Alle koeien zijn dieren, alle dieren zijn geen koeien. De overeenkomsten tussen een auto en een motorfiets maken het beide een motorvoertuig.
Ja, dat klopt, maar het is niet hetzelfde. Idem met een cel en een machine.
Ik denk dat cellen ook machines zijn, en voor zo ver ik weet hebben mensen die niet gemaakt dus ik ken tenminste een paar niet-menselijke machines.
Machines in de zin van
an apparatus consisting of interrelated parts with separate functions, used in the performance of some kind of work: a sewing machine.
Goed, ok, en dan? Wat nu? Wat maakt dat uit? Wat zegt dat over ontwerp? Wat is hier wetenschappelijk aan?
Ik ben van mening dat je kunt stellen dat een cel een bepaald type machine is: je hebt
menselijke machines (die zijn dus door de mens ontworpen) en je hebt
biologische machines (die zijn niet door de mens ontworpen). En misschien zijn er nog meer soorten machines. Biologische machines staan ook wel bekend als 'cellen'.
De overeenkomt tussen machines, of beter: menselijke machines, en biologische machines is, dat aan beiden een ontwerp ten grondslag ligt.
Een voorbeeldje om het bovenstaande te verduidelijken: je hebt verschillende soorten voertuigen: auto's, boten, fietsen, enz. Niet elk voertuig is een auto. Maar elke auto is wel een voertuig. En datzelfde geldt ook voor fiets, boot, enz. Je kan ook niet zeggen dat een auto een fiets is, of dat een fiets een auto is. Auto en fiets staan in de boomstructuur op hetzelfde niveau. Voertuig staat een treetje hoger.
Vervang nu de term 'voertuig' voor 'machine', de term 'auto' voor '(menselijke) machine', en de term 'fiets' voor 'biologische machine / cel'. Het probeem in het dagelijk spraakgebruik is nu, dat de term 'menselijke machine' eigenlijk nooit zo gebruikt wordt; 'menselijke' wordt vrijwel altijd weggelaten (een synoniem voor 'menselijke machine' zou bijv. 'apparaat' kunnen zijn). Je moet daar wel goed onderscheid in maken. Dus als je het in het dagelijks spraakgebruik over 'machine' hebt, wordt eigenlijk 'menselijke machine / apparaat' bedoeld.
Ik ben van mening dat een cel dus wel degelijk een machine is; een biologische welteverstaan. Alle eigenschappen/aspecten die bij machines horen, zijn dus ook van toepassing bij cellen. Diezelfde eigenschappen horen echter ook bij 'menselijke machines / apparaten'. Te denken valt dan aan: afmetingen, massa, geur, kleur, maar ook: splitsen, verplaatsen,
ontwerpen, bouwen, enz. Kijk, daar komt 'ontwerp' weer om de hoek kijken. Zowel van toepassing op cellen, als (menselijke) machines.
Daarnaast hebben cellen ook eigenschappen/aspecten die je niet bij (menselijke) machines zult tegenkomen, zoals bijv. groeien. Een menselijke machine groeit niet. Daar zit dus een onderscheid tussen cel en (menselijke) machine; ze zijn niet aan elkaar gelijk. Maar ondanks dat verschil, zijn ze allebei (zowel cel, als menselijke machine) machines. En dat komt, omdat ze allebei de eigenschappen/aspecten van machines bij zich dragen. Dat maakt ze tot machines.
En de machines die wij kennen en zelf maken, doen niet zoals cellen, gedragen zich niet zoals cellen.
Kunsthart..? Nanotechnologie..? Maar om het simpel te houden: wat dacht je van een vrachtwagen? Een vrachtwagen
vervoert bijv. koeien naar een slager. Die koe wordt vervolgens door een machine in mootjes gehakt. Vergelijk dit nu eens met een cel: daarin bevindt zich o.a. ruw endoplasmatisch reticulum wat verantwoordelijk is voor
transport van o.a. eiwitten naar het golgi-apparaat, dat op zijn beurt die eiwitten bewerkt tot andere stoffen.
Best wel een hoop overeenkomsten tussen cel en (menselijke) machine, vind je ook niet?