Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
yamahabest
Artikelen: 0

verhoudingen

Ik ben op zoek naar een berekening voor het volgende, het heeft wel een technische achtergrond, maar als je dat wegdenkt, is het gewoon een verhouding :wink:

Ik heb een apparaat die signalen van 0 tot 5 volt in kan lezen.

Nu komt hier een signaal op met een bereik van 2 tot 4 volt, dit bereik staat gelijk aan 0 tot 100 m3/h.

Hoe bereken ik nu de m3/h als het signaal bijvoorbeeld 3 volt is?

Ik zit er nu al een tijdje over na te denken, maar ik kan er op de een of andere manier niet opkomen, jullie wel?

ads

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Grijs

Logitech M185 - Draadloze Muis - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Bekijk product

Steun Sciencetalk PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

Bekijk product

bram2

Re: verhoudingen

dit zijn geen verhoudingen, je moet de rechte bepalen die het lineaire verband tussen debiet en spanning beschrijft.

Je berekent dus recht door punten (2,0) en (4,100). Dit geeft (probeer het zelf ook is) D = 50.(V-2) Dus 3V is een debiet van 50 m³/h.

De rede waarom je niet gewoon met verhoudingen kan werken is dat 0V niet overeenkomt met 0m³/h
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

yamahabest

is die 50 in de formule dan de richtingscoëfficient?
Rogier

Jep.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
yamahabest

Ok, thanx, dit verklaard in ieder geval waarom ik er niet uit kon komen: lineaire verbanden ipv verhoudingen :)
Safe
Pluimdrager

is die 50 in de formule dan de richtingscoëfficient?
In wezen is het dus toch een verhouding!
Luka

Nee, want dit is een vergelijking van de vorm y = ax + b. Hierbij is vooral de b belangrijk, als b niet gelijk is aan 0 gaat de rechte niet door de oorsprong. Aangezien b hier niet gelijk is aan 0 (maar aan 100), is hier geen sprake van een verhouding. De verhouding spanning/debiet is geen constante, want 2V = 0m³/h, 3V = 50m³/h en 4V = 100m³/h.
Programming today is a struggle between software engineers trying to build bigger and better idiot-proof programs, and the universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the universe is winning.

ads

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

Bekijk product

Safe
Pluimdrager

Nee, want dit is een vergelijking van de vorm y =  ax + b. Hierbij is vooral de b belangrijk, als b niet gelijk is aan 0 gaat de rechte niet door de oorsprong. Aangezien b hier niet gelijk is aan 0 (maar aan 100), is hier geen sprake van een verhouding. De verhouding spanning/debiet is geen constante, want 2V = 0m³/h, 3V = 50m³/h en 4V = 100m³/h.
Stel nu eens: er komt een signaal binnen van p V (met 2<=p<=4) en stel het bijbehorende volumedebiet q m³/h, dan geldt:
\(\frac{q}{p-2}=\frac{100}{4-2}=50\)
En dit is, dacht ik, een verhouding!?!

Er volgt:
\(q=50(p-2)\)

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🎲 Wiskunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!