Ja, hoeverder in het boek ik kom, des te minder er van lukt met dat programmatje. Bij een circuit waarin er bvb een lampje moet knipperen, blokkeert het hele programma.
Ik ga woensdag eens een hoop onderdelen kopen in een elektronicazaak, en die circuits eens in het echt maken.
Maar ik heb nu het eerste deel van het boek uit, en bijna het tweede deel, dus ik ken nu de belangrijkste componentjes van de elektronica en ik ken hun functie in een schema. Ik denk dat ik nu een behoorlijk aantal schema's (eenvoudige) die in boeken en op het internet staan kan maken, maar ik heb de moet voor mijn uiteindelijke doel wel een beetje de moed verloren. Dat doel was zelf circuits kunnen bedenken. Ik kan nu wel bijvoorbeeld een schema maken voor bv een motortje dat moet draaien als er een bepaalde sensor een signaal geeft, of juist geen signaal, maar verder dan dat gaat het niet echt.
Eigenlijk zijn de weerstand, transistor en een diode de enige componenten waarvan weet welk effect ze hebben met een bepaalde waarde op een bepaalde plaats in een circuit. Van een weerstand ken ik de wet van Ohm en van een transistor en een diode moet je gewoon weten wat ze doen.
Voor bijna alle andere componenten, zoals bijvoorbeeld de condensator, weet ik niet echt waarvoor ze dienen. Ik weet dat een condensator lading opslaat, maar al die formuletjes voor bv. 'de weerstand bij wisselstroom met een condensator' kan ik echt niet gebruiken.
Het wordt een beetje te veel.
(maar toch ga ik niet opgeven)