Moderator: Rhiannon
Noach was 600 toen de vloed begon. Abraham (ongeveer 10 generaties later) werd maar 175. Legende heeft het dat Mechicedek eigenlijk Sem, de zoon van Noach was.Inderdaad. Noach was immers al meer "beschadigd" dan Adam...
Nee, de Bijbel zit hier met een probleem (indien letterlijk geïnterpreteerd). ID-aanhangers en creationisten maken graag het onderscheid tussen micro-evolutie en macro-evolutie (waarbij ze de laatste soort ontkennen). Micro-evolutie valt niet te ontkennen, want die zie je dagelijks aan het werk. De gevolgen van inteelt worden verklaard door evolutie, die zijn volledig toetsbaar. En die stellen een groot probleem (je kan de realiteit niet ontkennen, dat is ook qrnlk's devies) als je wil veronderstellen dat een letterlijke lezing van de Bijbel een accurate geschiedenis oplevert.Dan heeft de evolutietheorie een inmens groot probleem.![]()
Eh nee dus. Inteelt is een goed bestudeerd verschijnsel onder andere in afgelegen bergdorpjes. Kleine populaties sterven gewoon uit, ze zijn niet levensvatbaar. Waarom denk je anders dat reuzenpandaberen over de hele wereld worden gesjouwt om maar gezond nakroost te verwekken?De evolutie gaat uit van vooruitgang. Dus wij als mens-zijnde moeten dan steeds vooruitgaan. Wanneer er ernstige gebreken ontstaan doordat familie-verwanten met elkaar seks hebben (dieren/mensen) dan is er een ernstig probleem bij de oorsprong van die theorie.
Je gaat voorbij het feit, dat ergens de oorsprong moet liggen. Dus de evolutie-theorie die aangeeft dat wij ontstaan zijn uit een oersoep die vervolgens gemuteerd is tot weet ik wat allemaal, moet beginnen met inteelt. Dat doet af aan de theorie in zijn geheel.
klopt, zolang je in de fantasiewereld van de bijbel blijft zitten kan alles en zijn er nooit problemen.@1207: Het is geen probleem hoor. Wat qrnlk al aanhaalt: er zit maar een marginaal verschil tussen Adam en Noach.
Het is zeker eenvoudiger, maar niet waarschijnlijker, omdat je een niet te onderzoeken schepper postuleert.Het is eenvoudiger en waarschijnlijker om uit te gaan van een concept van alle diersoorten, plantensoorten en mensen die geschapen zijn en waarin alle benodigde genetische variatie aanwezig is.
Indien dan iets gevonden wordt dat zeer moeilijk te verklaren is, zoekt men geen nieuwe verklaring, maar voegt men ad hoc zaken toe, zodat de Bijbelteksten niet gelezen hoeven te worden als allegorische of metaforische verhalen, maar nog steeds als dé waarheid.
Allegorieën en metaforen houden natuurlijk ook een waarheid in zich (of kunnen die in zich houden), maar zijn op zich geen beschrijving van de realiteit. Als Jezus het bijvoorbeeld heeft over de balk in het oog, dan zit er niet werkelijk een balk in iemands oog. Dat gaat ook op voor vele andere zaken in de Bijbel.Ik vraag me af wat voor soort waarheid dat is, als de waarheid staat tegenover allegorie en metafoor?
volgens mij waren de mannen van de dochters van noach OOK in de ark hoor !!1207 schreef:wat iedereen hier vergeet is een klein detail.
stel dat iedereen afstamt van Naoch en zijn vrouwtje dan is er 1 groot probleem.
HEt duurt geen 10 generaties of het menselijke ras stort in onder alle afwijkingen omwille van incest.