klazon schreef:Jochen, het is wel haalbaar.
In mijn werk heb ik te maken gehad met convertors die 140A produceerden bij 500V. Die werkten met thyristors en later met bipolaire transistors.
En in het elektriciteitstransport bestaan er convertors die 150kV 3-fasen spanning omvormen naar 400kV gelijkspanning, en omgekeerd. En dat bij stromen in de orde van 1000A. Dus het is technisch wel te doen. maar het gaat uit boven wat je als elektronica amateur op je zolderkamertje in elkaar kunt knutselen. En het is te ingewikkeld om er hier zomaar een schema van te geven. En niet onbelangrijk, het is te duur. In ieder geval veel duurder dan andere oplossingen die hier al zijn aangegeven.
ik wil niet zeggen dat het niet haalbaar is, alleen als je zo een rendement wilt behalen lukt het niet met producten die op de markt verkrijgbaar zijn. en ik heb het niet over een zolderkamertje maar over een bedrijf met een proffessionele werkplaats. met een dc dc boost converter is het gewoon niet haalbaar.
ik heb ooit een laadregelaar gemaakt voor een 12v accu met een zonnepanneel. het ontwerp had ik van elektuur, dit ontwerp is vast wel aan te passen voor 48 volt!!