Pest, cholera, tyfus, ebola en aidsvirus moeten ook op de ark geweest zijnvolgens mij waren de mannen van de dochters van noach OOK in de ark hoor !!
Moderator: Rhiannon
Pest, cholera, tyfus, ebola en aidsvirus moeten ook op de ark geweest zijnvolgens mij waren de mannen van de dochters van noach OOK in de ark hoor !!
volgens mij waren de mannen van de dochters van noach OOK in de ark hoor !!
Genesis 8 schreef:14 Op de zevenentwintigste dag van de tweede maand was de aarde droog.
15 Toen zei God tegen Noach: 16 Ga de ark uit, samen met je vrouw, je zonen en de vrouwen van je zonen.
ik bedoelde er me te zeggen dat er niet echt sprake kan zijn van incest omdat de mannen van de dochters, of zoals jij zegt, de de vrouwen van de zonen ook aanwezig waren in de ark ...nee hoor![]()
Ik snap niet waarom men er zo op uit is om het m.i. onmogelijke te bewijzen,
Wat wil dat zeggen, dan? Er wordt graag de nadruk gelegd op het feit dat onze zintuigen maar met een beperkt spectrum van de realiteit in verbinding staan. Dat is een wetenschappelijke waarheid. Men zegt dan: "Er is meer tussen hemel en aarde." Maar zoals maar al te vaak gebeurt, gebruikt men deze waarheid naar eigen willekeur. Sommige gelovigen steigeren als je de stelling poneert dat de beschrijving van een mirakel, slechts de uitleg is van een getuige, die een verklaring zoekt voor een bepaalde gebeurtenis (en dat de beschrijving mogelijk wat aangedikt is).Ik denk omdat men de bijbel niet altijd even goed begrijpt. Er kan best een positie bestaan vanwaaruit de bijbel letterlijk kan worden genomen. Welke positie dat is weet ik niet, maar het moet een positie zijn die dichter bij God staat, dan van de mensen die de bijbel direct als figuurlijk opvatten. De bijbel is een rationalisatie van de ervaringen van mensen met een bepaalde mate van bewustzijn. Dit bewustzijn heeft evolutie doorgemaakt, maar wij ervaren de aarde nog steeds als plat.
Ik vraag mij af welke uitspraak algemener zou zijn, de uitspraak zoals gedaan in de bijbel en letterlijk genomenIk eigen me echter wel het recht toe uitspraken te doen over het waarheidsgehalte van teksten bij letterlijke lezing.
Waarom geloof je dan? Je moet de Bijbel toch eerst gelezen hebben voor je er iets over kan zeggen? En het blijkt dat er verschillende interpretaties zijn. Een interpretatie is niet hetzelfde als kritiek. En waarom zou je een bepaalde interpretatie niet mogen bekritiseren? Waarom zou je je geloof niet mogen evalueren in het licht van iets anders? Enzovoort...Elena schreef:Ik vind het een beetje stom eigenlijk dat hier gesproken wordt over een waarheidsgehalte ...
Is het niet zo dat je ofwel gelooft, ofwel niet ? Als je gelooft zeg je daarmee dat je de héle bijbel gelooft, zonder na te denken over dingen die eventueel niet zouden kloppen, of dingen te proberen te herhalen...
Mij lijkt het gewoon een eenvoudige keuze: je gelooft ja of nee
dan is de rest ook duidelijk, want iemand die niet gelooft zal de bijbel wél in vraag stellen
Dat is het hem net. Als wetenschappelijk onderzoek van de geschiedenis uitwijst dat bepaalde zaken uit de Bijbel niet kunnen gebeurd zijn zoals beschreven is, waarom wordt het Bijbelverhaal dan voorgesteld als wetenschappelijk alternatief?je moet weten, de bijbel is geen wetenschappelijk boek, waarom wordt er dan op een wetenschappelijke wijze mee omgesprongen?
Mij lijkt het gewoon een eenvoudige keuze: je gelooft ja of nee
Dat is het hem net. Als wetenschappelijk onderzoek van de geschiedenis uitwijst dat bepaalde zaken uit de Bijbel niet kunnen gebeurd zijn zoals beschreven is, waarom wordt het Bijbelverhaal dan voorgesteld als wetenschappelijk alternatief?