Dit begrijp ik niet helemaal.
Jij verklaarde dat je pleit' voor 'genuanceerde' en 'doordachte' berichten, en daarop beweerde ik dat de beoordeling of een bericht 'genuanceerd' en/of 'doordacht' is, veel meer op een waardeoordeel berust dan het noteren van een racistische opmerking of scheldpartij.
Kijk, als je een "pleidooi" houdt voor iets (wat je hier doet, je "pleit" ervoor) dan zeg je feitelijk dat je vindt dat er ergens gebrek aan is. Dat er gebrek is aan een "coulante" (ik zou eerder willen zeggen: "genuanceerde") houding tov moslims en andersdenkenden, is mij duidelijk. Maar het gebrek aan "coulante" houding tov "diegenen die zich anders uiten" (waarmee je mensen bedoelt die zich niet zo genuanceerd uiten tov moslims en andersdenkenden) zie ik zelf niet zo.
Ik pleit voor een coulante houding naar zowel moslims, als wel mensen die zich minder genuanceerd uitlaten over moslims, omdat ik denk dat niet alleen veel moslims zich verkeerd begrepen voelen, maar ook veel moslimcritici. In die zin is er volgens mij inderdaad -- zoals je al suggereerde -- een gebrek aan wederzijds begrip.
En dat probeerde ik duidelijk te maken met mijn vorige post. Gewoon om te zeggen: we denken er echt wel over na.
En dat waardeer ik. Alhoewel het op mij, vanuit een bepaald oogpunt, een beetje 'ongenuanceerd' over kwam.