kort door de bocht:Je kent hypochonders toch wel?
Zie o.a. google scholar + whiplash.Er is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar whiplash: hoe en op welke wijze (is hier documentatie over?)?
Onafhankelijk van of het een fysiek of mentaal probleem is, het ziektebeeld blijft. Het ziektebeeld is hetgeen dat is aangetoond. Hoe dit behandelt moet worden is nog niet duidelijk voor zover ik weet.Waarom is de fysieke schade in dit geval niet relevant?
En de observaties van de doktoren dan? En de onderzoekers die het fenomeen in kaart brachten? Zelfs al zou de zieke nooit iets zeggen over zijn whiplash, dan nog zou je kunnen detecteren dat een groep mensen is die na een whiplash om de een of andere reden sneller vermoeid (als voorbeeld) is dan de gemiddelde mens.Hoe is de wetenschap er toe gekomen om deze ziekten te accepteren zonder dat er andere gegevens waren dan de ervaring van de betrokkene zelf?
Volgens mij interpreteer je "syndroom" verkeerd: een syndroom is een ziektebeeld. Het ziektebeeld is duidelijk waarneembaar. Er wordt onderzoek gedaan naar de etiologie, d.i. de oorzaak van het ziektebeeld, m.a.w. de ziekte zelf.Hoe zit het dan bij de vermoeidheidssyndromen?
Toch is het ziektebeeld aangetoond, maar hoe?Onafhankelijk van of het een fysiek of mentaal probleem is, het ziektebeeld blijft. Het ziektebeeld is hetgeen dat is aangetoond. Hoe dit behandelt moet worden is nog niet duidelijk voor zover ik weet.
Ik combineer bovenstaande quote met wat ik van wikipedia heb gehaald en dan krijg ik de volgende conclusie (blijf me verbeteren):En de observaties van de doktoren dan? En de onderzoekers die het fenomeen in kaart brachten? Zelfs al zou de zieke nooit iets zeggen over zijn whiplash, dan nog zou je kunnen detecteren dat een groep mensen is die na een whiplash om de een of andere reden sneller vermoeid (als voorbeeld) is dan de gemiddelde mens.
Even een gedacht xtra aan iedere die het wil weten:de ervaring is alleen ter ondersteuning van de bewijsvoering van het ziektebeeld.
Let op: dat ze geschoold zijn is niet een vereiste. Het probleem is alleen dat mensen die niet geschoold zijn in onderzoek doen vaak fouten maken (goed onderzoek doen is nu eenmaal moeilijk en fouten worden er genoeg gemaakt).... en dat de analyse door geschoolde/daarvoor gekwalificeerde mensen zijn uitgevoerd
In principe wel. Natuurlijk heb je wat dit betreft een beetje een ongelukkig onderwerp gekozen. Zelfs al zou de aandoening volledig psychisch zijn dan nog zou er naar een behandeling worden gezocht.... om de klacht als zodanig serieus te nemen dat er naar een behandeling gezocht moet gaan worden?
Ik zou niet weten hoe een ervaring ooit wetenschappelijk kan zijn. Een ervaring is simpelweg iets dat beleefd wordt. Een uitspraak over een ervaring of een situatie kan wetenschappelijk zijn. Ook kan een ervaring overeen komen met wat we wetenschappelijk ontdekt hebben, maar een ervaring kan niet wetenschappelijk zijn. Mijn inziens is dit ook niet waarmee je begon. Je wilde weten waarom ervaringen niet gezien werden als wetenschappelijk bewijs. Heb je dat nu duidelijk?of kan een ervaring nooit 'wetenschappelijk' zijn?)?
Ik heb het gevoel dat je het werkelijk probeert te vatten. Misschien is het gemakkelijker als we een voorbeeld behandelen. We nemen bijvoorbeeld CVS als illustratie. Let op, ik geef hier niet gedetailleerd weer hoe onderzoek gebeurt.Doordat er VOOR (ervoor is vereiste) de klachten er een feit heeft voorgedaan, en dezelfde klachten (zonder fysiek letsel maar alleen een gevoel. gevoel is een ervaring) bij diverse mensen zijn geanalyseerd, en dat de analyse door geschoolde/daarvoor gekwalificeerde mensen zijn uitgevoerd en in kaart is gebracht en er is een hypothese over (met zijn eigen evidenties en eigen experimenten die het mogelijk onderuit kunnen halen), mag er worden aangenomen dat er voldoende evidentie is (dit is dus de evidentie over het ziektebeeld en dus niet de evidentie die de hypothese bekrachtigd) om de klacht als zodanig serieus te nemen dat er naar een behandeling gezocht moet gaan worden? En dit alles heeft ook nog weer zijn eigen experimenten die het ziektebeeld onderuit kunnen halen.
hmmmmm, Waar heb ik je het idee gegeven dat ik bevooroordeeld deze vraag stelde? (of heb ik last van een blinde vlekIk heb het gevoel dat je het werkelijk probeert te vatten.
Het is net omgekeerd. Dit soort vragen wordt nogal eens bevooroordeeld gesteld. Dat was hier niet het gevalhmmmmm, Waar heb ik je het idee gegeven dat ik bevooroordeeld deze vraag stelde? (of heb ik last van een blinde vlek)
Je zou dit middels observatie nog wel kunnen onderzoeken, maar wetenschap bedrijven vereist eigenlijk ook wel dat je een plausibel werkingsmechanisme postuleert. Neem je het geval van die moeders en kinderen, dan ga je er (lijkt me) toch vanuit dat er informatie-overdracht plaatsvind over een behoorlijk grote afstand. Als je zoiets hard wilt maken denk ik dat je ook met een mechanisme daarvoor moet komen - hoe werkt die communicatie?Er zijn meerdere verhalen bekend van bijv. moeders die weten dat er iets ergs is gebeurt met hun kind honderden zoniet duizenden km's verderop. Ook in bijvoorbeeld het onderzoeksprogramma "de tweeling" werd er angst 'toegebracht'aan de een en werd hartslag en ademhaling etc gemeten en daarna de persoonlijke ervaring erbij, meestal kwam het voor dat de tweede persoon een soort gelijk gevoel had als de eerste persoon (van de tweeling).
Je zou dit middels observatie nog wel kunnen onderzoeken, maar wetenschap bedrijven vereist eigenlijk ook wel dat je een plausibel werkingsmechanisme postuleert. Neem je het geval van die moeders en kinderen, dan ga je er (lijkt me) toch vanuit dat er informatie-overdracht plaatsvind over een behoorlijk grote afstand. Als je zoiets hard wilt maken denk ik dat je ook met een mechanisme daarvoor moet komen - hoe werkt die communicatie?
Is denk hetzelfde?en er is een hypothese over (met zijn eigen evidenties en eigen experimenten die het mogelijk onderuit kunnen halen),
Nee, dat is niet zo. Om je hypothese te toetsen hoef je geen theorie te hebben waarom je tot die hypothese bent gekomen. Bijvoorbeeld de hypothese: 'Alle schapen zijn wit'. Falsificeerbaar door een niet-wit schaap. Het hoe en waarom schapen alleen maar wit zouden zijn is niet nodig om de hypothese te testen en wetenschappelijk te weerleggen/bevestigen.Of is het zo dat: ook al wijzen iedere proef uit dat er communicatie is maar er is geen goede hypothese over kan het niet geaccepteerd worden?