Hey Reinier, wat leuk dat ik ook op het idee kwam om hier te posten
(Reinier is een klasgenoot van mij)
Ik ga eerst een stukje antwoord geven, maar daarna mag iemand anders het afmaken, want mijn antwoord lost niet alles op en gooit er bovendien nog een vraag bovenop

(Niet boos zijn dat ik me er ook mee ga bemoien hoor

)
Allereerst: De 'te grote' timestep die je neemt is
niet het probleem van je gekke waardes voor het verval van Po-214. Ik heb hem zelf gesimuleerd van 1 tot 100, in stappen van 1, en dan krijg ik ook gekke resultaten. (Gekke resultaten zijn negatieve waarde; je kunt niet -0.0000475 deeltjes polonium hebben)
Dit negatieve gedoe wordt veroorzaakt door de formule die we gebruiken, namelijk:
A(t)=ln(2)/halfwaardetijd * aantal deeltjes. (Met A(t) is de activiteit, dus verval)
In het geval van Po-214 is dit dus:
A(t)=ln(2)/.16e-3* aantal deeltjes Po-214
Wat ons probleem is is dat er binnen een stap méér deeltjes Po-214 verdwijnen dan er bij komen. Dit wordt veroorzaakt door het gedeelte "ln(2)/.16e-3". Als je ln(2) uitrekent blijkt dat (afgerond) 0.69 te zijn. Wanneer nu de halfwaardetijd
kleiner is dan die 0.69, wat alleen het geval is in de laatste stap, zal de uitkomst van de breuk groter zijn dan 1.
"Getal groter dan 1" * aantal deeltjes Po-214 betekent dat er meer Polonium uit gaat dan er in zit, en wat er nog bij komt kan dat niet meer compenseren.
Volgens mij schiet deze formule dus te kort wanneer de halfwaardetijd korter is dan 0.69 seconden, (volgens mij wordt hij zelfs onnauwkeuriger als je dichter bij 0.69 komt?).
Nu heb ik het probleem half opgelost, half toegelicht, en nu kunnen we hopen dat iemand ons er voor de rest uithelpt.
Bedankt!
EDIT: Ik heb mijn bestand hier even ge-upload, voor het geval iemand er misschien in wil kijken.
http://www.4shared.com/file/35918604/5176420d/RADEIND.html
De halfwaardetijden zijn allemaal goed, die hebben we op papier gekregen. (Kan echter zijn dat ze licht afwijken, maar niet significant)
Hoewel mijn bestand half zo groot is als die van Reiner, hebben we volgens mij wel bijna hetzelfde model. Indien niet, mail me even Reinier, dan upload ik die van jou ook