Puzzel Puzzels
Tom.
Artikelen: 0

Vwo5 ==> havo5 of hbo

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik vroeg me af of het mogelijk is om van vwo5 over te gaan op havo5 of misschien zelfs het HBO. Dit naar aanleiding van het volgende:

=====

Ik heb een heterogene brugklas gevolgd (havo/vwo). Mijn gemiddelde aan het einde van dat jaar was ongeveer 8.1. Dit staat gelijk aan 65 'streampunten'. Bij >60 kon je vwo gaan volgen. Ik zat dus ruim boven de norm. Ik ging naar 't vwo. Ook in de 2e, 3e en 4e hoge cijfers, ruim voldoende... behalve Engels (veel moeite met dat vak, was altijd mooi een 6'je). Met wiskunde nooit problemen gehad. Ik volg nu het profiel Natuur & Techniek (met wiskundeB12, scheikunde12, natuurkunde12).

Nu dit jaar heb ik ontzettende problemen met wiskunde. De oorzaak hiervan is de docent. Hij legt ongelofelijk slecht uit. Op mijn school zitten bijna 3000 leerlingen, waarvan zo'n 120 in vwo6. Hiervan doen slechts ZES leerlingen N&T in vwo6! Vorig schooljaar waren er in vwo6 maar 4 N&T'ers! Ik zit nu in vwo5 met een klas van 22. Ik vermoed dat er van deze 22 niet veel meer over zijn in vwo6 volgend jaar. Oorzaak: mijn fantastische leraar wiskunde! -.-' Men gaat in vwo5 gewoon massaal onderuit. Ik dus ook. Hierbij nog een 5'je gemiddeld voor Engels opgeteld ben ik dus de sigaar.

=====

Ik voorspel het antwoord al: 'Ga naar je mentor' of 'Bespreek het met de afdelingsleiding', maar dat schiet gewoon niet op. Het werkt niet. Niemand werkt mee. Iedereen wacht op elkaar. Niemand heeft het lef. Ik ben ook niet die persoon die erover begint. Ook durf ik me niet meer bij hem te vertonen als ik mijn ouders een klacht laat indienen. Tot slot is er met de mentor weleens over gepraat, maar die neemt ons niet echt serieus.

Een andere school (andere wiskundeleraar dus) is overigens geen optie. Op deze school heb ik een paar vrienden. Ik ben niet iemand die gemakkelijk contacten legt. Op een andere school ben ik dus geheel vriendloos met alle gevolgen van dien.

Op Engels en wiskunde na zijn mijn cijfers voldoende, het meeste >7. Ik wil een opleiding chemie gaan doen. Is het mogelijk om komend schooljaar op het hbo te starten? Zo niet, in havo5 dan?

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - verpakking luxe

bol cadeaukaart - verpakking luxe

Bekijk product

Steun Sciencetalk Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Bekijk product

Steun Sciencetalk 25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Jan van de Velde

Re: Vwo5 ==> havo5 of hbo

Vreemd dat een schoolleiding zich niet op het hoofd krabt als er dat soort percentages aantoonbaar onderuit gaan op één vak. Als er dan op school zoals je stellig meent geen oplossing te vinden is: organiseer bijles wiskunde.

Betekent wél hard werken als je daar zo laat, tegen het eind van het jaar, mee begint, maar dat moet nog te doen zijn. En het kost altijd minder dan onder je capaciteiten gaan werken, toch zeker als je zoiets met een paar man organiseert. Niet dat er iets mis is met een hbo-opleiding hoor, maar er blijft in dit land al zoveel capaciteit onderbenut.

Ik weet trouwens niet of een HBO-opleiding een 5-vwo-er accepteert. Een telefoontje naar een opleiding van je keuze zou je het antwoord moeten kunnen geven. Maar een fatsoenlijk overgangsrapport lijkt me dan wel het minste. En zo te horen haal je dat dan ook niet......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Tom.

Wat een timing... ik kom nét kijken of iemand al een berichtje had achtergelaten. 'T is trouwens lang geleden dat ik hier geweest ben. Volgens mij sinds de zomervakantie niets meer gepost! :D
Vreemd dat een schoolleiding zich niet op het hoofd krabt als er dat soort percentages aantoonbaar onderuit gaan op één vak.
Ja, dat is precies wat ik denk. Ik zei al dat hij de enige docent voor wiskunde B12 is op mijn school. Ze zijn dus van hem afhankelijk. Er is sowieso al een lerarentekort bij de sectie wiskunde. Misschien dat ze hem daarom maar laten zitten. Daarnaast werkt hij toch al gauw een jaartje of 30 op onze school dacht ik.
Als er dan op school zoals je stellig meent geen oplossing te vinden is: organiseer bijles wiskunde.
Hoe bedoel je? Dat de klas elkaar gewoon helpt...?
Niet dat er iets mis is met een hbo-opleiding hoor, maar er blijft in dit land al zoveel capaciteit onderbenut.
Ik ga sowieso wel HBO doen hoor. Met universiteit neem ik teveel hooi op de vork. Mocht HBO makkelijk gaan, kan ik altijd na mijn bachelor nog een master gaan volgen op de TU/e.
Ik weet trouwens niet of een HBO-opleiding een 5-vwo-er accepteert. Een telefoontje naar een opleiding van je keuze zou je het antwoord moeten kunnen geven. Maar een fatsoenlijk overgangsrapport lijkt me dan wel het minste. En zo te horen haal je dat dan ook niet......
Ik was toen straks aan het rekenen. Alle cijfers van alle vakken op één hoop gegooid leveren een gemiddelde op van een 7,0.
DePurpereWolf

Niet een VWO diploma halen als je aan je 6de jaar gaat beginnen is een slecht idee.

Zo is ook zonder een diploma de middelbaar school verlaten. Denk dus eerst wat het effect zal zijn van je keuze in de toekomst.

Tja, ik zou toch kiezen voor een andere school voor een jaar, je hebt wel minder vrienden, maar dat zul je op de HBO ook hebben. Ik bedoel, dan ga je ook uit elkaar.

Wat vinden je ouders ervan? Schakel die eens in, en ook, schakel de ouders in van klasgenoten in dezelfde situatie.

Als je met deze school door gaat, en je bent er totaal niet mee eens, dan moet je kabaal maken. Als het op het MO niet kan, dan kan het nergens. Denk ook aan media als de krant. Verzamel wat cijfers, en schrijf de krant aan of ze er iets van kunnen willen maken, de plaatselijke krant natuurlijk.

Als je nog een jaar door ploetert op deze school, zorg er dan tenminste voor dat ze je naam nog kennen, 5 jaar vanaf nu. :D
michielfromhere

Ik zou gaan voor bijles. Blijf je gewoon bij je vrienden en in een vertrouwde omgeving, en ga je met een VWO-diploma van school. Een middelbare schooldiploma lijkt me toch wel het minimale wat nodig is om serieus genomen te worden.

Zoek iemand in je omgeving die heel goed is in wiskunde, of kijk of er iets van een huiswerkinstituut is wat je hier mee kan helpen. Allemaal stappen die je moet zetten, maar een stuk minder moeilijk dan zonder diploma van school gaan of schoolswitchen.

Succes!
Tom.

Naar drie maanden piekeren schiet me eigenlijk NU pas een betere oplossing tebinnen! :( Zou het de positieve kracht van Wetenschapsforum zijn? :D

Ik heb een N&T profiel en in mijn vrije deel biologie12. Ik heb dus een dubbel profiel, alles van N&G zit ook in N&T + bio. Misschien is het na wat overleg met de decaan daarom mogelijk om over te stappen naar N&G volgend jaar. Dan is 't dit jaar nog even aanpoten, daarna kan ik in de N&G-klas geplaatst worden waar de desbetreffende wiskundeleraar NIET lesgeeft. Als vrije deelvak neem ik dan scheikunde12. Ook hier heb ik dan geen achterstand, aangezien ik nu al scheikunde12 volg! Geniaal toch!? ;)
DePurpereWolf schreef:Niet een VWO diploma halen als je aan je 6de jaar gaat beginnen is een slecht idee.

Zo is ook zonder een diploma de middelbaar school verlaten. Denk dus eerst wat het effect zal zijn van je keuze in de toekomst.
Sluit ik me bij aan. Ik heb ook liever een vwo-diploma dan géén diploma of een havo-diploma.
Als je met deze school door gaat, en je bent er totaal niet mee eens, dan moet je kabaal maken.
Het enige kabaal wat ik dan hoef te maken is het kabaal om in de klas geplaatst te worden die mijn huidige wiskundeleraar niet heeft. En dat is bij één van de twee N&G-klassen! :D
mhennink schreef:Ik zou gaan voor bijles. Blijf je gewoon bij je vrienden en in een vertrouwde omgeving, en ga je met een VWO-diploma van school. Een middelbare schooldiploma lijkt me toch wel het minimale wat nodig is om serieus genomen te worden.

Zoek iemand in je omgeving die heel goed is in wiskunde, of kijk of er iets van een huiswerkinstituut is wat je hier mee kan helpen. Allemaal stappen die je moet zetten, maar een stuk minder moeilijk dan zonder diploma van school gaan of schoolswitchen.

Succes!
Mocht ik volgend jaar niet kunnen switchen, dan is bijles denk ik de beste optie ja.
Jan van de Velde

Mocht ik volgend jaar niet kunnen switchen, dan is bijles denk ik de beste optie ja.
Lijkt me sowieso een goede optie. Als jij de situatie goed presenteert heb je dit jaar tot heden op wiskundegebied nog weinig opgestoken. Dat lijkt me te betekenen dat je volgend jaar, óók in dat andere profiel, een gerede kans loopt met een achterstand te beginnen die je in een examenjaar zo gauw niet meer inhaalt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Morzon

Even voor de record: Je kan niet aan een HBO opleiding beginnen zonder VWO, HAVO of MBO-4 diploma.

En een leraar de schuld geven is wel heel makkelijk. Pak gewoon het boek in je handen en begin het te lezen en maak opgaven. Als je iets niet begrijpt vraag het hier of laat je leraar het uitleggen.(kan me niet voorstellen dat dit hem niet lukt)
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.
Pirate

De noodoplossingen die je noemt kunnen ook beide. (op mijn oude middelbare school in elk geval) Ik ben ook veranderd van n&t naar n&g, maar heb uiteindelijke beide profielen maar afgemaakt (hing van mijn n2 af waar ik niet al te best stond..) ken ook verhalen (o.a. vriend van mijn broertje) dat er mensen van VWO5 naar HAVO5 gaan. Probleem zijn vaak vakken als ckv, anw maatchappijleer e.d.

De tip om het gewoon te proberen door het boek(en) goed te leren en je vooral niets van je docent aan te trekken lijkt me het verstandigst :D
meijuh

Misschien is het wel mogelijk om van een plaatselijke universiteit bijles wiskunde te volgen?
Wrath

Je gaat toch niet je vakkenpaket, profiel of opleiding wijzigen om een leraar?

Gewoon zelf hard aan de bak gaan en niet opgeven, problemen zijn er om opgelost te worden niet voor wegrennen.

Hulp inschakelen daar waar nodig. Af en toe een bijles als je vast zit, een studiemaatje zoeken die goed in wiskunde is kan ook. Maar gezien je cijfers in de onderbouw en in de 4e lijkt me dat je een uitstekende basis hebt om ook nu nog fatsoenlijke resultaten te halen.
Wouter_Masselink

Zoals er eerder al is gezegd, je bent niet de enige met dit probleem, je medeleerlingen hebben dit probleem ook. Spreek 1 of 2 keer per week af en spreek je wiskunde door met elkaar. Dingen waar je echt niet uit komt kan je nog altijd op WSF vragen. Geef elkaar dus bijles :D

Mocht dit niet gaan dan zou je nog altijd van profiel kunnen wisselen (mits toegestaan)
"Meep meep meep." Beaker
Sjakko

Nu dit jaar heb ik ontzettende problemen met wiskunde. De oorzaak hiervan is de docent.
Ik vermoed dat er van deze 22 niet veel meer over zijn in vwo6 volgend jaar. Oorzaak: mijn fantastische leraar wiskunde!
Ik hoop dat je begrijpt dat dit onzin is. Een slechte docent kan natuurlijk nooit een oorzaak zijn van jouw wiskundevaardigheden. De enige persoon die bepaalt of je je wiskunde onder de knie krijgt, ben jij. Dat klinkt misschien als een situatie uit een perfecte wereld, maar het is echt zo. Het makkelijkst is natuurlijk om de volledige verantwoordelijkheid bij de school/docent te leggen, maar daar heb je alleen jezelf mee. Jij moet examen doen. Ik geef toe: het is eenvoudiger als je een goede docent zou hebben, maar dat is nu eenmaal niet zo.

Daarom is het mijns inziens verstandig om NU je prioriteiten te verschuiven richting wiskunde. Dat is geen probleem als je wat over hebt bij de andere vakken. Het is dan vooral een kwestie van zelfstudie en communiceren met lotgenoten en desnoods bijles en wij kunnen je hier natuurlijk ook helpen. Tussentijds kun je dan nog wel proberen om iets te regelen met de school/docent (je hebt immers wel recht op een fatsoenlijke les; daar betaal je voor), maar je kan je studieresultaten daar niet vanaf laten hangen. Overstappen vanwege een slechte docent is wel het laatste wat je moet doen.

Op een technische universiteit nemen ze je ook niet aan de hand en heb je alleen maar mazzel als je een hoogleraar treft die de boel goed kan uitleggen. De meeste zijn gewoon onderzoeker en/of projectleider en proberen daarnaast te doceren, met de nadruk op proberen. Dan moet je het ook zuiver en alleen hebben van zelfstudie en lotgenoten en heel af en toe een vraag stellen.

Veel succes ermee!
DePurpereWolf

Wat is dan de bijdrage van een leraar Sjakko? Kunnen we gewoon een aap met een petje voor de klas zetten?

Waar spenderen we dan miljoenen aan elke dag?

De kwaliteit van onderwijs is recht evenredig met de kwaliteit van de leraren, die zijn namelijk belangrijk in het onderwijs.

Ik heb ook vakken laten vallen, en ben beter geworden in vakken, door de kwaliteit, dan wel de afwezigheid daarvan, van leraren.

Dit heb je verder in de HTS ook, en op het wetenschappelijk onderwijs het zelfde.

ads

Steun Sciencetalk MSI MAG 27C6F - FHD Curved Gaming Monitor - 180Hz - 27 Inch

MSI MAG 27C6F - FHD Curved Gaming Monitor - 180Hz - 27 Inch

Bekijk product

Steun Sciencetalk 50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

Bekijk product

wololoh

Slechte leraren zijn er inderdaad natuurlijk altijd... echter op een middelbare school is dit (IMHO) nog erger dan in het vervolgonderwijs, omdat je op de middelbare school altijd naar de les moet enzo. (Want op het hoger onderwijs kan je natuurlijk altijd kiezen om zelf te studeren, en dan eventueel met vragen naar een docent te stappen, dit kan helaas niet op het VWO).

Natuurlijk ben je op het VWO ook nog meer bezig met de basis, waardoor het sowieso erg belangrijk is om iemand te hebben die je deze basis goed kan aanleren. Dus zou ik zeggen dat je over deze kwestie inderdaad met mensen moet praten, en als er niets gebeurt gewoon iemand anders zoeken die je vragen kan beantwoorden...

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!