Moderator: Rhiannon
Vrouwen die ongesteld zijn hebben dan helemaal een probleemIk vind het trouwens een vreemd idee. Bloed als leven is logisch, zonder is het gauw afgelopen. Maar bloed als de ziel vind ik moeilijk. Dus als je je snijdt, loopt er een stukje van je ziel weg? En iemand met bloedarmoede heeft te weinig ziel? Of zit de ziel maar in een stukje van het bloed? Maar dan lijkt een transfusie me toch geen probleem... Deze rationale wil er bij mij niet in...
Levalis,Dit horen wij vaak. Kinderen kunnen hier ook zelf over beslissen. Zij kunnen zelf uit eigen overweging een kaartje invullen dat zij geen bloed accepteren. Ik zelf ben hiertoe niet gedwongen, dit is je eigen keus. Ik had het kaartje al vanaf toen ik 11 was.
Dit valt wel mee, heel erg veel mensen kiezen er niet voor terwijl zij er wel mee zijn opgevoed. Dit is dus echt een eigen keuze.Zeker, maar is het niet zo dat een kind dat volgens deze ideologie is opgevoed er veel vaker wel dan niet voor kiest wanneer hij/zij oud genoeg is, gewoon omdat de opvoeding er zo van doordrongen is?
Dit is een gedachte die naar mijn idee verkeerd is. Ik heb zelf 1 nicht en 1 neef die hiermee opgevoed zijn en toch niet ervoor gekozen hebben. Zij doen nog steeds mee met alle familieactiviteiten en hun keuze wordt geaccepteerd. Zo zie ik het wel meer bij families.Bovendien kun je niet ontkennen dat door je niet te laten dopen en van het geloof af te stappen, alle familie- en vriendschapsbanden zouden worden doorgeknipt.
Als dit waar is verontschuldig ik mij voor de insinuaties en voor het verkeerde beeld dat ik had van deze situatie. Op welke gronden kiezen mensen er dan níét voor?Levalis schreef:Dit valt wel mee, heel erg veel mensen kiezen er niet voor terwijl zij er wel mee zijn opgevoed. Dit is dus echt een eigen keuze.
(...)
Dit is een gedachte die naar mijn idee verkeerd is. Ik heb zelf 1 nicht en 1 neef die hiermee opgevoed zijn en toch niet ervoor gekozen hebben. Zij doen nog steeds mee met alle familieactiviteiten en hun keuze wordt geaccepteerd. Zo zie ik het wel meer bij families.
Dus voordelen en geen nadelen?Transfusion-Free Surgery, Please ... Blood-sparing techniques reduce exposure to viruses such as hepatitis C and help conserve the nation's blood supply. They also improve outcomes: One study found that patients receiving primary cardiovascular surgery without blood transfusion had comparable or fewer hospitalization days, lower rates of infection, greater patient satisfaction, and mortality rates equivalent to those who received blood.
Wellicht speelt hier meer dan alleen geen bloedtransfusie. Ik kan mij voorstellen dat (1) de patienten die bloedtransfusie afwijzen een zelf-selecte groep vormen die wellicht gezonder leeft dan de gemiddelde patient en daardoor om te overleven wellicht geen bloed transfusie nodig heeft. (2) Ook kan ik mij voorstellen dat een gemiddelde arts geen bloed vrije operatie zal overwegen, waardoor ook de artsen die zonder bloed opereren dus een zelf-selecte groep vormen die iets beter zijn dan het gemiddelde.Skip the Blood, Lower the Risk, Reduce the Long Stay ... “Traditionally, heart surgery is associated with the greatest blood loss of all surgical procedures so it is a technological challenge to routinely perform open-heart surgery without a transfusion. But we have a unique combination of skills and a coordinated team that is not commonly available elsewhere. We have the infrastructure in place to perform these bloodless surgeries often and well,” states Bridges. “Not everyone will be a good candidate for this type of surgery, but I do predict that if patients meet certain criteria, more than 90% of them will be able to undergo heart surgery without receiving a blood transfusion.” ...
en weegt dit nu op tegen de honderdduizenden mensen die jaarlijks gered worden?qrnlk schreef:In verband met nieuwe ontwikkelingen een update:
New Scientist: Blood transfusions found to harm some patients (via: Beware Transfusions)
Vind je het misdadig als ouders kwalitatief minderwaardige zorg weigeren als er kwalitatief betere behandelingen beschikbaar is? Of moet je zeggen dat het onverantwoord is om een degelijke minderwaardige zorg te accepteren? Hebben kinderen recht op de beste zorg die beschikbaar is?1207 schreef:en weegt dit nu op tegen de honderdduizenden mensen die jaarlijks gered worden?
tuurlijk zijn er nadelen. tuurlijk kunnen er complicaties optreden. tuurlijk kan een lichaam heel slecht reageren op de transfusie.
maar de hersenspoeling, bvb jehova, om desnoods je eigen leven op het spel te zetten gaat te ver
dezelfde hersenspoeling die er voor zorgt dat ouders hun kinderen een levensreddende bloedtransfusie ontzeggen noem ik misdadig.
Als ouders bloedtransfusies zouden weigeren omwille van bovenstaande nobele redenen is dat natuurlijk perfect begrijp- en verdedigbaar. Het probleem is dat niet bovenstaande zaken de reden tot weigering zijn, maar de - heel wat minder nobele - kortzichtigheid van hun godsdienst. Het gros van de mensen die bloedtransfusies weigeren doen dat namelijk niet omdat ze het gevaarlijk vinden of omdat ze kwalitatief betere en modernere behandelingen willen, maar omdat hun godsdienst het hen verbiedt. De argumenten die je in je post aanhaalt zijn dus irrelevant voor deze discussie.Vind je het misdadig als ouders kwalitatief minderwaardige zorg weigeren als er kwalitatief betere behandelingen beschikbaar is? Of moet je zeggen dat het onverantwoord is om een degelijke minderwaardige zorg te accepteren? Hebben kinderen recht op de beste zorg die beschikbaar is?
Merk op dat we volgens de artikelen decennia lang bloed transfusies hebben gegeven zonder ooit het totale risico er van te hebben onderzocht. Dat is gewoon belachelijk. Zonder dergelijk onderzoek is de keuze voor of tegen bloed transfusie niet te maken op grond van rationele argumenten. Elke patient die instemde is even irrationeel als elke patient die het weigerde.Als ouders bloedtransfusies zouden weigeren omwille van bovenstaande nobele redenen is dat natuurlijk perfect begrijp- en verdedigbaar.
Waarom noem je het kortzichtigheid? Men heeft zekere voorkeuren en zekere afkeuren, maar men accepteert in het algemeen gangbare medische zorg en ontkent niet de realiteit van ziekte en dood. De keuzes zijn rationeel, ook al zijn ze gebaseerd op argumenten waar anderen het wellicht niet mee eens zijn. De mening van anderen is echter irrelevant aangezien jij het bent die behandeld wordt.Het probleem is dat niet bovenstaande zaken de reden tot weigering zijn, maar de - heel wat minder nobele - kortzichtigheid van hun godsdienst.
Ik vind dat de motivatie die iemand heeft volkomen irrelevant is. Men heeft in dit land gelukkig de vrijheid om zelf te kiezen welke behandeling men wel en welke behandeling men niet acceptabel acht. Hierbij telt het geweten van de persoon wel degelijk mee als belangrijke factor. We moeten er voor waken dat we niet verhult een soort totalitair ideaal gaan promoten, waarbij de individu niet langer kan beschikken over zijn eigen lichaam.Het gros van de mensen die bloedtransfusies weigeren doen dat namelijk niet omdat ze het gevaarlijk vinden of omdat ze kwalitatief betere en modernere behandelingen willen, maar omdat hun godsdienst het hen verbiedt. De argumenten die je in je post aanhaalt zijn dus irrelevant voor deze discussie.
Dit argument is voor dit onderwerp niet relevant: Alternatieven zijn waar beschikbaar per saldo goedkoper en op de plaatsen waar totaal geen alternativen voor bloed beschikbaar zijn zou je sowieso geen bloed transfusie willen hebben. De factoren die je noemt (beschikbaarheid, kwaliteit en prijs) zijn niet onafhankelijk. Het is vooral een probleem van educatie: Medici bloed-vrije technieken leren.Verder zijn de modernere behandelingen niet altijd voorhanden, toepasbaar, bekend of te betalen.
Wat ik wil benadrukken is dat we het hier niet hebben over het weigeren van een levensreddende behandeling. We hebben het over het weigeren van een risicovolle behandeling zonder een redelijke verwachting op voordelen. Dit betekend dat we emotionele reacties uit deze discussie kunnen laten en ons kunnen beperken tot een rationele discussie over wat het recht op zelf-beschikking betekend ivm met geloof, lifestyle en medische zorg.For almost 9000 patients who had heart surgery in the UK between 1996 and 2003, receiving a red cell transfusion was associated with three times the risk of dying in the following year and an almost sixfold risk of dying within 30 days of surgery compared with not receiving one. ...
"There is virtually no high-quality study in surgery, or intensive or acute care - outside of when you are bleeding to death - that shows that blood transfusion is beneficial, and many that show it is bad for you," says Gavin Murphy, a cardiac surgeon at the Bristol Heart Institute, who ran the UK study.