@Veertje
Ik heb even nader gekeken naar het artikel. Hierbij moet ik zeggen dat ook dit blad, Idian. J. Med. Res. niet echt een hoge IF heeft, maar is volgens mij wel peer-reviewed (en dit is ook niet zo'n bijzonder onderzoek, dus daar is waarschijnlijk ook geen plaats voor in een tijdschrift met hoge IF). Ook zijn de figuren en afbeeldingen niet zichtbaar. Helaas heb ik dit tijdschrift niet in de full-tekst database staan. Daarnaast wordt in dit artikel geen "nieuw" virus geïsoleerd, er wordt gekeken of uit 2 patienten die "postief" scoren in een HIV-2 test, ook HIV-2 geisoleerd kan worden.
- Patient 1 komt binnen met long-TBC Een algemen HIV test (HIV1+2) blijkt positief te zijn. Een HIV-2 specifieke test blijkt ook positief te zijn. Een HIV-2 Western Blot scoort ook positief. Een HIV-1 Western Blot scoort negatief. Via een celler-teller (FACS) wordt een schatting gemaakt van o.a. T-helper cellen, deze blijkt laag te zijn (95 cellen/mm3)
- Via Ficoll-paque scheiding worden PBMC's geïsoleerd. Deze worden doorgekweekt en periodiek wordt het supernatant (in deze celvrije vocht) opgenomen. Bestaande T-cel lijnen, worden geinfecteerd met het supernatant en er wordt gekeken bij welke kweken er een zichtbaar virus effect optreed. (Vormen van syncytia) Deze kweken worden in stand gehouden, om virusstock op te bouwen.
-Vervolgens wordt dit virus gekarakteriseerd. Kort samengevat:
1) Via immunofluorisentie, HIV-2 antilichamen kleuren duidelijk de geinfecteerde cellen aan
2) Via remming van het zichbare virus effect, door het toevoegen van anti-HIV-2 serum. Dit heeft een remmend effect.
3) Western blot op verschillende HIV-2 eiwitten, alleen overlap met HIV-2 op de kern-eiwitten en geen reactie op HIV negatief serum.
4) Via PCR, HIV-2 blijkt ge-amplificeerd te worden met HIV-2 specifieke primers
5) Via EM foto's
---------------------------------------
@onderstesteen
Iets meer moeite mag je zelf ook wel doen..
Eerste hit op google:
[google]difference HIV-1 and HIV-2[/google]