Moderator: Rhiannon
als je de trukkendoos opentrekt en ze wegredeneert staat er inderdaad geen enkele fout in.Welke fouten dan? Zoveel staan er echt niet in..
Als het gaat om iets onfeilbaars dan mogen er in feite geen fouten instaan. Ik heb niet over details héIk zal niet zeggen dat alles tot het naadje toe klopt. Daar gaat het mijn inziens niet om. Bij jou wel?
dat is logisch. elke fout, stommiteit redeneer je weg met "zo erg is die blunder niet, menselijke fout, je moet dat anders lezen, ..."De bijbel is echter door verschillende mensen geschreven en de juistheid waarmee de geschriften overgedragen zijn is enorm groot. Dat bleek uit de dode-zee rollen. Daarbij bevestigen de verschillende evangelien elkaar ook nog.. Als je van feiten uit wilt gaan, kun je nog een verrekt eind komen met de bijbel.
Ik trek geen trukkendoos open en redeneer niks weg. Dat mensen bepaalde teksten uit context rukken en vervolgens beweren dat het fout is, daar kan ik niets aan doen. Als dan vervolgens het 1 en ander opgehelderd wordt, tja...als je de trukkendoos opentrekt en ze wegredeneert staat er inderdaad geen enkele fout in.
Het ligt eraan wat die fouten zijn. Als het verhaal in grote rode lijnen met elkaar klopt dan zie ik het nut er niet van in om te gaan mekkeren over details die nergens toe doen.Als het gaat om iets onfeilbaars dan mogen er in feite geen fouten instaan. Ik heb niet over details hé
Misschien voor jou wel en jij hebt niets met de bijbel te maken en wil dat waarschijnlijk ook niet eens en dat hoef je ook niet dus ik begrijp je frustratie die hieruit naar voren blijkt te komen niet. Ik maak me om het genoemde zogenaamde probleem niet zo druk.als je uit de bijbel niet eens kunt opmaken ofdat nu de mens of het dier eerst op de aarde was dan is er een serieus geloofwaardigheidsprobleem.
De mens is geen dier.akkoord, je kunt semantisch gaan neuzelen en vd mens ook een diersoort maken maar dat bedoelt de bijbel niet hé?![]()
Je moet gewoon je gezonde verstand gebruiken. Als jij denkt aan Jezus (ik neem aan dat je de bijbel kent) waar denk je dan aan? aan een bloeddorstige moordenaar?akkoord, je kunt beweren dat het maar een detail is? maar hoe zit het met al de rest? ook details of is het misschien toch allemaal maar verzonnen? of moet ik het lezen? Bedoelt de bijbel soms gewoon het tegenovergestelde van wat er staat?
Ik kan het niet helemaal begrijpen. Verder vind ik het geen reden om er iets mee te doen. Als het Gods wil is en hij doet dat, dan zal die keuze vast goed zijn!het hele verhaal omtrent de ark is ook al zo'n onzin. Volledige genocide op 1 familie na omdat die "zuiver" zijn volgens god. Die familie heeft amper voet op de grond gezet of 1 vd zonen werd weeral vervloekt. Hoe rijmt dit met een alwetende god? allé ja, jij zult er wel, een voor jou althans, "logische" uitleg voor vinden.
dan neem je toch de geboden van de andere 10 geboden ook meeAls je 2 verschillende "10 geboden" in de bijbel terug vindt? wat moet ik daarmee?
... als jij alleen maar hamert op kleine fouten die er verder niet toe doen en de grote lijn niet wilt zien, waar praat ik dan nog tegen? De algemene boodschap van de bijbel is goed nieuws. En slechte daden worden daarin echt niet goedgepraat. Wij horen elkaar lief te hebben en zelfs onze vijand. Ik zeg niet dat dat me goed lukt maar die boodschap wordt wel afgegeven. Dus ik snap niet dat je zo er tegen aan trapt?dat is logisch. elke fout, stommiteit redeneer je weg met "zo erg is die blunder niet, menselijke fout, je moet dat anders lezen, ..."
op die manier kom je heel ver maar eigenlijk ook nergens.
ik stel alleen vast dat sommige mensen mij willen opleggen hoe ik zou moeten leven.Misschien voor jou wel en jij hebt niets met de bijbel te maken en wil dat waarschijnlijk ook niet eens en dat hoef je ook niet dus ik begrijp je frustratie die hieruit naar voren blijkt te komen niet. Ik maak me om het genoemde zogenaamde probleem niet zo druk.
een sekteleider à la Koresh of Ron hubbard. Lichtjes gestoord maar zeer bedreven in het bespelen van mensen.Je moet gewoon je gezonde verstand gebruiken. Als jij denkt aan Jezus (ik neem aan dat je de bijbel kent) waar denk je dan aan? aan een bloeddorstige moordenaar?
1 vd bekendste technieken om de idiotie vd bijbel weg te redeneren.Ik kan het niet helemaal begrijpen. Verder vind ik het geen reden om er iets mee te doen. Als het Gods wil is en hij doet dat, dan zal die keuze vast goed zijn!
Lastig hé? HEt 10e gebod klinkt als volgt "Gij zult het bokje in de melk zijner moeder niet koken." en komt uit de definitievere versie. Exodus 34:1dan neem je toch de geboden van de andere 10 geboden ook mee![]()
wat een verschrikkelijke blunder.. of niet?
tegenstrijdigheden, verkrachting, folter, genocide, misbruik, barbarisme, racisme, discriminatie, goedpraten slavernij, kindermoord, ...De algemene boodschap van de bijbel is goed nieuws.
En slechte daden worden daarin echt niet goedgepraat.
maar ik besef maar al te goed dat de geest niet in mij is en ik de bijbel dus onmogelijk kan begrijpen. Al twijfel ik nog of je nu misschien zult zeggen dat ik de context niet begrijp. welke context rechtvaardigt kindermoord of genocide?(1 Koningen 15:5) Omdat David gedaan had wat recht was in de ogen des HEEREN,
niet noodzakelijkEen aantal punten lijken mij daarbij vrij evident (spreek me tegen als dat niet zo is). Ten eerste moeten teksten geïnterpreteerd worden in de context van hun tijd. Daarvoor moet je echter al de opvatting laten varen dat elk woord in de Bijbel inderdaad Gods mening representeert (*kuch*). We zijn het er immers over eens dat slavernij inmiddels niet meer kan. De goedkeuring ervan door God is dus geen feit, maar een oordeel van de schrijver.
God heeft slavernij nooit goedgekeurd. Toch heeft God een aantal wetten m.b.t. slavernij gegeven. Die wetten waren bedoeld om de slaaf te beschermen tegen misbruik door zijn/haar werkgever. Maar daarom keurt God slavernij nog niet goed.Ten eerste moeten teksten geïnterpreteerd worden in de context van hun tijd. Daarvoor moet je echter al de opvatting laten varen dat elk woord in de Bijbel inderdaad Gods mening representeert (*kuch*). We zijn het er immers over eens dat slavernij inmiddels niet meer kan. De goedkeuring ervan door God is dus geen feit, maar een oordeel van de schrijver.
Dat wordt je hele leven al gedaan. Zeker niet door alleen christenen. En ik leg jou niets op. Het is jou keus wat je doet.ik stel alleen vast dat sommige mensen mij willen opleggen hoe ik zou moeten leven.
Jij mag van mij doen wat jij wilt. Dat ik er blij mee ben is wat anders.. En regels zijn er nu ook eenmaal. Je moet ergens grenzen trekken. En wat is vooruitgang waard? Ik ben zelf echt niet van de vooruitgang beletten, maar soms wordt de waarde ervan ook sterk overdreven.Ze zouden mij met dit boek in de hand wel willen verbieden om euthanasie te plegen. ze zouden abortus willen verbieden. Ze willen met dit boek in de hand elke vorm van vooruitgang beletten.
Dat is jou conclusie. Niet de mijne.want in hetb oek staat in wat ik wel of niet mag. ok alles in het boek wordt tegensgesproken. bijna nooit klopt er iets maar dat is een kwestie van interpretatie hé
De katholieke partij is allang niet meer van toepassing in onze samenleving. Er zijn slechts nog wat restanten..de katholieke partij wil zich met mijn leven mengen dus belangt het mij ook aan hé![]()
Welk voorbeeld heb je het over?1 vd bekendste technieken om de idiotie vd bijbel weg te redeneren.
Het moet wel goed zijn als god beslist om vrouwen cadeau te doen voor verkrachting. in de islamversie moet het dan wel goed zijn als die god beslist dat de sekteleider een kind systematisch mag verkrachten.
lol, neem ze gewoon alle 20 over.Lastig hé? HEt 10e gebod klinkt als volgt "Gij zult het bokje in de melk zijner moeder niet koken." en komt uit de definitievere versie. Exodus 34:1
Dus welke versie is nu de juiste? of moet ik zelf maar beslissen?
Daarentegen: zelfopoffering, een sterke oproep om goed te blijven doen, en het niet verbergen van fouten van mensen. Menig mens zal niet weten wat de andere mensen in die tijd allemaal geflikt hebben.. En er zijn ook groepen mensen voor gestraft. Een voorbeeld van wat heidenen veel deden in die tijd was: hun eigen kind op offeren. Als je in die termen praat dan begrijp je de zonvloed ook beter.tegenstrijdigheden, verkrachting, folter, genocide, misbruik, barbarisme, racisme, discriminatie, goedpraten slavernij, kindermoord, ...
Wat is jou conclusie als je het evangelie leest? Volgens jou is Jezus een sekteleider? Die overigens zelf daarvoor gemarteld en gekruisigd is?Het is maar wat je goed nieuws wil noemen
Wat koning David fout heeft gedaan keurt God ook niet goed. Wat hij wel goedkeurd is dat hij wel vertrouwd heeft op God en goed was voor de mensen, voordat hij bepaalde dingen fout deed. Die goedkeuring staat dan ook in koningen. De chronologische volgorde stemt niet helemaal op elkaar af in die boeken. David is ook gestraft voor zijn slechte daden.neen?
1 voorbeeld om je ongelijk aan te tonen al zul je dat uiteraard wegredeneren want als god iets doet is het goed pi.gif
(2 Samuël 12:30-31) Koning David rooft, martelt, moordt en spaart zelfs de vrouwen niet.
(1 Samuël 27:9)Koning David pleegt genocide
(2 Samuël 21:8) Koning David levert onschuldige nakomelingen van Saul uit aan de Gibeonieten die hen pormpt ophangen
(2 Samuël 11:3-5) Koning bezwangert een ander zijn vrouw
(2 Samuël 11:14-15) daarna vermoordt hij uiteraard de echtgenoot
(2 Samuël 11:26-27) uiteraard wordt die vrouw slavin
(1 Koningen 2:6) voor zijn eigen dood geeft hij toch nog opddracht iemand de kop in te slaan
en wat zegt jouw god over koning david?
.bon, en als afsluiter de belachelijle blunders over de absolute kern van het christendom. de wederopstanding van Jezus.
we zijn eht toch over eens dat dit GEEN DETAIL is hé?
de evangelisten zijn het niet eens over:
wie ging naar het graf van Jezus
was het graf al open
wie ontmoetten de vrouwen toen ze bij het graf kwamen
Herkende Maria Magdalena Jezus toen deze na de opstanding voor het eerst aan haar verscheen
Was het Maria Magdalena toegestaan Jezus aan te raken
vooral Johannes en Mattheus zouden in deze serieus kunnen discussïëren
Zij zelf zagen de waarheid niet, maar Jezus heeft het ze laten zien. Als je er niet in gelooft, dan hoef je dat ook niet. Het is niet zoals vroeger dat je verplicht wordt te geloven. Vroeger was iedereen "gelovig" en deed ook jan en alleman mee aan de kruistochten die dan weer op de "christenen" worden afgeschoven. Zelfs nu heb je nog traditionele en ook verplichte kerkgangers. Als mensen destijds zelf een bijbel hadden, niet verplicht werden te "geloven" en beter nadachten over wat ze deden waren ze niet op kruistocht gegaan. Je moet geen blinde leiders volgen. Overigens waren de islamitische landen ook geen lieverdjes, maar dat wordt voor het gemak vaak even vergeten.bon, al die onzin hierboven komt uit een boek dat mij vertelt hoe ik zou moeten leven? al die navolgelingen beweren de waarheid in petto te hebben. akkoord, dat hun eigen boek het na 2 pagina's zelf al niet meer weet is een detail.
Ik neem aan dat je bedoelt: tot op zekere hoogte. Niet elk mirakel kan zo hebben plaats gevonden als het er staat. Maar goed, ik volg je verder in je redenering (ik quote ze niet mee, dat wordt te lang). God heeft een paar keer trouwens wel héél erg drastische leermethoden gebruikt, nee? Maar laten we dat even voor wat het is.Neem het verhaal zoals het er staat.
Yep. En ik neem aan dat God niet veranderd is wat dat betreft. Het is echt niet zo als sommigen wellicht zeggen dat de God sinds Jezus er anders op is geworden... die passages van de bijbel leest men echter snel over heen; vergelijk Hand 5:1-11 en Hand 12:21-23Ik neem aan dat je bedoelt: tot op zekere hoogte. Niet elk mirakel kan zo hebben plaats gevonden als het er staat. Maar goed, ik volg je verder in je redenering (ik quote ze niet mee, dat wordt te lang). God heeft een paar keer trouwens wel héél erg drastische leermethoden gebruikt, nee? Maar laten we dat even voor wat het is.
Ik denk dat je daar gelijk in hebt. Openbaring 20:12: "En ik zag de doden, klein en groot, staande voor God; en de boeken werden geopend; en een ander boek werd geopend, dat des levens is; en de doden werden geoordeeld uit hetgeen in de boeken geschreven was, naar hun werken." Dit wordt door veel mensen uitgelegd als hun werken NU. Maar ik denk dat het de werken van mensen zijn DAN.Als we je volgen op je redenering, dan is de Bijbel geen voltooide tekst over hoe het moet zijn. We hebben immers geen reden om aan te nemen dat het leren is afgelopen. We hebben nu meer redenen om te denken dat God nog "nuances" (in het zicht van de eeuwigheid dan, want voor veel mensen zijn het zwaarwichtige punten!) aan zou brengen, dan dat hij dat niet zou doen. Of zie ik dat verkeerd?
Dan zou ik denken dat ik me aan dat boek houdt zolang het niet strijdig is met mijn eigen principes. Want dan ga ik ervan uit dat het boek nog steeds niet compleet is, en dus kan bijgesteld worden. Als het goed is houdt het boek daar ook rekening mee. pi.gifStel iemand zou je nu een boek geven en garandeert dat zo lang je doet wat er in staat je gezond, jong en fit zult zijn.
Zolang deze principes jouw zelf en anderen geen schade toebrengen zal God er geen probleem mee hebben. Stel God zou je uitleggen waarom een bepaald idee waar je van overtuigt bent, eigenlijk niet gezond is en schadelijke gevolgen zal hebben. Ik neem aan dat je dan geen probleem zult hebben om jezelf te corrigeren?Dan zou ik denken dat ik me aan dat boek houdt zolang het niet strijdig is met mijn eigen principes.
Idd. Dat lijkt mij persoonlijk ook logisch. En gegeven hoeveel voorbeelden van variatie we waarnemen in de natuur, vermoed ik dat God er geen grotere behagen in kan vinden dan dat elk van ons zijn of haar eigen manier vind om deze lessen toe te passen. Hij wil geen uniformiteit.Want dan ga ik ervan uit dat het boek nog steeds niet compleet is, en dus kan bijgesteld worden. Als het goed is houdt het boek daar ook rekening mee. pi.gif
Logisch, niemand heeft je dat boek gegeven...In deze versie kan ik me best nog vinden. Maar dat wil niet zeggen dat ik het meteen geloof natuurlijk![]()
Het is allemaal erg speculatief en hypothetisch, maar ik denk dat, op deze manier uitgelegd, niemand "nee" zou antwoorden.Zolang deze principes jouw zelf en anderen geen schade toebrengen zal God er geen probleem mee hebben. Stel God zou je uitleggen waarom een bepaald idee waar je van overtuigt bent, eigenlijk niet gezond is en schadelijke gevolgen zal hebben. Ik neem aan dat je dan geen probleem zult hebben om jezelf te corrigeren?