Endosymbiose waarbij prokaryoten ingevangen raakten binnen een hypothetische gastheer (hoe zag die er dan uit?) van onbekende herkomst en samen een soort van eenheid vormden waarmee de eerste eukaryoot een feit was, blijft natuurlijk theorie.
Je snapt de betekenis van "theorie" in de wetenschap niet, het is ook Newton's theorie van de zwaartekracht, relativiteitstheorie e.d. Verder maakt dat nog geen bal uit, niemand beweert dat al het onderzoek klaar over en uit is op dit gebied, sterker nog het staat nog in de kinderschoenen.
Sorry, Ass., ik weet heus wel waar het begrip theorie voor staat. Ik wilde hier nog maar eens mee aangeven dat, in tegenstelling tot de theorieën van Newton en Einstein, Darwin's theorie op kritieke punten gebakken lucht is.
Want wat met al die andere bestanddelen waaruit een eukaryote cel - naast mitochondriën - bestaat? Zijn dat in beginsel ook bacteriën geweest?
Dat zou van meerdere ook kunnen ja. Nogmaals, ik ben niet zo erg thuis in het 1-cellige stadium van het Aardse leven.
Dat is jammer want volgens mij ligt het kernprobleem juist daar. Als er geen bewijs maar slechts aanname is gebaseerd op overeenkomsten welke zodanig worden geïnterpreteerd dat het verhaal in theorie sluitend kan worden gemaakt, heb je niets.
Bovendien blijft de vraag onbeantwoord welk voordeel een nog gebrekkig functionerende eukaryoot kan hebben gehad boven een prokaryoot. Onder elke omstandigheid.
Assassinator schreef:Ten eerste is een "gebrekkig functionerende eukaryoot" foutief, het feit dat de 1ste eukaryoten simpeler zijn zegt niet dat ze gebrekkig functioneerden. Dat impliceert bijv een soort einddoel, iets wat nu juist niet aanwezig is. Als iets gebrekkig functioneerd, is het afwijkend van het normaal, bijv een geestelijk gehandicapte mens. Het is een mens, maar 1 met een gebrek, een afwijking.
Ten tweede is het maar net wat je onder voordelig verstaat, prokaryoten zijn nog steeds de meest voorkomende levensvorm en zijn het meest succesvol (bacterieën heersen over de aarde, mensen zeker niet). Waarom ze er dan nog wel zijn, is grotendeels te danken aan het feit dat ze een bepaalde niche exploiteerden die prokaryoten niet exploteerden, namelijk zuurstof.
Met gebrekkig bedoel ik in vergelijking met de eukaryoten die wij kennen. Je moet je voorstellen dat insluiting van een paar prokaryoten in een gastheercel, die niet ingesteld zijn op hun nieuwe omgeving, hoogstens tot chaos kan leiden. Dan is insluiting niet iets goedaardigs maar een vorm van infestatie met nadelige gevolgen voor de gastheercel. Want de ingesloten prokaryoten gaan gewoon door met wat zij deden en trekken zich van de gastheer niets aan. Omgekeerd kan het natuurlijk ook nadelig zijn voor de ingesloten prokaryoten. Hoe zou zoiets tot voordeel kunnen strekken? Het waren prokaryoten die zuurstof produceerden maar tevens prokaryoten die het tot eigen voordeel aanwendden. Hoezo een niche? Je schrijft het zelf, prokaryoten zijn DE grote successtory. Het is een Godswonder dat wij er zijn.
(Dit even terzijde: ik vind het niet pleiten voor Lynn Margulis met haar endosymbiose-theorie, dat zij tevens aanhangster is van de Gaia-hypothese. Zweverigheid mag dus kennelijk zolang het concept van een sturende intelligentie maar buiten beschouwing wordt gehouden.)
Er moet wel logica in zitten.
Vind je de quantummechanica ook zo logisch dan
Alles in de natuur zit uiteindelijk logisch in elkaar, mensen met hun ideeën soms uitgezonderd.
De juiste vraag is de vraag die uit objectiviteit geboren wordt.