Lala schreef:methanol wordt in het lichaam omgezet in formaldehyde. Dat klinkt niet en is ook geen fris stofje: zogenaamd sterk water: Je wordt er bilnd van als de dosis maar hoog genoeg is (die grens is akelig laag) en je kun er uiteindelijk ook dood aan gaan.
GC is inderdaad de beste optie om het aan te tonen, kan je desnoods nog zelf inelkaar knutselen, als je er vertand van hebt: maak een gepakte kolom, van een meter of, bij voorkeur van een glaze n buis gevuld met fijn waspoeder. gastoevoer aan de ene kant, brander aan de andere kant aansluiten. Zorg dat de kolom goed verwarmd is, minimaal 100 graden celsius. ik heb dit gedaan met methaan en propaan, als je alles goed verwamrd zou je methanol (wat eerder uit de kolom komt dan ethanol) moeten kunnen aantonen. echter niet in welke concentratie.
Interessant idee.
Wat voor gas wou je gebruiken? Ik zie geen perslucht kraan in mijn appartement. Wel een gasfornuis maar dan heeft die brander niet zo'n zin... Heliumtankje halen dan maar?
Overigens, voor het gebruik met consumptieethanol is de detectiegrens van zo'n brandertje toch niet echt afdoende lijkt me zo. Ik maak ook stookwijn en stook eigen alcohol maar voor zover ik weet komt de methanol pas echt opzetten als je pitten en andere **** gaat lopen meedestilleren.