Alle discussies omtrent ruimte.
Kan het niet zo zijn dat ruimte juist gedefinieerd wordt door hetgene wat er in aanwezig is?
En dat in het geval van het afwezig zijn van materie of straling er ook geen ruimte is?
Dat als er gereisd moet worden naar een andere planeet het niet afstand is wat er overbrugd moet worden maar alleen tijd.
Tijd dan in dit geval niet al iets of een ding of weetikveel wat gezien , maar als het raster waarin alles zich bevind. Dus ook gedefinieerd door hetgene(de materie of weetikveel wat) dat er aanwezig is.
Stel we proberen van punt a naar b te komen. Dat kost energie. Energie is niet uit te drukken in afstand lijkt me. Alleen denk ik in het product van die energie, dus wat ermee gedaan wordt. Is tijd dan niet het enige waarmee gemeten kan worden hoe groot die energie is? Dus hoe snel iets plaatsvindt. Als we dit als uitgangs punt nemen, en we kijken naar de relativiteitstheorie(zwaartekracht buigt de ruimte was het toch?) is het dan niet zo dat het andersom is. Dat ruimte het product is van de aanwezige materie. Het lijkt misschien muggezifterij, maar het is net een andere manier om het te zien lijkt me.
Ruimte(zoals daar normaal overgedacht wordt) bestaat niet het is het tegenovergestelde van materie. Als we dit dualisme in ogenschouw nemen, kunnen we misschien zeggen dat voor de zogenaamde big bang, ruimte en materie nog 1 waren. En dat het net een saus is die is gaan schiften.Alle materie is gaan klonteren naar elkaar toe gaan trekken waardoor er ruimte achter is gebleven op de plekken waar de materie weggetrokken is. Als we dit in ogenschouw nemen heeft de ruimte dan ook niet de tegenovergestelde vorm van de aanwezige materie. Misschien te zien door de baan die licht er bijvoorbeeld doorheen aflegt.
Als dit zo is kunnen we denk ik een aantal stellingen innemen.
Stel we reizen naar een andere planeet. Een stuk materie gaat naar een andere locatie.
Dan kan het alleen uitwisselen zijn materie voor iets anders. Voor de materie die verplaatst wordt moet een evenredig iets daar aan tegenovergesteld worden. Dit kan alles zijn.
Conclusie: er is alleen materie al het andere kan niet anders zijn dan het product van de aanwezige materie.
Dus tijd is het product van materie, en ruimte is het product van materie, en al het andere ook.
Het is nog beetje vaag en warrig, en ik zou er nog uren over door kunnen schrijven, maar ik sta open voor alle vragen, test me maar uit.
Iets wat ik eigenlijk ook een beetje duidelijk wil maken, is dat het net als veel andere mensen al geschreven hebben, een beetje het probleem is van de menselijke hersen, de behoefde om alles een naam te geven en in hokjes te duwen, ofwel te generaliseren. En wat ze zeggen over generalisaties: Het zijn per definitie leugens. Want ze zijn niet meer het zelfde als de waarheid.
We hebben het allemaal over tijd en ruimte bijvoorbeeld, maar wat zijn hier de definities eigenlijk van. Volgens mij praten we allemaal over andere dingen, en hebben daardoor ook andere uitkomsten.
Puzzels