Puzzel Puzzels
Tom.
Artikelen: 0

Re: Vwo5 ==> havo5 of hbo

Lijkt me sowieso een goede optie. Als jij de situatie goed presenteert heb je dit jaar tot heden op wiskundegebied nog weinig opgestoken. Dat lijkt me te betekenen dat je volgend jaar, óók in dat andere profiel, een gerede kans loopt met een achterstand te beginnen die je in een examenjaar zo gauw niet meer inhaalt.
Ja, daar heb ik ook al aan zitten denken. Het enige wat ik kan doen is misschien nog wat meer opgaves maken en deels zelf uitvogelen met een uitwerkingenbundel als ik er echt niet uitkom. Dan naderhand nog een keer maken. Het is alleen ontzettend tijdrovend allemaal.
Morzon schreef:Even voor de record: Je kan niet aan een HBO opleiding beginnen zonder VWO, HAVO of MBO-4 diploma.

En een leraar de schuld geven is wel heel makkelijk. Pak gewoon het boek in je handen en begin het te lezen en maak opgaven. Als je iets niet begrijpt vraag het hier of laat je leraar het uitleggen.(kan me niet voorstellen dat dit hem niet lukt)
Ja, maar zo makkelijk is het allemaal niet. Jij doet misschien universiteit, voor jou is die vwo-5 stof een scheet en een zucht, maar voor mij toch aardig op niveau. Als je het dan allemaal nog zelf moet gaan uitvogelen... :D
De noodoplossingen die je noemt kunnen ook beide. (op mijn oude middelbare school in elk geval) Ik ben ook veranderd van n&t naar n&g, maar heb uiteindelijke beide profielen maar afgemaakt (hing van mijn n2 af waar ik niet al te best stond..) ken ook verhalen (o.a. vriend van mijn broertje) dat er mensen van VWO5 naar HAVO5 gaan. Probleem zijn vaak vakken als ckv, anw maatchappijleer e.d.
Dat is wat ik nu doe. Toch wil 't nog steeds niet boven de 5 uitstijgen... :D Er zijn toch echt dingen die ik mis door de leraar. Gewoon niet alles kun je zomaar uit het boek leren.
De tip om het gewoon te proberen door het boek(en) goed te leren en je vooral niets van je docent aan te trekken lijkt me het verstandigst :(
Ik was van plan om morgen tijdens tussenuur naar de decaan te gaan. Dan zal ik wel merken of het op mijn school mogelijk is of niet. Lijkt me van wel dan.
Misschien is het wel mogelijk om van een plaatselijke universiteit bijles wiskunde te volgen?
Ik geloof niet dat dat mogelijk is. Dan zou dat al op zaterdag moeten? Er zijn natuurlijk ook nog andere vakken, dat gaat ook door. Daar heb ik af en toe wel een weekendje voor nodig. En een paar daagjes rust is natuurlijk ook noodzakelijk op z'n tijd. Als ik met zó'n gigantische omweg voor m'n diploma moet vechten, hoe kom ik dan ooit verder?
Wrath schreef:Je gaat toch niet je vakkenpaket, profiel of opleiding wijzigen om een leraar?

Gewoon zelf hard aan de bak gaan en niet opgeven, problemen zijn er om opgelost te worden niet voor wegrennen.

Hulp inschakelen daar waar nodig. Af en toe een bijles als je vast zit, een studiemaatje zoeken die goed in wiskunde is kan ook. Maar gezien je cijfers in de onderbouw en in de 4e lijkt me dat je een uitstekende basis hebt om ook nu nog fatsoenlijke resultaten te halen.
Ja, ik vind het echt vreemd dat mijn cijfers nu zo drastisch omlaag zijn gegaan. Tijdens het studeren voor een proefwerk snap ik uiteindelijk alles, maar voor het proefwerk van laatst had ik nog steeds een 4,4 (in het laatste geval). Dat waren hoofdstukken met veel algebra. Algebra heeft veel van die dingetjes die je gewoon moet zien. Van die typische 'Owh ja!'-stof als je ziet hoe het moet. Die dingen staan niet allemaal in je boek beschreven (alleen de hoofdregels), de rest zou je normaal gesproken tijdens de les moeten meekrijgen. Dan leer je 't goed toepassen.
Ik hoop dat je begrijpt dat dit onzin is. Een slechte docent kan natuurlijk nooit een oorzaak zijn van jouw wiskundevaardigheden. De enige persoon die bepaalt of je je wiskunde onder de knie krijgt, ben jij. Dat klinkt misschien als een situatie uit een perfecte wereld, maar het is echt zo. Het makkelijkst is natuurlijk om de volledige verantwoordelijkheid bij de school/docent te leggen, maar daar heb je alleen jezelf mee. Jij moet examen doen. Ik geef toe: het is eenvoudiger als je een goede docent zou hebben, maar dat is nu eenmaal niet zo.
Zoals ik in het stukje post hierboven al uitleg zijn er dingen die niet in het boek staan. Die dingen hoor je van de leraar mee te krijgen en ontbreekt dus bij mij.
Daarom is het mijns inziens verstandig om NU je prioriteiten te verschuiven richting wiskunde. Dat is geen probleem als je wat over hebt bij de andere vakken. Het is dan vooral een kwestie van zelfstudie en communiceren met lotgenoten en desnoods bijles en wij kunnen je hier natuurlijk ook helpen. Tussentijds kun je dan nog wel proberen om iets te regelen met de school/docent (je hebt immers wel recht op een fatsoenlijke les; daar betaal je voor), maar je kan je studieresultaten daar niet vanaf laten hangen. Overstappen vanwege een slechte docent is wel het laatste wat je moet doen.
Ja, goed. Het blijft natuurlijk leren, leren, leren... en bergen sommen maken. Ik probeer 't.
wololoh schreef:Slechte leraren zijn er inderdaad natuurlijk altijd... echter op een middelbare school is dit (IMHO) nog erger dan in het vervolgonderwijs, omdat je op de middelbare school altijd naar de les moet enzo. (Want op het hoger onderwijs kan je natuurlijk altijd kiezen om zelf te studeren, en dan eventueel met vragen naar een docent te stappen, dit kan helaas niet op het VWO).

Natuurlijk ben je op het VWO ook nog meer bezig met de basis, waardoor het sowieso erg belangrijk is om iemand te hebben die je deze basis goed kan aanleren. Dus zou ik zeggen dat je over deze kwestie inderdaad met mensen moet praten, en als er niets gebeurt gewoon iemand anders zoeken die je vragen kan beantwoorden...
Ik wil chemie gaan doen, dus echt veel wiskunde komt hier niet bij kijken. Hoeveelheden berekenen en alles, verhoudingen... dat noem ik altijd maar 'rekenen'. :D Dingen als goniometrie en meetkunde zal ik bij chemie echt niet tegenkomen, of wel? :( Maar je leert nu inderdaad een basis, een aantal basisdingen zijn denk ik toch noodzakeljk. En bovendien moet je toch examen doen. :P

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Bekijk product

Steun Sciencetalk Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Bekijk product

wololoh

Ik weet zo niet hoe een opleiding chemie op de hogeschool eruit ziet, maar op de universiteit komt er echt wel wat wiskunde bij kijken...
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Tom.

Ik weet zo niet hoe een opleiding chemie op de hogeschool eruit ziet, maar op de universiteit komt er echt wel wat wiskunde bij kijken...
Wat voor wiskunde dan, welke tak? Klein stukje algebra? Dat kwam namelijk wel even om de hoek kijken bij het rekenen aan evenwichten.
wololoh

Wat voor wiskunde dan, welke tak? Klein stukje algebra? Dat kwam namelijk wel even om de hoek kijken bij het rekenen aan evenwichten.
nogmaals, ik heb geen idee hoe dit zit op een HBO opleiding, maar hier op de universiteit (technische universiteit eindhoven, dus chemische technologie), krijg je gewoon redelijk veel calculus (dat lijkt me standaard bij een wetenschappelijke beta-opleiding), en ook lineaire algebra. In ieder geval gaat dit een stuk verder dan rekenen aan evenwichten op het VWO...

Ik weet dus niet hoe dit er op een hogeschool uitziet, maar scheikunde blijft een exacte wetenschap, waarbij wiskunde altijd belangrijk is lijkt me.

edit: Ik doe zelf de studie technische natuurkunde, dus ik heb geen persoonlijke ervaring met scheikunde. Ik weet echter wel dat scheikundigen wel degelijk een gezonde hoeveelheid wiskunde krijgen...
Tom.

wololoh schreef:nogmaals, ik heb geen idee hoe dit zit op een HBO opleiding, maar hier op de universiteit (technische universiteit eindhoven, dus chemische technologie), krijg je gewoon redelijk veel calculus (dat lijkt me standaard bij een wetenschappelijke beta-opleiding), en ook lineaire algebra. In ieder geval gaat dit een stuk verder dan rekenen aan evenwichten op het VWO...

Ik weet dus niet hoe dit er op een hogeschool uitziet, maar scheikunde blijft een exacte wetenschap, waarbij wiskunde altijd belangrijk is lijkt me.

edit: Ik doe zelf de studie technische natuurkunde, dus ik heb geen persoonlijke ervaring met scheikunde. Ik weet echter wel dat scheikundigen wel degelijk een gezonde hoeveelheid wiskunde krijgen...
Ow, ik dacht even dat je scheikunde deed. Op scheikundige technologie krijg je wel aardig wat wiskunde, dat weet ik. Scheikunde (of Chemie) en Scheikundige Technologie (of Chemische Technologie) zijn verschillende opleidingen.
wololoh

Aha, sorry dan. Ik dacht dat de opleidingen redelijk veel op elkaar zouden lijken (tussen theoretische en technische natuurkunde zit bijvoorbeeld in de bachelor-opleiding maar weinig verschil qua wiskunde). Verder leek het mij dat je bij elke natuurwetenschappelijke opleiding wel aardig wat wiskunde zou krijgen.

Heb je al bij de opleiding geinformeerd over de wiskunde? Vaak is er op het internet ook wel ergens een opleidingsgids te vinden met alle vakken uit het curriculum, daar zou je ook eens naar kunnen zoeken.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Bekijk product

Steun Sciencetalk Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Bekijk product

Tom.

Aha, sorry dan. Ik dacht dat de opleidingen redelijk veel op elkaar zouden lijken (tussen theoretische en technische natuurkunde zit bijvoorbeeld in de bachelor-opleiding maar weinig verschil qua wiskunde). Verder leek het mij dat je bij elke natuurwetenschappelijke opleiding wel aardig wat wiskunde zou krijgen.
Heb je al bij de opleiding geinformeerd over de wiskunde? Vaak is er op het internet ook wel ergens een opleidingsgids te vinden met alle vakken uit het curriculum, daar zou je ook eens naar kunnen zoeken.
De wiskunde en natuurkunde zitten 'm vooral in de CT. Bij Chemie ligt de nadruk echt op de chemie zélf, bij Chemische Technologie gaat het om toepassingen van de chemie.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!