Is de kwaliteit van het onderwijs echt aan het achteruit gaan? Of is dit de bekende weerstand die altijd optreedt bij veranderingen?
Mensen uit de praktijk roepen al vele jaren dat het onderwijs achteruit gaat. Pas nu wordt de regering eindelijk wakker.
Ik merk duidelijk dat al sinds begin jaren negentig dat de basiskennis maar vooral het inzicht van afgestudeerde HBO-ers en academici (betas) achteruit holt. Afgestudeerden blinken in toenemende mate uit in secretaressewerk: mooie rapporten maken met heel mooie plaatjes. Dit inhoud is pulp maar oh wat ziet het er mooi uit. Geen enkele berekening zonder fouten natuurlijk. Tja, dat krijg je met onderwijs waar de nadruk ligt op werkstukken en presentatie.
En het ergste moet nog komen. De leerlingen van het huidige nieuwe leren zullen pas over vele jaren afstuderen op hbo en uni. Nu al moet mijn werkgever steeds meer buitenlandse afgestudeerden aannemen. En dan nog zijn wij ervaren mensen in de praktijk steeds meer tijd kwijt aan het heropleiden van afgestudeerden.
In de jaren negentig werden we dagelijks lastig gevallen met de kreet: nederland distributieland. De dozenschuiver van europa moesten we worden. Daar lag onze kracht, daar waren we goed in: laaggeschoolde arbeid. En nu oogsten we.
De regering heeft nu een paar keer geroepen: nederland kenniseconomie en denkt zeker dat dit net zo'n eenvoudige self-fulfilling prophecy is.
Tegenwoordig wordt een feit beschouwd als niet meer dan een mening, en een mening wordt gelijkgesteld aan een feit. Ook beta wordt dank zij het moderne onderwijs steeds meer alfa/gamma: de waarheid is niet meer dan die mening met de meeste aanhangers. Wie daar niet aan wil "staat niet open voor nieuwe idëen". Als er maar genoeg mensen menen (geloven) dat je energie uit niks kunt halen met een perpetuum mobile dan zal zal dat toch wel mogelijk zijn? Het staat immers ook op het internet....
Tenslotte wil ik mededelen: waarom worden kinderen dom?
Dat komt door de sentimentelen die de wetenschap niet kunnen velen,
die meningen aanzien voor feiten, en andersom.
Daardoor worden kinderen dom.
(Vincent Icke, 11-9-1999 in NRC)
Hydrogen economy is a Hype.