Puzzel Puzzels
theoriegeladen
Artikelen: 0

Re: gelovige, atheist, maar geen "derde weg"??

Ik denk niet dat er een derde weg is, het is of dood of levend en niet iets er tussen in. Kierkegaard zei dat Jezus of wel heeft bestaan of niet. Je gelooft dus of alles en als je een deel niet gelooft, geloof je helemaal niet. Je kan niet je eigen god schapen.

Kierkegaard zei ook dat als je vaart op een boot en twijfeld tussen stuur of bakboord, je ondertussen gewoon rechtdoor gaat. Het is dus of rechtdoor of een andere kant op.

ads

Steun Sciencetalk Loesje scheurkalender - 2026

Loesje scheurkalender - 2026

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Bekijk product

collegavanerik

theoriegeladen schreef:Ik denk niet dat er een derde weg is, het is of dood of levend en niet iets er tussen in. Kierkegaard zei dat Jezus of wel heeft bestaan of niet. Je gelooft dus of alles en als je een deel niet gelooft, geloof je helemaal niet. Je kan niet je eigen god schapen.

Kierkegaard zei ook dat als je vaart op een boot en twijfeld tussen stuur of bakboord, je ondertussen gewoon rechtdoor gaat. Het is dus of rechtdoor of een andere kant op.
Volgens Kierkegaards definitie zijn vrijzinnig gelovigen al geen gelovigen meer.

Integenstelling tot zwangerschap (zwanger of niet) is er wel degelijk een derde weg. Gelovige en atheist zijn de uiteinden van een continuum. een 100% gelovige is net zo zeldzaam als een 100% atheist.

En voor wat betreft "gelovige", wat voor gelovige: Christen? Wat voor een Christen? Moslim wat voor Moslim; Hindoe wat voor Hindoe; Pagan, wat voor Pagan etc etc etc.

De weddenschap van Pascal bestaat niet. :D
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

theoriegeladen

een 100% gelovige is net zo zeldzaam als een 100% atheist.

Niet iedereen leeft zoals zijn geloof hem gebiedt. In strikte zin zijn er blijkbaar weinig gelovigen. Maar als iemand handeld naar zijn overtuiging, is dat voldoende dat die overtuiging hem een gelijke identiteit verleend.
ypsilon

Het gaat bij die quote eerder om twijfel, vandaar dus: nooit 100%.
theoriegeladen

Wel 100% !!!

Want je gelooft iets wel, of je gelooft iets niet. Er is geen tussenweg. Natuurlijk zijn er verschillende godsdienstvormen, maar elk is op haar eigen manier puur. Een gelovige zal nooit zeggen, weet ik niet.
ypsilon

theoriegeladen schreef:Wel 100% !!!

Want je gelooft iets wel, of je gelooft iets niet. Er is geen tussenweg. Natuurlijk zijn er verschillende godsdienstvormen, maar elk is op haar eigen manier puur. Een gelovige zal nooit zeggen, weet ik niet.
En als ik dat nu wel zeg?
sjonnie

En als ik dat nu wel zeg?
Psies een geloof is toch een geloof en niet weten?
theoriegeladen

Serieus, dat is een goede eigenschap, maar het zou dan wel een voor de volle 100% niet weten zijn. Ipv alleen op zondag vooraan in de kerk.
ypsilon

Daar zit wat in, maar daarmee hoort het toch niet onder geloof. Je stelde immers eerst dat het óf volledig geloof, óf volledig atheïsme is (beide zou je dan "100%" kunnen noemen, maar daar sta ik nog steeds niet helemaal achter), maar "niet weten" is toch iets anders?
theoriegeladen

Ja, het niet weten moet anders zijn. Ik denk dat het ondergeschikt is aan het geloof of atheisme. Als je aan iemand vraagt of hij in God gelooft en hij antwoord dat hij het niet weten, kan je de twijfel zelf niet tot antwoord verheffen. Bovendien moet het antwoord er zijn, hij bestaat of hij bestaat niet. Op welke gronden een persoon tot een antwoord komt doet daar niets aan af, het tegenovergestelde blijft immers verkeren in dezelfde oneindigheid.

Daarnaast, als aan een waarnemer wordt gevraagd naar de waarschijnlijkheid van een fenomeen, levert dat eenduidig antwoord op: hij ervaart het of niet. Ook al is er allerlei ruis en vervorming en een zeer subjectieve ervaring van het fenomeen, dat is hetgeen hij ervaart. Hij kan niet zeggen dat hij iets anders ervaart dan hij ervaart. Het is niet zoals een goocheltruc waarbij je kan zeggen, ik zag hem over water lopen, maar ik vermoed dat het trucage is. Feit is, wat er gebeurde.

ads

Steun Sciencetalk 10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Midnight Black

Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Midnight Black

Bekijk product

theoriegeladen

Wat ik me afvraag is hoe een standpunt dat voorschrijft dat het of 1 of 0 is, zich verhoudt tot het standpunt dat objectiviteit niet bestaat. Namelijk de kritiek van de eigen reden zou toch een soort matigheid van elke geloof of atheisme veronderstellen. De derde weg zit dan ingesloten in de eigen bevestiging: Ja, ik geloof, al kan ik dat niet controleren. Of nee, ik geloof niet, totdat het tegendeel is bewezen.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!