Moderator: Rhiannon
Huisklok staat niet in Van Daleklokhuis - huisklok
aardbei - beiaardwaterbad-badwater
Welke dan?Er zijn er heel veel van.
Een onderschatting geloof ik.In de Nederlandse taal zijn er meer dan 100 te vinden.
Een redelijk aantal in die lijst komt niet in Van Dale voor.Dit soort woorden heten rasterwoorden. Ik heb op internet een lijstje gevonden met heel veel rasterwoorden![]()
Hoeft ook niet. Het is onmogelijk om alle mogelijke samenstellingen in Van Dale op te nemen.Een redelijk aantal in die lijst komt niet in Van Dale voor.
Ik geloof dat dit de reden is (staat op de site):thermo1945 schreef:Weet iemand waardoor de naam rasterwoord is bedacht?
(Het woord woordraster bestaat overigens niet)
Als een woord niet in de Van Dale staat, wil dat overigens nog niet zeggen dat het niet bestaat. Het leuke is dat we quasi oneindig veel samenvattingen kunnen maken, en dat iedereen ze zal begrijpen. Kun je je voorstellen wat een "woordraster" zou zijn? Tuurlijk: een raster met worden. Et voilàEen aardig voorbeeld is raster. Als men ras en ter verwisselt ontstaat terras.
Ik ken er wel een waarbij je niet de lettergrepen in omgekeerde volgorde moet zetten, maar alle letters: klapstuk.