Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
XpreZ
Artikelen: 0

Re: asteroide 2029??

2001 WN5 is de voorlopige aanduiding van de planetoïde die op 26 juni 2028 de aarde zal passeren, op een afstand van ongeveer 250 000 kilometer en zou dus een aardscheerder zijn.

Het is één van de vier nieuwe NEA's ( Near Earth Asteroïdes) die in november 2001 ontdekt werden: 2001 VB, 2001 VK5, 2001 WS1 en 2001 WN5. Ze zijn allemaal ongeveer een kilometer groot. (Externe link: December 2001, n. 1 - monthly monitor )

Aanvankelijk werd de 2001 WN5 op de NEODyS Risk Page gezet, als planetoïde met een H=18,0, aangeduid als 'Dringend' in de prioriteitslijst. Dit wil zeggen dat inslag op de aarde mogelijk is, maar met een zeer kleine waarschijnlijkheid. De mogelijkheid was vooral te wijten aan te weinig observaties, waardoor de baan onvoldoende nauwkeurig kon berekend worden. Er werd verwacht dat de mogelijkheid van inslag zou verdwijnen na bijkomende observaties.

Toen spontane bijkomende observaties uitbleven werd op 28 november 2001 opgeroepen om bijkomende observaties te doen in de New Announcement list.

Op 20 december 2001 werd reeds bedankt voor de bijkomende observaties. Door de bijkomende observaties kon de baan van de 2001 WN5 beter berekend worden en bleek een inslag op aarde onmogelijk.

(bron) http://nl.wikipedia.org/wiki/2001_WN5

voor de mensen die dachte 2028 komeet richting aarde

Edit mod Ger: even samengevoegd met het reeds bestaande topic over de komeet die op de aarde afkomt.
Gijs

56 meter is wel erg klein.. Als je kijkt naar de grote van de aarde is het een fruitvliegje op een mensen lichaam. kan een snelvliegen fruitvliegje een verwonding maken op een mensenlichaam?
Rogier.V

56 meter is wel erg klein.. Als je kijkt naar de grote van de aarde is het een fruitvliegje op een mensen lichaam. kan een snelvliegen fruitvliegje een verwonding maken op een mensenlichaam?

Een meteoriet van 200.000 ton heeft al de kracht van twintig tot dertig megaton TNT-equivalent, wat hetzelfde is als de explosieve kracht van zo'n vijfhonderd atoombommen van het Hiroshima-type. Ik weet niet precies hoe zwaar een meteoriet van 56 meter is, misschien iets minder dan die 200.000 ton, maar alnog erg zwaar (als je bedenkt dat 56 meter even groot is als een flatgebouw)

Niet alleen het gewicht of de grootte maakt uit, de snelheid waarmee zo'n meteoriet neerkomt is enorm. De snelheid waarmee meteorieten de atmosfeer in komen bedraagt 35.000 tot 250.000 km/h (10 tot 70 km/s), en daarna worden ze afgeremt door de atmosfeer. Toch blijft de snelheid nog enorm, dus een ramp is al snel gebeurt, zelfs met een meteoriet van 56 meter.
Gijs

Een atoombom is wel een erg sterke bom maar de kracht zit hem in de straling. Een atoombom is ook weer niet zo`n sterke bom dat het met 500 stuks de aarde zal vernietigen. (Denk ik) waar het wel voor zorgt met de grote straling is dat al het leven op de aarde dood is. Maar een astoide bevat geen radio actieve straling.
Rogier.V

Een atoombom is wel een erg sterke bom maar de kracht zit hem in de straling. Een atoombom is ook weer niet zo`n sterke bom dat het met 500 stuks de aarde zal vernietigen. (Denk ik) waar het wel voor zorgt met de grote straling is dat al het leven op de aarde dood is. Maar een astoide bevat geen radio actieve straling.

Het bevat inderdaad niet de straling, maar het gevaar zit hem in de stof en de atmosferische trillingen die vrij komen bij een inpact van 500 atoombommen om één plek. Bovendien zal ongeveer een gebied van rond de 1000 kilometer met de grond gelijk worden gemaakt. Misschien is dit gebied wat kleiner bij een metoriet van rond de 50-100 meter, maar moet je voorstellen als zo'n meteoriet op een dichtbevolkt gebied op de wereld valt, dan zijn er alleen al door de inpact miljoenen doden.
'Onderzoek is als een steeg binnengaan om te kijken of hij doodloopt'
*Kelly*

Waaauw! Dit vind ik nu eens echt interessant!!!!

Best wel uitzonderlijk moesten we dit meemaken!

Maar ooit komt er toch wel een einde dusja...

(Maar ze vinden er wel iets op!)

Groetjes Kelly
Assassinator

Zo uitzonderlijk is het niet [rr] Er zijn al meerdere astroïden ingeslagen die een hele grote impact hebben gehad op het leven op aarde. Alleen de sporen zijn vaak uitgewist, we zien misschien maar een fractie van wat we allemaal op ons dak hebben gekregen.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
*Kelly*

Ja, daar heb je een punt!

Maar ik persoonlijk denk toch dat als het ooit zo is we er toch niets zullen van weten, er zou teveel paniek ontstaan... Achteraf mischien als hun missie geslaagd is ofzo natuurlijk maar wanneer dit niet zo is...? Och het is afwachten en intussen verder leven want je leeft natuurlijk maar 1 keer!

Groetjes
Rogier.V

*Kelly* schreef:Ja, daar heb je een punt!

Maar ik persoonlijk denk toch dat als het ooit zo is we er toch niets zullen van weten, er zou teveel paniek ontstaan... Achteraf mischien als hun missie geslaagd is ofzo natuurlijk maar wanneer dit niet zo is...? Och het is afwachten en intussen verder leven want je leeft natuurlijk maar 1 keer!

Groetjes

Misschien is dat ook wel beter als ze niks zeggen. Er zou inderdaad paniek ontstaan, en als ze niks meer aan de meteoriet kunnen doen zouden mensen alle winkels leegroven, zelfmoord plegen etc.

Maar ik zou liever mijn laatste dagen op aarde gewoon normaal mee maken, lijkt mij niet echt een mooi vooruitzicht dat je over een paar dagen/weken dood gaat..
'Onderzoek is als een steeg binnengaan om te kijken of hij doodloopt'
curix

Een diameter van 200 meter he die kei die daar vliegt?

dus en van de dinosauriers was het iets van 10 kilometer he? en een krater van 200 km e?

Als men dat eens zou berekenen, 200/10=20 dus de krater is ongeveer 20 keer zo groot als de meteoor (ik zeg niet dat dat voor ale meteorieten zou zijn maar het is een voorbeeld).

Dus als een dinges van 200 meter inslaat zou dat een krater van 4 kilometer moeten zijn. Neem nu bijvoorbeeld dat een krater een halve bol is, dan 4/3 * 2000 * pi endat dan delen door2 dan kom ik iets van 4186 m³ meter stof uit.

Van de krakatoa was dat iets van 500 kubieke kilometer stof die in de lucht werd gespoten en er was dan 2 jaar geen winter. dus denk ik dat dat steentje hoogstens een paar steden vernielt of een tsunami maakt en een kleine klimaatsverandering. voor de rest niet veel.
Geld moet rollen,... Vooral naar mij.
fatjohn

dan 4/3 * 2000 * pi endat dan delen door2
Tis wel 4/3*2000^3*pi/2 dus meer iets van (uit mijn hoofd) 17 kubieke kilometer, indien alle andere aannames ook maar enigzins juist zouden zijn wat ik niet verwacht, want de grote factor van de inslag zit hem in de snelheid waarmee de meteoriet zich op de aarde smijt, want kinetische energie is m*V^2.
Rond is de mens die denkt dat de aarde plat is.

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”