Maar humor.. lachen.. is dat eigenlijk een emotie?
Nee, lachen is gedrag dat beïnvloed wordt door emoties of emoties kan triggeren.
Zijn aan deze verschillende emoties niet toevallig dezelfde chemische stoffen van toepassing....voor beloning.
Dat geldt zeker niet voor alle emoties.
smikky schreef:Als het alleen voor jezelf zou zijn zou je geen luide lach hoeven te hebben of dit te tonen. Maar mensen hebben eigenlijk binnen de groep een bepaalde mate van collectieve intelligentie.
Is een lach dan geen anker om voor je medemens aan te geven dat er iets van belang aan de orde is? Lachen is immers aanstekelijk.
Dit kan niet verklaren waarom ik als ik een zeer grappig boek lees op de trein, mijn lach moet proberen in te houden als ik niet wil dat mensen me vreemd gaan bekijken.
Een dier voelt zich alleen goed of slecht. (sommige mensen denken zelfs dat bepaalde dieren helemaal geen gevoel hebben)
Heb je ondersteuning voor het idee dat de emoties van dieren enkel variëren over positief en negatief? Want volgens mij klopt het niet. Mensen die denken dat dieren geen gevoel hebben dwalen.
Het goede of slechte gevoel wordt pas een emotie als hier een mening aan gegeven wordt dmv taal. En taal dient ter communicatie tussen mensen. Dus kunnen emoties in deze context dan niet alleen bestaan in een groep?
Emoties zijn complexer dan alleen positief of negatief gevoel. Bovendien zijn er andere mogelijke vormen om ze te uiten dan taal (fysiologische reacties, etc.).