Valt die nulhypothese niet onder "ik weet het niet"?
Nee onder het "mes van Occam": waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.
"Stel er is een paarse onzichtbare eenhoorn om de hoek"
Valt die nulhypothese niet onder "ik weet het niet"?
Nee onder het "mes van Occam": waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.
Auhm..."Stel er is een paarse onzichtbare eenhoorn om de hoek"
Oh ongelovige, je bent duidelijk niet bekend met de dingen die de roze onzichtbare eenhoorn kan (onder het kopje 'Is there a point to this?').Hoe kan iets zowel onzichtbaar zijn als ook paars? Dus deze stelling spreekt zichzelf tegen en is dus per definitie "false".
Hoe kan een transcendente god immanent zijn? Dus deze stelling spreekt zichzelf tegen en is dus per definitie "false".qrnlk schreef:Maar dat mes is meestal moeilijk te hanteren.
Auhm...
Hoe kan iets zowel onzichtbaar zijn als ook paars? Dus deze stelling spreekt zichzelf tegen en is dus per definitie "false".
Hoe kan een transcendente god immanent zijn? Dus deze stelling spreekt zichzelf tegen en is dus per definitie "false".![]()
Erik is een mens, bestaan mensen echt?Andere vraag.. Bestaat erik echt?
De inhoud maakt het voor mij wel bewijs. Het bovenstaande is wat jij vind en is even nutteloos als mijn vinden.Leuk voor je, maar je snapt dat dat "vinden" compleet nutteloos is aangezien je niets goeds hebt om dat te ondersteunen (een eeuwenoude verzamling geschriften die totaal niets met de werkelijkheid te maken hoeven hebben is geen bewijs).
Alles is de persoonlijke mening van iemand. Dit is jouw persoonlijke mening, ga je daar van uit? Ik denk het wel. Zegt het iets over de werkelijkheid? Ja, het zegt iets over de werkelijkheid zoals jij het ziet.Je persoonlijke mening zegt niets over de werkelijkheid, en van een dergelijke mening uitgaan is bij voorbaat verkeerd.
Voor degene die gelooft is zijn leap of faith goed beargumenteerd, voor wie niet gelooft kan de leap of faith van de andere redelijk of onredelijk lijken.Vandaar dat verschil met het vertrouwen van wetenschappers in mede-wetenschappers. Die zogenaamde leap-of-faith is héél wat anders in de wetenschap dan wat jij bedoeld. Een dergelijke leap-of-faith is nog steeds goed beargumenteerd.
Bewijs heeft niets met de persoon te maken, helemaal niets noppes nada. Als het voor jouw bewijs zou zijn, zou het dat ook voor mij zijn. Het mag voor jouw dan wel bewijs zijn, maar is jouw vinden in overeenstemming met de werkelijkheid? Daar draait het om. Ik kan ook wel vinden dat de aardkern van gelatinepudding is gemaakt, maar dit vinden is niet in overeenstemming met de werkelijkheid.De inhoud maakt het voor mij wel bewijs. Het bovenstaande is wat jij vind en is even nutteloos als mijn vinden.
Nee, de werkelijkheid is niet de persoonlijke mening van iemand. Die bestaat gewoon, ook toen jij nog niet geboren was of toen ik nog niet geboren was.Alles is de persoonlijke mening van iemand. Dit is jouw persoonlijke mening, ga je daar van uit? Ik denk het wel. Zegt het iets over de werkelijkheid? Ja, het zegt iets over de werkelijkheid zoals jij het ziet.
Dat maakt niet uit, feitelijke argumentering bestaat niet bij de gratie van iemands geloof. Persoonlijke meningen hebben daar niets mee te maken.Voor degene die gelooft is zijn leap of faith goed beargumenteerd, voor wie niet gelooft kan de leap of faith van de andere redelijk of onredelijk lijken.
Hildebrand schreef:De term 'dogmatisch geloof' heeft de reuk van de inquisitie over zich, iets wat in de hedendaagse situatie toch gerelativeerd dient te worden. Ik persoonlijk beroep me weliswaar op wat de Bijbel stelt, maar sta zeker open voor discussie. Tot nu toe is het echter zo dat als iemand meent de inhoud van de Bijbel te kunnen ondergraven, dit altijd gebeurt met middelen die in strikte zin onvoldoende zijn en niet overtuigen. Wil men wetenschappelijke argumentatie gebruiken? Dan moet men met concrete bewijzen komen die de authenticiteit en autoriteit van de Bijbel weerleggen.
Om de discussie alvast te verhaasten: de wetenschap zal hier nooit toe in staat zijn. Want:
1. Men is geen getuige geweest van wat beschreven is
2. God laat zich niet empirisch bewijzen tenzij hij dat wil
3. Een mens kan zich niet in de denkwereld van God verplaatsen
Verder zou ik graag nog de onderbouwing willen hebben voor je opmerking dat het causaliteitsprincipe niet opgaat voor ons universum.
Voor alle duidelijkheid: ik weet niet of de Bijbel gelijk heeft; ik geloof het. Ik hoef geen wetenschappelijk argument te hebben om mijn geloof in de Bijbel te rechtvaardigen. Het maakt voor mij niets uit of er misschien nog een onafhankelijke niet-christelijke bron wordt gevonden die bijv. het bestaan van- en de gebeurtenissen rond Jezus bevestigen. Andersom is het natuurlijk zo dat concreet bewijs van het tegendeel mijn geloof onzinnig maakt. Dan hebben de christenen zichzelf al tweeduizend jaar voor de gek gehouden. Gezien de inhoud van de Bijbel en de wijze waarop dit verzamelwerk van geschriften zijn beslag heeft gekregen, lijkt me dit echter onwaarschijnlijk.Het is het absolute verschil in uitgangspositie:
a De bijbel heeft gelijk, wat kan ik vinden om het te bevestigen.
b Ik weet het niet, hoe kan ik al mijn waarnemingen verzoenen.
Geen vraag met een tegenvraag beantwoorden. Eerst de onderbouwing geven voor je opmerking dat het causaliteitsprincipe in ons universum niet opgaat.Causaliteitsprincipe Weet je wat een quantumfluctuatie is? Weet je wat een singulariteit is?
Bewijs heeft echter alles te maken met de interpretatie hiervan. En die is wel degelijk persoonlijk.Bewijs heeft niets met de persoon te maken, helemaal niets noppes nada.
Als het voor jouw bewijs zou zijn, zou het dat ook voor mij zijn. Het mag voor jouw dan wel bewijs zijn, maar is jouw vinden in overeenstemming met de werkelijkheid? Daar draait het om.
Wat versta jij onder "werkelijkheid"? Want het lijkt wel als of jij denkt dat jouw mening en de werkelijkheid hetzelfde zijn.Wat versta je onder "echt"![]()
Maar dat vind je dus niet.Ik kan ook wel vinden dat de aardkern van gelatinepudding is gemaakt, maar dit vinden is niet in overeenstemming met de werkelijkheid.
Maar we kunnen de werkelijkheid niet kennen, onze interpretatie kan deze werkelijkheid slechts zo dicht mogelijk benaderen. Maar benaderen is niet hetzelfde als daadwerkelijk kennen en we kunnen niet vaststellen hoe dicht we de werkelijkheid al reeds benaderd hebben. We merken het pas als we een verschil ontdekken tussen de realiteit en onze interpretatie hiervan.Nee, de werkelijkheid is niet de persoonlijke mening van iemand. Die bestaat gewoon, ook toen jij nog niet geboren was of toen ik nog niet geboren was.
De realiteit veranderd niet door wat wij denken. Maar we zijn ons niet altijd bewust van de fouten die op onze kaart staan, wij weten niet beter en kunnen op grond van alle ons bekende feiten niet anders zeggen dan dat onze kaart correct is.Dat maakt niet uit, feitelijke argumentering bestaat niet bij de gratie van iemands geloof. Persoonlijke meningen hebben daar niets mee te maken.
Hoe betrouwbaar zijn argumentaties op grond van onvolledige kennis? Iedereen wist zeker dat er geen bacteriën konden leven in de maag... tot menHet draait uiteindelijk ook niet om de mening an sich, maar om de argumentatie die achter de mening zit. Ik kan van alles vinden, bijv (zoals ik al eerder zei) dat de aardkern van gelatinepudding is, maar het draait om de argumentatie die achter dat "vinden" zit.
Ik zou zeggen waar veel interpretaties van zijn, en waar men door onderzoek en vergelijking al deze interpretaties en de oorspronkelijke tekst met elkaar kan verzoenen tot een consistent en rationeel geheel.Idem met dat vinden dat een dergelijke godsbeeld zou bestaan, het draait om de argumentatie erachter. Jij neemt de bijbel als argumentatie daarvoor? Dan moet je eerst kijken wat de bijbel feitelijk gezien is: een eeuwenoude verzameling geschriften waarvan de daadwerkelijke interpretatie onbekend is.
Ik zeg dan ook niet dat het eenvoudig is.Wat zegt een geschrift als dat over het bestaan van een dergelijk wezen? Waarom zijn die 2 aan elkaar gelinked? Omdat de geschriften zeggen het woord van God te zijn? Waarom hebben die geschriften daarin gelijk?
Maar is gemakkelijk genoeg te controleren. En als je zijn andere boeken er eveneens bijhaalt merk je opeens hoe slordig deze schrijver is en hoe lui hij in zijn vooronderzoek moet zijn geweest. Hij kon niet eens de afmetingen van de schilderijen die hij noemt correct krijgen. Dit soort fouten ondermijnen de betrouwbaarheid.Dan Brown zei van zijn boek de Da Vinci Code ook dat het gebasseerd was op feitelijkheden e.d, maar dat zegt nog niet dat deze uitspraak daadwerkelijk juist is.
Makkelijker dan daadwerkelijk iets worden.Het is makkelijk van jezelf te zeggen dat je iets bent.
Meestal is dit correct, maar de bijbelschrijvers zijn verbazingwekkend eerlijk over hoe ze zich voelen, wat hun bezig houd en de fouten die ze maken. Er wordt geen poging gedaan om de werkelijkheid mooier voor te doen komen dan deze is. Dit in tegenstelling tot wat men meestal ziet.Verder weten we niets over de geestelijke toestand van de schrijvers, om maar een variabele te noemen die invloed kan hebben op de bedoeling van de geschriften en over het waarheidsgehalte van de stellingen die in een eventuele interpretatie van die geschriften genoemd zijn.
sorry hoor ik heb absoluut geen idee hoeveel natuurkundige achtergrond je hebt, ik wil wel eerst weten op welk niveau ik kan inschieten. Wat is je hoogst genoten opleiding? Weet je iets van quantummechanica?Geen vraag met een tegenvraag beantwoorden. Eerst de onderbouwing geven voor je opmerking dat het causaliteitsprincipe in ons universum niet opgaat.
Zonder verdere onderbouwing lijkt dit me nergens toe te leiden. Als je deze discussie niet waardig acht hoef je er niet aan deel te nemen.God is een idee of een meme. Wie iets anders denkt gaat maar met Kuitert debatteren, het is voor mij al een lang gepasseerd station.