Cassanne
Artikelen: 0

Re: Bestaat er een genetische aanleg voor homoseksualiteit?

Je had, ik dacht op Nieuw-Guinea, maar anders daar in de buurt, ooit twee stammen waarbij heterosexualiteit taboe was.

Die mensen geloofden dat sex met een vrouw je levenskracht opzoog en dat je dat zo min mogelijk moest doen (alleen om kinderen te maken). De enige gezonde sex was van een man met een jongere man (of andersom natuurlijk, maar zelfde leeftijd was in ieder geval ook verkeerd). Bij de ene stam mocht dan ook nog alleen orale sex, bij de andere juist weer niet.

De theorie was dat dit zo gekomen was omdat het leven daar zo hard was, met heel weinig voedsel, zodat de mensen maar beter zo min mogelijk kinderen konden krijgen.

Kortom, omgevingsfactoren geven de doorslag voor wat iemand doet, qua sex. Maar verliefdheid staat daar los van denk ik, dat is een kwestie van genetische en chemische invloeden in de vroege ontwikkeling.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!
Impulske

Wat ik gek vind, is het verschil van kijken naar homoseksualiteit tussen mannen en vrouwen. Ik denk dat geen enkele vrouw een probleem heeft te zeggen dat er een vrouw knap is... Heel veel vrouwen zouden zelf durven zeggen da ze Angelina Jolie ofzo sexy vinden :-) Maar ho maar, vraag nooit een man of ze Brad Pitt sexy vinden of eendert welke andere man, want daar kunnen ze niet tegen. Ik vind het wel gek da ze denken daarmee hun 'mannelijkheid' niet te kunnen bewijzen en dat zij er zo moeilijk mee kunnen omgaan... Ik zou als vrouw mij vereerd voelen, moest er een knappe vrouw verliefd op me worden terwijl een man zich beledigd voelt als er een knappe man op hem verliefd wordt. Of ben ik verkeerd? Zo denk ik er alleszinds toch over...
I love the light for it shows me the way, yet I will endure darkness because it shows me the stars
Dino

Ik heb dit topic nog maar lichtjes bekeken en mogelijk kan ik iets van helderheid brengen.

In de biology bestaan er geen vaste afscheidingen dit geld ook voor homo/hetero sexuelen. Idem poly en monogamy

Zoals vermeld in een vorige topic wordt het geslacht van de hersenen en van het geslachts orgaan gedetermineerd tijdens de embryonale fase.

Echter is het zo dat in tegen stelling tot het geslacht (of vrouwelijk of mannelijk) de hersenen meer relatief beinvloed worden.

Dus veel testosteron geeft super manelijke mannen, geen testosteron geeft pure vrouwen. Zoals je je kan inbeelden bestaat er tussen deze uitersten een spectrum aan hersenen. Zo heb je mannen met een vrouwelijke feeling, mietjes, bisexuelen, manelijke homos vrouwelijke homo's transexuelen dus puur vrouwelijke hersenen in mannelijk lichaam etc etc etc

Ik ben dus van meening dat dit spectrum aan hersenen aan de basis liggen van het soort sexuele orientatie. Van puur hetero tot puur homo. Vandaar dat je ook bv kan zeggen dat je het zelf kan kiezen (als je bv deel manelijke deels vrouwelijke hersenen hebt). Dus ben ik ook over tuigt dat als je heel erg vrouwelijke hersenen hebt je dan geen keus hebt (tenzij je ontkenning als keus beschouwd).

off topic: dit is ook mijn mening van monogamie sommige mensen zijn puur monogaam en andere puur poly met weer dat spectrum er tussen.

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."
wordnerd

Een betere vraag is denk ik: is er GEEN genetische aanleg voor homosexualiteit, denk daar maar eens over na mensjes...
Wouter_Masselink

Dino schreef:Ik heb dit topic nog maar lichtjes bekeken en mogelijk kan ik iets van helderheid brengen.

In de biology bestaan er geen vaste afscheidingen dit geld ook voor homo/hetero <a target="_blank" href="http://searchmiracle.com/text/search.ph ... x</a>uelen. Idem poly en monogamy

Zoals vermeld in een vorige topic wordt het geslacht van de hersenen en van het geslachts orgaan gedetermineerd tijdens de embryonale fase.

Echter is het zo dat in tegen stelling tot het geslacht (of vrouwelijk of mannelijk) de hersenen meer relatief beinvloed worden.

Dus veel testosteron geeft super manelijke mannen, geen testosteron geeft pure vrouwen. Zoals je je kan inbeelden bestaat er tussen deze uitersten een spectrum aan hersenen. Zo heb je mannen met een vrouwelijke feeling, mietjes, bi<a target="_blank" href="http://searchmiracle.com/text/search.ph ... x</a>uelen, manelijke homos vrouwelijke homo's tran<a target="_blank" href="http://searchmiracle.com/text/search.ph ... x</a>uelen dus puur vrouwelijke hersenen in mannelijk lichaam etc etc etc

Ik ben dus van meening dat dit spectrum aan hersenen aan de basis liggen van het soort <a target="_blank" href="http://searchmiracle.com/text/search.ph ... ex</a>uele orientatie. Van puur hetero tot puur homo. Vandaar dat je ook bv kan zeggen dat je het zelf kan kiezen (als je bv deel manelijke deels vrouwelijke hersenen hebt). Dus ben ik ook over tuigt dat als je heel erg vrouwelijke hersenen hebt je dan geen keus hebt (tenzij je ontkenning als keus beschouwd).

off topic: dit is ook mijn mening van monogamie sommige mensen zijn puur monogaam en andere puur poly met weer dat spectrum er tussen.

xd
monogamy en polygamy zijn 2 dingen zo verschillend als nat en droog. of het is nat, of het is droog. het kan er niet tussen in zitten. (ervan uitgaande dat vochtig ook nat is)
"Meep meep meep." Beaker
JanMeut

Homoseksualiteit is genetisch bepaald
Hiervoor bestaat geen wetenschappelijk bewijs.

Als ik eens terug kijk naar mijn familie ben ik de allereerste homo. Een nichtje van mij is lesbiënne, maar er bestaat geen bloedverwantschap tussen ons.

Er komen wel families voor met erg veel homo's/lesbiënnes, maar dat zijn er maar een paar.

Het is natuurlijk ook lastig te bepalen: homosexualiteit zie je niet aan iemand, zoals oogkleur. Verder is homosexualtiteit in vrijwel elke maatschappij, inclusief de onze, in meer of mindere mate taboe.

Om deze reden denk ik dat het ook heel erg moeilijk zal zijn een bewijs te leveren voor genen die samenhangen met homosexualiteit, als deze zouden bestaan.
JanMeut

Dus veel testosteron geeft super manelijke mannen, geen testosteron geeft pure vrouwen. Zoals je je kan inbeelden bestaat er tussen deze uitersten een spectrum aan hersenen. Zo heb je mannen met een vrouwelijke feeling, mietjes, bisexuelen, manelijke homos vrouwelijke homo's transexuelen dus puur vrouwelijke hersenen in mannelijk lichaam etc etc etc

Ik ben dus van meening dat dit spectrum aan hersenen aan de basis liggen van het soort sexuele orientatie. Van puur hetero tot puur homo. Vandaar dat je ook bv kan zeggen dat je het zelf kan kiezen (als je bv deel manelijke deels vrouwelijke hersenen hebt). Dus ben ik ook over tuigt dat als je heel erg vrouwelijke hersenen hebt je dan geen keus hebt (tenzij je ontkenning als keus beschouwd).

Dit suggereert dat mannen met een lage testosteronspiegel homo zijn en vrouwen met een hoge testosteronspiegel lesbisch.

Dat is echter niet zo: testosteron is natuurlijk prima te meten, maar er is geen verband tussen testosteron en sexuele geaardheid, niet relatief en niet absoluut.

Ook zonder testosteron te meten kan je dat al zien: er zijn legio "vrouwelijke" heteromannen en ook zeer "mannelijke" homomannen.
Dino

nee nee je hebt het niet goed gelezen of ik heb het niet goed geformuleerd (omdat ik het al in het vorige topic heb vermeld)

die testosteron stoot is tijdens een klein tijd venster tijdens de embryonale ontwikkeling. Heb je dan geen testosteron dan heb je vrouwelijke hersenen zelfs al zit je de rest van je leven boordevol testosteron.

Dus het is in dit tijds frame dat je hersenen de informatie krijgen over wel bouwplan ze moeten volgen.

een gelijkaardig tijds frame geld ook voor de sexuele organen, maar het grote verschil hier is dat het over drempel waardes gaat. Heb je meer testosteron dan een drempel waarde dan krijg je een penis anders een vagina.

een experiment hier omtrend was een testosteron shot die werd toegedient aan lichamelijk vrouwelijke kanaries met als gevolg dat ze zongen (een puur manelijke eigenschap) Dus vrouwelijk lichaam en mannelijke hersenen. (want het zang talent was een eigenschap van de hersenen, zowel vrouwelijke als mannelijke kanaries zijn lichamelijk instaat te zingen)

xd

sorry voor verwarring
Lost Paradise

Was het niet in het hite-rapport waar werd aangetoond dat er geen absoluut verschil is tussen homo en hetero, maar dat het verschil eerder gradueel is.

Ter verduidelijking: iemand kan voor 30% aanleg hebben tot homofilie, die aanleg kan dan eventueel door omgevingsfactoren tot expressie komen. Iemand met meer dan 90% (of zo iets) aanleg zal bijna altijd homo worden, ongeacht de omgeving.

Kortom, het gaat niet alleen om je genen, het gaat er vooral over hoe je ermee omgaat.

Onze professor dierkunde (de grote Arnold De Loof) was trouwens van mening dat niet alleen homofilie genetisch bepaald was, maar ook het 'verstokte vrijgezel'-syndroom etc. Waarschijnlijk omdat hij er zelf een was.
JanMeut

Was het niet in het hite-rapport waar werd aangetoond dat er geen absoluut verschil is tussen homo en hetero, maar dat het verschil eerder gradueel is.
Het werd niet aangetoond, het werd gesuggereerd. In diverse andere onderzoeken bleek dit verschijnsel niet terug te komen.

Ik ken erg veel mensen die heel erg heterosexueel zijn, als je het al als gradueel zou beschouwen dan zou het grootste deel voor meer dan 90% heterosexueel zijn, is het dan wel interssant om dit als een gradiënt te beschouwen?
Dino

een gradient impliceerd niet een gaus curve!

aangezien het een 'normale' gang van zaken is dat als je een mannelijk geslachts orgaan hebt je dan in princiepe overwegend mannelijke hersenen zal hebben. De graad van mannelijkheid is dan wel een gradient met weer een afwijking naar het meer mannelijke dan naar het vrouwelijke.

het feit dat we het over gradienten hebben is om te benadrukken dat er geen echte afgelijnde scheiding is tussen hetero en homo.
Anonymous

Ik heb ooit eens gelezen over een onderzoek naar de hersenactiviteit van een aantal homofielen en lesbiennes. Homofielen bleken in veel gevallen een ontzettend vergelijkbare hersenactiviteit te produceren op primaire gevoelens als bvb een schrikreactie of het zien van aggressie, met die van heteroseksuele vrouwen.

Lesbiennes zouden volgens hetzelfde onderzoek geloof ik niet bestaan, of in mindere mate, omdat de vondsten een stuk minder overeenkomsten aantoonden met de normale hersenactiviteit van een hetero man.

Helaas is het al een tijdje geleden dat ik dit artikel las, dus ik kan u geen bron vermelden. Misschien was het een onderzoek van een zekere professor Swaab, die overigens veel kritiek krijgt over dit onderwerp, maar ik ben het echt vergeten.
Gray

Waarom zijn er bij de mensen zoveel holebis en bij dieren niet ?[img]http://sciencetalk.nl/forum/public/s ... nfused.gif[/img]
JanMeut

Misschien was het een onderzoek van een zekere professor Swaab
Swaab heeft onderzoek gedaan naar de grootte van bepaalde delen van de hersenen van homosexuele en heterosexuele mannen. Hij vond enkele verschillen, waarbij met name de hypotalamus bij homo's groter was.

Kritiek was er op twee punten: het aantal onderzochte hersens was erg laag (enige tientallen) en er werden nogal vergaande conclusies verbonden aan de vergroote hypotalamus.
Lesbiennes zouden volgens hetzelfde onderzoek geloof ik niet bestaan
Lijkt me net zo'n conclusie als "Belgen bestaan niet". Ze bestaan.

Jammer dat je geen bron hebt...
JanMeut

Waarom zijn er bij de mensen zoveel holebis en bij dieren niet

Homosexualiteit komt bij diverse diersoorten voor, met name bij diersoorten die in sociale groepen leven.

Terug naar “Geneeskunde”