Puzzel Puzzels
Ruth D
Artikelen: 0

[biologie] trillingen en golven

Wij kregen in school de volgende denkoefening:

Als een kever in het zand beweegt binnen een tiental cm van een schorpieon dan keert de schorpioen zich naar de kever en met 1 grote beweging vermorzelt hij het diertje.

De schorpioen doet dit zonder dat hij de kever hoort of ziet. Beiden zijn nachtdieren.

Hoe bepaalt de schorpioen de positie van de kever zo exact?

Ik heb al gedacht dat hij dat misschien doet volgens de trillingen in het zand, maar dit blijkt niet juist te zijn.

Daarna dacht ik aan een soort van ultrasonische golven zodat de schorpioen voelt (als de golven terugkaatsen) waar de kever zich bevindt. Zoals een vleermuis dat kan, maar ik weet niet of een schorpioen dat eigenlijk kan?

Kan iemand mij daarbij helpen?

We moeten gewoon eens nadenken over deze oef. en als we het antwoord weten kunnen we vragen of het juist is.

Dankjewel

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - verpakking luxe

bol cadeaukaart - verpakking luxe

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Bekijk product

Steun Sciencetalk Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Bekijk product

Klintersaas
Social:

Re: [biologie] trillingen en golven

Schorpioenen detecteren hun prooi met haren op hun scharen die trillingen waarnemen. Verder bezitten ze eenpectines, een kamvormig orgaan dat onder de achterste poten hangt en de geur van prooien waarneemt.
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Ruth D

dankjewel!! ;)

ads

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Bekijk product

Klintersaas
Social:

Graag gedaan, maar wat heeft de vraag eigenlijk te maken met natuurkunde (titel) of met kreeften (ondertitel)?

EDIT: Heb het even veranderd in "biologie". Ik hoop dat je het niet erg vindt.
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!