreteren. Dit kan verklaren waarom je zo weinig samenhang in je dromen terugvindt. Tegen deze theorie spreekt echter de evidentie dat we ook dromen buiten de REM-slaap. Ook zijn dromen ook weer niet zó onsamenhangend als je zou verwachten indien het gaat om niet meer dan een soort "ruis": je maakt tijd- en ruimtesprongen in je droom, maar iets lijkt alles toch te verbinden (dat is i.i.g. mijn gevoel).

ads

Steun Sciencetalk Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Bekijk product

Steun Sciencetalk Twinmarkers 80 stuks voor volwassenen - Alcohol Markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 80 stuks voor volwassenen - Alcohol Markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

Astridh

Ik heb vanacht gedroomd over iets ik herinner het mij nog heel goed,

ik werd wakker om 4.00 uur en begon een boek te lezen na een uurtje deed ik terug een poging om te slapen ik viel niet in slaap maar droomde wel verder en het sloot mooi aan op de droom die ik daarvoor heb gehad. Dus ik droomde verder maar ik was bij bewustzijn en ik zag alles wat er rond mij gebeurd als ik mijn ogen terug open deed maar toen begon mijn hart (bijna pijnlijk)sneller te slaan. en ik verlamde eerst mijn hoofd dan de rest van mijn lichaam. dit duurde ong. 10 sec. en voelde heel raar aan. Is dit ook een lucide droom? En kan het dat ik echt verlamd was of is dit maar een 'waanidee' (het voelde wel heel echt en akelig aan)?

graag een paar antwoorden m.v.g.

Astrid
het schijnt ook dat je met lucide dromen kunt leren. Dus als je de avond van te voren begrippen in je kop hebt zitten rammen, dan kun je in lucide dromen door leren. heel handig als je dat kan. ook kun je spreekbeurten enz oefenen... pi.gif
wauw moet ik toch eens proberen met de examens die eraan komen

je moet je tijd goed gebruiken hé
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Astridh

nu ik al veel gelezen heb op dit forum denk ik wel dat ik al lucide heb gedroomd

op kamp met de scouts werd ik in de nacht wakker en ik hoorde regen ik ben toen terug in slaap gevallen.

toen ik devolgende morgend wakker werd riep ik uit o nee al onze kleren die op de tent liggen zullen nat zijn.

Ik ging kijken: ze waren heel droog. toen zij ik: hmm ik werd vannacht wakker en ik hoorde regen en onweer!!

iemand anders zei toen ik ben vannacht ook wakker geworden en jij lag mooi te slapen. En volgens mij heb ik dit al vaker meegemaakt maar telkens in andere omstandig heden!
Lathander

Hmz... daar kan vanalles aan vastzitten...

Mss een onderdrukte angst dat je ervan overtuigd bent dat je alles zelf moet doen of het anders niet goed zal gedaan worden.

Ik gis maar, mar ik zie logica in deze uitleg
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."
ypsilon

Laten we niet te snel tot conclusies overgaan, het kan veel eenvoudiger: ze zijn op verschillende tijdstippen wakker geworden.

Ik wil er toch nog even aan herinneren dat dit geen plek is voor persoonlijke problemen. Astrid, als je echt last hebt van je dromen, bespreek je dat beter met je arts. Maar ik denk vooralsnog niet dat je met waanideeën te kampen hebt.
Erik Leppen

Ik heb af en toe dat ik als ik het bed inkruip dat ik nog hele kleine fragmentjes of zelfs losse beelden me kan herinneren van dromen van eerdere nachten. Van gisteren of eergisteren, maar ook van langer geleden. Kan ik daaruit concluderen dat we onze dromen wel degelijk ergens in onze hersenen opslaan?
drmz

Ik heb af en toe dat ik als ik het bed inkruip dat ik nog hele kleine fragmentjes of zelfs losse beelden me kan herinneren van dromen van eerdere nachten. Van gisteren of eergisteren, maar ook van langer geleden. Kan ik daaruit concluderen dat we onze dromen wel degelijk ergens in onze hersenen opslaan?
Euh....ik neem aan dat je je die dromen dan ook herinnerde na de droom..dus waarom zou je ze een paar dagen later dan vergeten zijn ???
D-Darko

Na deze topic doorgespit te hebben, wil ik nog het volgende melden:
REM-slaap: de REM-slaap (Rapid Eye Movement) is de slaapperiode waarin men droomt. Dit wordt zo genoemd omdat tijdens het dromen je ogen snel heen en weer bewegen. Op deze manier kan men met de ogen ook signalen uit de droom doorgeven aan de echte wereld. Op basis hiervan is het lucide dromen wetenschappelijk bewezen en is men ook tot andere conclusies gekomen. Zo heeft men onder meer ontdekt dat gebeurtenissen in een droom net zo lang duren als in het echt, in plaats van korter, zoals vaak gedacht werd.

Bron: Wat ik buitengewoon frappant vindt is dat als ik wakker wordt tijdens een droom dat ik dan op mijn rug lig. net alsof ik alleen kan dromen als ik op mijn rug lig of dat het op de rug liggen een stimulerende werking heeft?
Ik kan met geen mogelijkheid op mijn rug in slaap vallen, maar ook ik heb het gevoel dat ik altijd op mijn rug lig als ik ontwaak uit een heftige droom.

Ten slotte ben ik benieuwd naar het fenomeen huilend wakker worden. Is er wel eens iemand huilend wakker geworden of begonnen de tranen pas te stromen ná het ontwaken? Als de gelegenheid zich bij mij voordoet, is slechts de tweede optie op van toepassing.
"Why are you wearing that stupid man suit?"
WendyTje

Ten slotte ben ik benieuwd naar het fenomeen huilend wakker worden. Is er wel eens iemand huilend wakker geworden of begonnen de tranen pas te stromen ná het ontwaken? Als de gelegenheid zich bij mij voordoet, is slechts de tweede optie op van toepassing.

toen ik pre-puberde en hevig in de groei was werd ik wel vaak gillend wakker, en dan stroomden de tranen ook over mn wangen: groeikramp in de benen! vaak stond een van mn ouders dan al in mn kamer (in halve paniek van mijn gegil) nog voordat ik eigenlijk wakker was...
To boldly go where I`ve never been before

Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one
Banana

Zelf heb ik geregeld Lucide dromen.. en tegenwoordig nog vaker.

Ik weet dan dat ik in bed lig, en dat ik slaap maar ik kan niet wakker worden.

Eerst kon ik die dromen nog een beetje sturen (dat is mogelijk bij lucide dromen) maar tegenwoordig heb ik geen controle meer.

De laatste tijd val ik ook de hele tijd bij zo'n lucide droom. Ik heb toen iemand gevraagd die dromen kon ontcijferen.

En hij vertelde ook dat het tegenwoordig niet heel goed gaat en dat ik daarom steeds val en geen controle meer heb.
"If you use your head, you won't get fat, even if you eat sweets"

"I just can’t sit any other way than this. If I sit the way other people do, my reasoning ability drops by 40%."

"Will you be eating that cake?...say what you want, but I will be taking the cake."
Redmess

Ik heb vannacht van dit forum gedroomd. Ik droomde dat er een spammer zat die ook op het KIJK-forum heeft gezeten (in het echt).

Wat betekent het eigenlijk als dromen meerdere keren terugkomen, soms pas na jaren?

Ik heb ook weleens dromen gehad waarin ik droomde dat ik wakker werd, soms wel drie keer.

Soms heb ik het gevoel rond te draaien vlak voor ik in slaap val, alsof ik om een as heen draai. Hebben anderen dat ook weleens? Ik vind het vreemd omdat ik nauwelijks een evenwichtsorgaan heb, hoe zou ik dat dan kunnen voelen?
Schwartz

Van de week gedroomd dat ik in een boekwinkel was en ik had twee boeken neer gelegd op de toonbank..

Eentje was van Fred Alan Wolf.

Het andere boek kocht ik niet omdat ie veels te duur was.

Ik kan de titel van dat boek van Fred niet meer herinneren.

Het was geen boek die reeds uit was.

Van de week ga ik wel een boek bestellen van hem.

Heeft iemand toevallig ook een titel gedroomd van hem...

Hij sprak me wel aan ...
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.
Xander.

Ik kan met geen mogelijkheid op mijn rug in slaap vallen, maar ook ik heb het gevoel dat ik altijd op mijn rug lig als ik ontwaak uit een heftige droom.

Mijn vriendin vertelde 3 weken geleden dat zij altijd droomt als ze op haar rug in slaap valt. Als test heb ik vorige week geprobeerd op mijn rug in slaap te vallen. Van de 4 keer dat ik het bewust heb geprobeerd heb ik alle keren gedroomt, terwijl ik geen dromer ben. Daarbij merkte ik ook op dat ik op mijn rug wakker werd. Het is niet de eerste keer dat ik dergelijk verhaal hoor. In mijn geval ligt er een direct verband blijkbaar.
Albert Einstein: "Als we wisten wat we deden, had het geen research geheten".
ypsilon

Van de 4 keer dat ik het bewust heb geprobeerd heb ik alle keren gedroomt, terwijl ik geen dromer ben.
Je droomt altijd hoor, je onthoud de meeste dromen gewoon niet.

ads

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS5350i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS5350i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

Bekijk product

MRDavidSingh3

Ik heb al wel eens een droom gehad die zo aanvoelde alsof ik het echt meemaakte. Het was wel een onrealistische droom, want in mijn droom werdt ik wakker van geluid (dat ik echt koon horen in mijn droom maar dat er niet was in het echt), dat geluid was complete chaos , ik keek uit het venster en er was een of andere planeet heel dicht bij de aarde, en opeens brannde hij op, het was een heel spectaculaire maar ook wel enge ervaring, want ik kon in mijn droom zelfs geluid horen van die planeet die opbrandde. In mijn droom besefte ik niet dat het een droom was, pas toen ik echt wakker werd.

Verder besef ik tijdens een droom af en toe et een droom is, maar dat is ook tegen de ochtend dat ik zoiets krijg

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🌎 Psychologie en Sociologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!