Dank qrnlk, voor dit verhelderende stuk. Het wordt me echter niet duidelijk of je nu ook een spanningsveld tussen religie, als vorm van dogmatisch denken, en wetenschap ziet of niet. Het lijkt erop dat je dit afzwakt met als argument dat wetenschappers altijd gebiased zijn door op dat moment gangbare filosofieen, ideologieen.
Ik zie inderdaad wel een spanningsveld maar heb hier geen moeite mee omdat dit spanningsveld er altijd is geweest en altijd zal zijn. Het is namelijk het spanningsveld tussen de "mentale kaart" en "de realiteit". Dit spanningsveld moet er dus zijn.
Dat is natuurlijk zo, en we hebben in het verleden genoeg voorbeelden gezien; daarvan zijn we inderdaad "outsiders in de tijd". Bovendien is het nu ook mogelijk om in andere culturen de invloeden van daar geldende filosofieen en ideologieen te zie (outsiders in plaats(??)).
Outsiders in cultuur zou ik zeggen. Maar plaats kan soms ook relevant zijn.
En de wetenschappers van nu zijn uiteraard onlosmakelijk aan de huidige tijd verbonden. Maar omdat we dit weten kunnen we juist in deze tijd 'vrijer van geest' zijn. (Misschien dat als voorbeeld daarvan in mijn tak van sport (geneeskunde) 'evidence based medicine' de laatste jaren de norm is geworden.)
Ik heb niet het idee dat we in deze tijd juist "vrijer van geest" zijn, maar dat is dus wat ik bedoeld met de zeit-geist.
En daarom ook kunnen we nu om ons heen verschillende wetenschappers zien met verschillende ideologieen en religies. Waarbij mijn veronderstelling is dat je - in deze tijd - de invloed van dogmatisch denken (niet alleen religie, maar ook 'democratie', 'monogamie', 'evolutietheorie', etc.). Wanneer een onderzoeker blijk geeft één van deze dogma's zonder kritiek te volgen, is dat evengoed mogelijk voor een bestaand 'dogma' op zijn onderzoeksterrein.
En bevestigende resultaten zijn dus altijd verdacht. Popper heeft dus ook terecht hier op gewezen. Een goede wetenschapper zou (het komt haast niet voor) er juist op uit moeten zijn om het bestaande "dogma" te beproeven, maar het zou natuurlijk geen dogma zijn als je niet in de problemen kwam als je dit daadwerkelijk zou gaan doen. Op zich is dat een goede test: Bedenk dingen waarmee je in de problemen komt als je ze zou voorstellen. Niemand komt in de problemen als hij voorstelt dat 2+2 ook 5 kan zijn als 2 groot genoeg is. Dit betekend dat 2+2=4 geen dogma is. (
Wanneer iemand een uitspraak als [hildebrand over beperkingen van kennis die te halen is uit de bijbel] kan ik me voorstellen dat je wantrouwig moet zijn wanneer hij of zij onderzoeksresultaten duidt.
Een zekere mate van scepsis is altijd goed, ongeacht wie of wat het betreft. Je kunt jouw argument ook op je zelf richten: Je moet niet naar de persoon kijken maar naar het onderzoek zelf, en bijvoorkeur de resultaten zelf uitwerken, het experiment herhalen, en zelf nadenken over alternatieve aanpakken. Wetenschap is geen toeschouwers sport.
Misschien dat hij daarvoor ook slechts één publicatie als de waarheid aanneemt...... En, zoals ik eerder schreef: het argument dat zijn geloof los staat van zijn wetenschappelijk denken gaat niet op. Het betreft één en dezelfde persoon.
Gegeven dat de bijbel bestaat uit 66 afzonderlijke publicaties gaat dat argument niet helemaal op. Toch begrijp ik wel wat je bedoeld. Ik had docenten op de uni die netjes waren en docenten die slordig waren: Dat zag je aan hun kantoor, hun onderwijs, en ook hun onderzoeken en artikelen.
Dat de verschillende bias bij vele wetenschappers uiteindelijk tot nivellering van die bias leidt, gaat alleen op als die bias inderdaad verschillend is, en bovendien niet expliciet bekend is (want dan is het onderzoek bij voorbaat van minder waarde).
Vergeet ook niet dat de onderzoeksresultaten van vandaag de volgende generaties zal beïnvloeden: Hun kaarten zullen deze resultaten bevatten en daarmee hun bias verschuiven ten opzichte van de voorgaande generatie die deze resultaten niet hadden.
Het gaat mij er echter bij voornoemde stelling niet om dat de bias van geloof van invloed is, maar het feit dat een onderzoeker niet in staat is een bepaald dogma los te laten (ongeacht welk, maar in deze stelling dus religie - dat is ook waar we het in deze topic over hebben-) hem een minder goed wetenschapper maakt. (Hm, kromme zin, maar ik hoop dat de strekking duidelijk is

)
Ik denk dat dit alleen een probleem is als er een conflict zou zijn tussen zijn kaart en zijn onderzoek. Of je nu theist of atheist bent heeft niet veel te betekenen als je wiskundige bent. Het kan relevant zijn als je biochemicus bent, maar zelfs dan denk ik dat het per saldo weinig uitmaakt: We hebben peer review exact om deze reden ingevoerd.
Daarnaast is het niet erg dat nieuwe dogma doorbrekende revoluties een tijd lang worden tegengehouden: Als het een beter model is zal het ondanks tegenstand blijven bestaan. De realiteit kan men nu eenmaal niet verbieden. Daarnaast geeft het mensen de gelegenheid om hun kaarten bij te werken (dat kost veel tijd).
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.
There is no theory of protecting content other than keeping secrets Steve Jobs