eendavid schreef:Als je wil uitleggen waarom een substructuur van de quarks volgt uit het Higgs-mechanisme of uit supersymmetrie (of met de implicatie andersom), graag. Dan heb ik ergens een punt gemist, en ik kijk er naar uit daar op gewezen te worden.
Wat ik probeerde te zeggen is dat deze volgens mijn begrip niets met elkaar te maken hebben. In dat geval is het beter dat we de onderwerpen apart bespreken: zo raakt iedereen het verste. Ik zie het niet zitten om hier dieper in te gaan op zaken als het Higgs mechanisme en supersymmetrie, omdat op het einde van het verhaal niemand nog weet wat waarmee samenhangt, en omdat bezoekers van de site zo moeilijker aan deze informatie komen. Anders zouden de beheerders van de site even goed 1 groot wetenschapstopic kunnen organiseren.
edit: zie ook
hier en
hier
Bosonen zijn:
de deeltjes die samenhangen met de vier fundamentele natuurkrachten:
Voor het elektromagnetisme het foton
Voor de zwakke kernkracht het W-boson en het Z-boson
Voor de sterke kernkracht het gluon
Voor de zwaartekracht het (nog niet aangetoonde) graviton
samengestelde deeltjes met een even aantal fermionen, bij voorbeeld mesonen.
Een bijzonder boson is het Higgs-boson.
Nu dat weten jullie allemaal... wilde gewoon even alles duiden. De diepere relatie is wel zichtbaar dat naast de bestaand elementaire deeltjes nog andere achterliggende (welliswaar theoretische stellingen... niet echt bewezen) netwerken of structuren kunnen aanwezig zijn.
Het Higgs-boson is zeer fundamenteel: het moet bestaan om het standaardmodel van de deeltjesfysica kloppend te maken. Het zijn dragers van het Higgsveld, dat in het hele universum aanwezig is. Door de Higgs-bosonen krijgen alle andere deeltjes massa. Ze zijn echter nog nooit waargenomen.
Volgens sommige nieuwe theorieën, in het bijzonder supersymmetrie, zou er niet één soort Higgs-boson, maar een familie van verschillende Higgs-bosonen bestaan.
Een Higgs-boson zal, indien het blijkt te bestaan, spin 0 hebben en zal vervallen via kanalen die goed voorspelbaar zijn.
...
Hoewel het bestaan van dit deeltje tot op heden nog niet rechtstreeks aan de hand van experimenten in deeltjesversnellers kon worden aangetoond, wordt het Higgs mechanisme niettemin algemeen aanvaard als een belangrijk ingrediënt van het zogenaamde Standaardmodel in de deeltjesfysica.
Bron: Wikipedia.
Ik denk dat er achter de elementaire deeltjes die we nu kennen, nog achterliggende systemen kunnen zitten. Alhoewel dat ze sterk speculatief van aard zijn juist zoals de snaar en supersymmetrie. Maar zoals gezegd hier niet meer verder op zullen doorgaan.
En om misschien nog wat meer te duiden wat u eigenlijk meer wil weten over quarks en gluonen... en de diepere relatie.
hier een vette kluif.
PDF file: b]Relativistische quarkmodellen voor baryonen[/b]
http://inwpent5.ugent.be/papers/thesis_tamara.pdf
of beide wijze van herhaling (voor sommigen)
MATERIE EN UNIVERSUM
Wie het kleine niet eert . . . PDF:
http://www.nat.vu.nl/~mulders/quarks2.pdf