Trouwens Franco,
Ken je deze al?
http://www.randomhouse.com/features/billbr...n=9780767923224
Een korte geschiedenis van bijna alles
Bill Bryson
Als dat geen Groot Verhaal is...
Moderator: Rhiannon
Correctie: Er zijn filosofen die (op protserige en zelfingenomen wijze) denken gehakt te hebben gemaakt van het monotheïsme. Dat doen ze al eeuwen.Er zijn filosofen die gehakt hebben gemaakt van het monotheïsme [...]
Euhhh.. ja dat zei ik als reactie op een opmerking dat de filosofie het monotheïsme met rust zou hebben gelaten. Klopte zonder jouw toevoeging ook al behoorlijk volgens mij.Correctie: Er zijn filosofen die (op protserige en zelfingenomen wijze) denken gehakt te hebben gemaakt van het monotheïsme. Dat doen ze al eeuwen.
Je zou wel eens gelijk kunnen krijgen, angst en/of barre omstandigheden zijn in het verleden al een goede voedingsbodem gebleken voor religie. De God van sommigen gedijt misschien het best in giftige grond.Dat ze nu wat meer aandacht en bijval krijgen komt door de extreme welvaart en de alomtegenwoordigheid van seculiere propaganda en misleiding ten aanzien van de constitutionele positie van de mens en de aard van het bestaan. Het waait wel weer over. Eerst moet het misplaatste vertrouwen in aards gezag en gelukzaligheid onderuit. Ik geef dat nog een jaar of 10-15. Binnenkort hebben we een permanente energiecrisis en dan gaan mensen wel weer aan de godsdienst.
Nietzsche is onvergelijkbaar met Dawkins of Gould. Nietzsche behandelde de, in zijn ogen, zwakte van de christelijke levensbeschouwing, als gruwel voor de hogere, toekomstige mens, de aristocraat-kunstenaar-tiran, de Übermensch. Nietzsche hechtte nauwelijks waarde aan wetenschappelijke kennis. Dawkin's beeld van een ideale maatschappij is onvergelijkbaar met dat van Nietzsche. Daarnaast kan je je bij Nietzsche zelfs afvragen of hij wel een echte atheïst is geweest (heus). Bovendien is Nietzsche altijd sceptisch gebleven over de evolutietheorie ten onrechte overigens.Dan kan het werk van Nietsche weer de boekenkast in, naast dat van de andere eigenaardige morosofen zoals Richard Dawkins en Stephen J. Gould die onze literataire geschiedenis rijk is.