Punt 16 van de Crackpot Index:Tsja, Assassinator, het Neo-Darwinistisch evolutiemodel ís nog steeds een theorie.
10 points for arguing that a current well-established theory is "only a theory", as if this were somehow a point against it.
Moderator: Rhiannon
Punt 16 van de Crackpot Index:Tsja, Assassinator, het Neo-Darwinistisch evolutiemodel ís nog steeds een theorie.
10 points for arguing that a current well-established theory is "only a theory", as if this were somehow a point against it.
Puhlease...Punt 16 van de Crackpot Index:
Dat er bij de zogenaamde No Design aanname vraagtekens worden gezet, alleen de mensen die die vraagtekens erbij zetten hebben die aanname zelf verzonnen want die komt in de huidige wetenschap helemaal niet voor.Ik begrijp niet helemaal welke stroman je bedoeld.
Ik suggereerde ook niet dat je niet beter weet. Maar alle wetenschappelijke kennis staat uit theorieën, en de daaruit afgeleide hypothesen kunnen bewezen worden. Erop wijzen dat een theorie slechts een theorie is, maakt alleen maar duidelijk dat een theorie niet noodzakelijk gelijkstaat met de waarheid, het is de bedoeling dat zij een accurate beschrijving geeft.Je kunt er natuurlijk een Crackpotindexering tegenaan gooien, maar het blijft een feit: het mechanisme achter het Neo-Darwinistisch model blijft onbewezen. Men moet dus niet doen alsof het wel bewezen is door te suggereren dat zij die opmerken dat het nog altijd een theorie is, kennelijk niet beter weten.
Je kunt er natuurlijk een Crackpotindexering tegenaan gooien, maar het blijft een feit: het mechanisme achter het Neo-Darwinistisch model blijft onbewezen.
Dat je een verschijnsel benoemd wilt niet zeggen dat het verschijnsel niet bestaat of slechts verzonnen is.Dat er bij de zogenaamde No Design aanname vraagtekens worden gezet, alleen de mensen die die vraagtekens erbij zetten hebben die aanname zelf verzonnen want die komt in de huidige wetenschap helemaal niet voor.
....Ontwerp is niet eens wetenschappelijk, feit is het enige ontwerp waarmee je het kan vergelijken is menselijk ontwerp (zoals ik al eerder zei, antromorphisatie van de natuur), je hebt niks anders. De wetenschap kan daar niks mee.
Ik suggereerde ook niet dat je niet beter weet. Maar alle wetenschappelijke kennis staat uit theorieën, en de daaruit afgeleide hypothesen kunnen bewezen worden. Erop wijzen dat een theorie slechts een theorie is, maakt alleen maar duidelijk dat een theorie niet noodzakelijk gelijkstaat met de waarheid, het is de bedoeling dat zij een accurate beschrijving geeft.
... en tsja als je het teveel gaat versimpelen krijg je dus van die misverstanden. Ik zit nu op het HBO, op de opleiding Bio-informatica en zelfs dáár hoorde ik een week of 2 geleden nog dat typische "Ja maar evolutie is maar een theorie" gedoe, tsja...
ik heb na 48 blz nog steeds het fundamentele verschil tussen creationisten en en ID'ers niet door. het enige dat ik zie is dat een creationist tenminste zo consequent en gewoon zijn god bedoelt. een ID'er laat om debat- en discussietechnische redenen zijn god gewoon vallen.Ik hoop dat iedereen die dit topic van begin gevolgd heeft zijn Creationisme en Intelligent Design duidelijk verschillende dingen. Daarnaast is het niet altijd duidelijk wat bedoeld wordt met evolutieleer...
lap, weer een nieuw woordspelletje om te kunnen goochelenDe werkelijke tegenstelling is: ND vs. ID.
Ik geef op deze manier aan dat jouw argument niet terecht is. Het zijn dan ook geen speculaties maar redenaties die bedoeld zijn om het gebrek in jouw redenering te openbaren.Dergelijke speculatie is leuk, maar compleet nutteloos.
Ik kan daar eigenlijk geen Ja en geen Nee op zeggen.Feit is, als je zegt "kijk het leven is ontworpen" vergelijk je het met menselijke zaken, machines e.d. Waar anders mee, toch?
De vraag wel, maar de hypothese?De vraag of iets ontworpen is of spontaan ontstaan via natuurlijke processen is wetenschappelijk.
Is dat zo moeilijk danIk kan daar eigenlijk geen Ja en geen Nee op zeggen.
Ja dat klopt zeker, uiteraard zijn er overeenkomsten. O.a zijn wij net zoals auto's opgebouwd uit onder andere C atomen. Kennis die wij opdoen uit de werking van de natuur, kunnen wij weer toepassen in onze ontwerpen.Om te beginnen lijkt mij dat vergelijken niet per definitie verkeerd hoeft te zijn. Het vinden van overeenkomsten waar deze zijn en verschillen kan zeer informatief zijn en lijkt mij legitiem in wetenschappelijk onderzoek. Daarmee zeg je niet dat ze gelijk zijn, hooguit dat ze vergelijkbaar zijn tot op zekere hoogte.
Wat is er verkeer aan?Alleen je kunt niet zeggen cel = machine, daar gaat het verkeerd.
Natuurlijk wel. Maar je moet niet de fout maken dat elke machine daarom gelijk is, het is een categorie van overeenkomende maar toch zeer verschillende systemen.Ja, er zijn overeenkomsten, maar je kunt op basis daarvan niet zeggen dat een cel een machine is.
Jouw bezwaar doet mij het meeste denken aan het bezwaar van bepaalde theïsten dat mensen geen dieren zouden zijn. Ja, ze erkennen dat we structureel overeenkomstig zijn maar mensen zijn toch geen dieren... Nu kan ik begrijpen waarom men een theologisch probleem heeft, de semantiek van de woorden is voor hun anders. Maar dat wil niet zeggen dat het verkeerd is om mensen onder de categorie dieren te plaatsen in de context van biologie. Daarmee zijn mensen nog geen apen, koeien, katten of honden.Er is een vrij gemakkelijk voorbeeldje wat dat probleem laat zien:Een auto heeft een interne verbrandingsmotor, banden, plekken om te zitten, een stuurmechanisme, een ondersteunend frame en is betrokken in ongelukken. Daarom is een motor een auto.
Ik had er een link van gemaakt... je zou die (licht tot sterk partijdige) link kunnen volgen?Ik heb gehoord van dat specified complexity, waar komt dat eigenlijk vandaan? Bestáát het uberhaupt?
(vergelijk ook: Understanding Intelligent Design Theory)
Zoals ik al uitlegde, zelfs als er heel veel overeenkomsten tussen een motorfiets en een auto zijn is een motorfiets nog geen auto.Wat is er verkeer aan?
Het enige ontwerp wat je kent, de enige machines die je kent, zijn menselijk. En zelfs al gebruik je de meest generale term van "machine", wat heeft dat voor nut? Wat heeft een dergelijke vergelijking uberhaupt voor wetenschappelijk nut (evolutieresearch that is)?Natuurlijk wel. Maar je moet niet de fout maken dat elke machine daarom gelijk is, het is een categorie van overeenkomende maar toch zeer verschillende systemen.
Nee dat zijn verkeerde termenJouw bezwaar doet mij het meeste denken aan het bezwaar van bepaalde theïsten dat mensen geen dieren zouden zijn. Ja, ze erkennen dat we structureel overeenkomstig zijn maar mensen zijn toch geen dieren... Nu kan ik begrijpen waarom men een theologisch probleem heeft, de semantiek van de woorden is voor hun anders. Maar dat wil niet zeggen dat het verkeerd is om mensen onder de categorie dieren te plaatsen in de context van biologie.