Op een kladje zie ik de meeste leerlingen
\(\frac{36}{9\times4}\)
meestal goed doen. Op de rekenmachine gaat het in 80!! % (OK, vmbo) van de gevallen fout, en komt er 16 uit. Rara waarom?
Het valt mij steeds weer op dat een fietstochtje van 4 uur voor 52 km uit het hoofd meestal wel een logisch klinkende 13 km/h oplevert, en 4,21 uur voor 54,73 km niet zelden tot 0,077 km/h leidt. Men vraagt zich niet meer af of je bij die "snelheid" eigenlijk niet van je fiets dondert.
klinkt ongelooflijk? Ik maak het bijna dagelijks mee. Staat het apparaat weer eens ingesteld op wetenschappelijke notatie en delen ze 4 door 1000. Het antwoord "4,0" wordt kritiekloos opgeschreven geen idee wat dat kleine gekriebel "E-03"in de rechtsonderhoek betekent maar het machien zegt 4. Ik schrijf dan op het bord 0,004 , word ik notabene teruggefloten door die apen: "Kijk maar meneer", nadrukkelijk het scherm van hun machine naar me troedraaiend. NEE, DIT VERZIN IK NIET.
Als we klassikaal een sommetje maken, en onze gegevens-gevraagd-formule-invullen moeten tenslotte leiden tot het rekensommetje 12,21/2,1 zegt mijn krijtje al "hm, tikje minder dan 6, ergens in de buurt van de 5,8" en staat de 5,8 al op het bord nog voordat het deksel van de machine is. Mijn leerlingen vragen dan of ik een computer in mijn hoofd heb, of verdenken me ervan de uitkomsten van het antwoordenboekje uit mijn hoofd geleerd te hebben. Nee, maar ik ken mijn tafels, werk er dagelijks mee, en kan dus inschatten waar ik mee bezig ben. Niet dat ik daar zo bovenmatig trots op ben, maar iedereen kan die vaardigheid dagelijks gewoon buiten schoolse omstandigheden tientallen malen gemerkt of ongemerkt toepassen.
Interessante anekdotes die je hier aanhaalt. Jij staat in het onderwijs, ik niet, dus als je zegt dat dergelijke zaken gebeuren geloof ik je op je woord. Ik wil echter nogmaals benadrukken dat mijn argumentatie een Belgisch standpunt volgt en alhoewel ik er bijna zeker van ben dat dergelijke zaken ook hier voorkomen heb ik er toch enkele bedenkingen bij. In mijn klas is geen van bovenstaande stommiteiten ooit voorgevallen. Wellicht heb ik een vertekende kijk op de zaak omdat ik het geluk heb om steeds in een klas te zitten met allemaal aangename en kritische mensen. Ik durf gerust te beweren dat geen enkele leerling uit mijn klas ooit zijn rekenmachine zou gebruiken om
\(\frac{36}{9\times4}\),
\(\frac{54.73}{4.21}\) of
\(\frac{4}{1000}\) uit te rekenen.
Wat mij betreft mogen rekenmachines tot en met de onderbouw verboden worden, en daarboven spaarzamer gebruikt. Niet vanwege slecht in wiskunde worden, maar door het totaal verlies van vertrouwen in eigen kunnen en inzicht.
Volledig mee eens (in ieder geval als met 'onderbouw' de middenschool en met 'daarboven' het hoger secundair bedoeld wordt), al weet ik niet hoeveel spaarzamer, aangezien ik geen idee heb van de Nederlandse situatie. Een (grafische rekenmachine) voor de het lager secundair is m.i. geen goed idee.
wat mij betreft: hoofd en klad zolang het kan, machine pas als het echt moet. Zodat ze niet de vaardigheid verliezen om met kritiek te kunnen kijken naar wat de machine uitbraakt.
Ook mee eens. Ik zeg ook niet dat de rekenmachine altijd gebruikt moet worden. Bovendien moet er in klassen waar rekenmachines gebruikt worden aangeleerd worden om kritisch om te springen met de uitkomsten. Ook hier heb ik weer het voorrecht gehad om een fantastische leraar te treffen op dit gebied. Wanneer hij op een toets vroeg om de nulwaarden van een aantal veeltermfuncties te berekenen koos hij de coëfficiënten met zorg uit, zodat iemand die klakkeloos op zijn blad schreef wat de machine toonde het gegarandeerd fout had.
de som 36/9*4? als leerlingen niet goed is geleerd met de rekenmachine om te gaan zullen ze het zo intypen. als het ze wel goed is geleerd zullen ze 36/(9*4) invoegen. dat ligt dus slechts aan wat hen is uitgelegd.
Ik zou zeggen: als je hier je rekenmachine voor nodig hebt zit je met een zeer ernstig probleem.
Aangezien ik het gevoel heb dat mijn mening verkeerd wordt begrepen zal ik die nog maar eens in enkele regels samenvatten:
- Ik ben enkel voor het gebruik van een rekenmachine indien de leerlingen de berekeningen die ze daarmee uitvoeren ook handmatig kunnen uitvoeren en dat handmatig uitvoeren regelmatig oefenen;
- Ik ben voor het gebruik van een rekenmachine, niet per se voor een grafische rekenmachine (de topictitel is dan ook niet 'Grafische rekenmachines in het onderwijs'), alhoewel die eveneens veel tijdrovende taken kan overnemen;
- Ik ben enkel voor het gebruik van een (grafische) rekenmachine vanaf de tweede graad secundair onderwijs.
PS: Ik moet me dringend eens gaan verdiepen in het Nederlandse onderwijsjargon. VMBO komt in België toch overeen met BSO, niet?