Nee, deze nieuwe uitspraak verschuift enkel het probleem van de waarheidsclaim.HeavenOnEarth schreef:Lijkt me eigenlijk niet. Om jouw voorbeeld uit te werken:
- Koning Lodewijk is vandaag door het gepeupel vermoord
- Burger Capet is vandaag door de beul terechtgesteld
Optie 1:
Beide stellingen worden herschreven naar:
De heer Capet, die koning van Frankrijk was, is onthoofd door een beul die aangesteld was door de opstandige bevolking.
Deze formulering elimineert subjectieve, suggestieve elementen van de oorspronkelijke stellingen en combineert de objectieve elementen. Hierdoor verdwijnt de partijdigheid uit beide stellingen.
De nieuwe uitspraak is waar en dit alleen omdat dit overeenkomt met de werkelijkheid.
Het verschil in betekenis van de oorspronkelijke twee stellingen komt niet voort uit een conflict met de waarheid, maar het wordt veroorzaakt door de woordkeuze van de tegenstanders en voorstanders van de gebeurtenis.
De waarheid van een bewerende uitspraak hangt in mijn ogen altijd af van een stand van zaken in de werkelijkheid. Het begrip waarheid is bedoeld als correspondentie van uitspraak met werkelijkheid. Het waarheidsgehalte van een uitspraak zegt echter niet veel over wenselijkheid, schoonheid, rechtvaardigheid of over de consequenties van die uitspraak.
De subjectiviteit is hier evenmin uit verdreven, aangezien het zich historisch zeer wel laat verdedigen dat bijv. burger Capet niet koning 'was' maar nog steeds 'is'. Daarnaast wordt hier het begrip 'onthoofden' genoemd die in de twee oorspronkelijke stellingen niet voorkwam. En zo zijn er meer zaken in deze uitspraak te vinden die subjectief uitgelegd kunnen worden.
Het zou toch ook wel een beetje raar zijn dat we de werkelijkheid maar op één manier zouden kunnen interpreteren. Is het niet? De twee interpretaties kunnen, wanneer de daarin gevatte feiten corresponderen met de stand van zaken binnen de werkelijkheid, tegelijkertijd waar zijn!
Over dat laatste (over wenselijkheden en dergelijke) ben ik het denk ik wel met je eens.
Puzzels