Puzzel Puzzels
Anonymous
Artikelen: 0

Re: [Religie] Het grote religie topic

Ik vraag me af wie de eerste was om in zijn hoofd te halen om proza wetenschappelijk te gaan benaderen. :wink:

genesis 1:0

En de HEERE gaf een wetenschappelijk verslag van Zijn schepping omdat wetenschap voor de mens zo vermoeiend is.

:shock:

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - verpakking luxe

bol cadeaukaart - verpakking luxe

Bekijk product

Steun Sciencetalk Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Bekijk product

aim_

Leuke gast schreef:God valt niet in woorden te omschrijven.

Het lijkt ons allemaal wel duidelijk dat de bijbel erg oud is. En dat deze informatie veelvuldig is gecopieerd, door mensen, met het gevolg dat zaken verdraaid kunnen zijn.

lees deze topic eens, de theorie dat de mens een ziel heeft:

http://sciencetalk.nl/forum/invision/in...?showtopic=4049

Geef je mening.
Inderdaad God zijn 'natuur' valt niet in woorden te omschrijven ,toch....

Jezus Christus zei (Joh.:18)18 Geen mens heeft ooit God gezien; de eniggeboren god, die in de boezem[positie] bij de Vader is, die heeft hem verklaard.

Dingen door overschrijving in de bijbel verdraaid?

Al gehoord van de Massoreten?

Dode Zee -rollen?

De ziel.

In de bijbel worden zowel mensen als dieren zielen genoemd.De bijbel noemt zeedieren ne´fesj: "Elke levende ziel die in de wateren is" (Leviticus 11:10). Het woord kan betrekking hebben op landdieren: "Laat de aarde levende zielen voortbrengen naar hun soort: huisdieren en zich bewegend gedierte en wild gedierte" (Genesis 1:24)

De leer van de onsterfelijkheid van de ziel is onder invloed van Plato

het 'zogenaamde christelijk 'geloof binnengeslopen!

trouwens ,volgens de Schrift is de ziel sterfelijk:

Ezechiël 18:4 . 4 Ziet! Alle zielen - mij behoren ze toe. Zoals de ziel van de vader zo eveneens de ziel van de zoon - mij behoren ze toe. De ziel die zondigt, díe zal sterven.

(Hier betwijfel ik niet dat sommige mensen niet een opstanding hebben in de hemel en als geestelijk persoon verder gaan leven ).

Groeten Aimé
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

aim_

O.S.F. schreef:Ik vraag me af wie de eerste was om in zijn hoofd te halen om proza wetenschappelijk te gaan benaderen.  :wink:

En de HEERE gaf een wetenschappelijk verslag van Zijn schepping omdat wetenschap voor de mens zo vermoeiend is.

Inderdaad de bijbel is niet in de eerste plaats geschreven als wetenschappelijk werk.Toch waar hij raakvlakken heeft met de wetenschap is hij steeds correct.

Groeten Aimé
OneStepForward

Aimé schreef:
O.S.F. schreef:Ik vraag me af wie de eerste was om in zijn hoofd te halen om proza wetenschappelijk te gaan benaderen.  :wink:

Inderdaad de bijbel is niet in de eerste plaats geschreven als wetenschappelijk werk.Toch waar hij raakvlakken heeft met de wetenschap is hij steeds correct.

Groeten Aimé
Hoe bedoel je?

Wat versta je onder raakvlakken?
gemertp

Ik weet niet zo goed wat er allemaal precies in de bijbel staat dus ik ga even ene andere kant op.

Wie is er hier van de gelovigen katholiek?

Katholieke kerk heeft in de Middeleeuwen de wetenschap geremd. Galilei in de gevangenis gegooid omdat hij claimde dat de aarde rond de zon draait ipv zon rond aarde. Katholieke kerk vond dat de zon rond de aarde draaide, ik neem aan dat ze dat dan baseren op de bijbel. Al lang is het tegenovergestelde bewezen en algemeen aanvaard. Toch heeft de Katholieke Kerk nog niet zo heel lang geleden (10 jaar ofzo) pas verklaard dat Galilei wel gelijk had.
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft
Anonymous

Ik niet in elk geval.... :shock: ik denk dat als jij op zoek gaat naar God/Jezus je Hem ook daadwerkelijk zult vinden. Wees gewoon eerlijk en probeer niet alles rationeel te verklaren.
Anonymous

Ik niet in elk geval.... :shock: ik denk dat als jij op zoek gaat naar God/Jezus je Hem ook daadwerkelijk zult vinden. Wees gewoon eerlijk en probeer niet alles rationeel te verklaren.
mijn naam er ff bij zetten is wel handig :?: hehe:

Groeten Johan
Vortex29

Katholieke kerk vond dat de zon rond de aarde draaide, ik neem aan dat ze dat dan baseren op de bijbel.
Dat staat nergens in de bijbel. Dus de katholieken zaten fout, niét de bijbel.
OneStepForward

Katholieke kerk vond dat de zon rond de aarde draaide, ik neem aan dat ze dat dan baseren op de bijbel.
Klopt.

Wel kun je er uithalen dat de aarde plat is, of iig hoeken heeft.

Jesaja 8:9
John

Vortex29 schreef:
Klopt.

Wel kun je er uithalen dat de aarde plat is, of iig hoeken heeft.

Jesaja 8:9
:shock: Isa 8:9 Vergezelt u te zamen, gij volken! doch wordt verbroken; en neemt ter ore, allen gij, die in verre landen zijt, omgordt u, doch wordt verbroken; omgordt u, doch wordt verbroken!

Volgens mij kun je hier niet uithalen dat de aarde plat is.

Groeten Johan
OneStepForward

Ik gebruikte nbv.

Andere dan:

Op 7,1, Op 20,8
John

OneStepForward schreef:Ik gebruikte nbv.

Andere dan:

Op 7,1, Op 20,8
Isa 7:1 Het geschiedde nu in de dagen van Achaz, den zoon van Jotham, den zoon van Uzzia, den koning van Juda, dat Rezin, de koning van Syrie, en Pekah, de zoon van Remalia, de koning van Israel, optoog naar Jeruzalem, ten oorlog tegen haar; maar hij vermocht met strijden niet tegen haar.

en jesja 20 vers 8 bestaat niet. Gaat maar tot 6.

Kheb zelf statenvertaling. Dat is rechtstreeks vanaf het hebreeuws vertaald. Bij vertalingen van statenvertaling naar bijvoorbeeld het boek worden vaak dingen geinterpreteerd en dat gaat niet altijd goed.

Groeten Johan
Anonymous

[/quote]

Hoe bedoel je?

Wat versta je onder raakvlakken?[/quote]

Ik bedoel hetvolgende:

"In het begin schiep God de hemel en de aarde." - Gen. 1:1. Het boek "God en de astronomen" zei op bladzijde 14: "Nu zien wij hoe het astronomische bewijsmateriaal leidt tot een bijbelse kijk op de oorsprong van de wereld."

"Hij . . . hangt de aarde op aan niets." - Job 26:7. Volgens de Egyptenaren werd ze door pilaren gedragen; volgens de Grieken door Atlas; volgens anderen door een olifant die op een in een kosmische zee zwemmende schildpad stond. Maar het boek Job, 15de eeuw v.G.T., was wetenschappelijk juist.

In de 8ste eeuw v.G.T. schreef Jesaja dat God"woont boven het rond der aarde". Het Hebreeuwse "choeg", vertaald met "rond", kan volgens Davidsons "Concordance" en Wilsons "Old Testament Word Studies" ook "bol" betekenen. Daarom luidt Moffatts vertaling van Jesaja 40:22: "Hij zetelt boven de ronde aarde."

De bijbel zegt: "De ene ster verschilt in heerlijkheid van de andere." Geleerden weten nu dat er blauwe sterren zijn, en gele, en witte dwergen en dat er nog veel meer verschillen bestaan. - 1 Kor. 15:41.

Eeuwen voordat biologen de vogeltrek ontdekten, schreef Jeremia (7de eeuw v.G.T.): "De ooievaar weet zijn tijd, de tortel, de zwaluw en de reiger hebben een vaste tijd voor hun trek." - Jer. 8:7, "Willibrordvertaling".

Zo'n duizend jaar voor Christus schreef Salomo in figuurlijke taal over de bloedsomloop (Pred. 12:6) Pas met de onderzoekingen van Dr. Harvey in de 17de eeuw G.T. kreeg de medische wetenschap hiervan een juist begrip.

De Mozaïsche wet (16de eeuw v.G.T.) weerspiegelde duizenden jaren vóór Pasteur kennis van het bestaan van ziektekiemen. Die wet bevatte verordeningen die bescherming boden tegen besmetting. - Lev. hfdst. 13, 14.

Het scheppingsverslag in Genesis is biologisch nauwkeurig - het fossielenverslag en de moderne genetica getuigen hiervan - als het zegt dat elke "familie"-soort "naar zijn soort" zou voortbrengen. - Gen. 1:12, 21, 25.

"Ga tot de mier, gij luiaard; . . . ze heeft in de oogst haar voedselvoorraden verzameld" -Spr. 6:6-8 .Critici spotten dat geen enkele mier dit deed, maar in 1871 ontdekte een Britse bioloog mieren die er graanschuren op na hielden, oogstmieren genaamd. De bijbel sprak al honderden jaren voor Christus over hen.

De genetische blauwdruk in de bevruchte menselijke eicel bevat alle informatie die nodig is om elk lichaamsdeel te vormen, nog voordat er ook maar iets van hun aanwezigheid te bespeuren valt. Vergelijk Psalm 139:16 hier eens mee: "Uw [Gods] ogen zagen zelfs het embryo van mij, en in uw boek waren alle delen ervan beschreven, met betrekking tot de dagen dat ze werden gevormd en nog niet één onder ze er was."

Groeten Aimé
OneStepForward

@John,

De NBV is ook goed. En ik kan je zo foutjes uit de statenvertaling geven. Maar dat doet er niet toe. Ik zei ook anderen dan, Op (afkorkorting openbaringen) 7:1, 20:8

Openbaringen 7:1

NBV

Hierna zag ik vier engelen bij de vier hoeken van de aarde staan. Zij hielden de vier winden van de aarde in bedwang, om te voorkomen dat er een wind over land of op zee of door de bomen zou waaien.

NBG

Daarna zag ik vier engelen staan aan de vier hoeken der aarde, die de vier winden der aarde vasthielden, opdat er geen wind zou waaien over de aarde, of over de zee, of over enige boom.

WB

Daarna zag ik vier engelen op de vier hoeken van de aarde staan, die de vier winden* van de aarde in bedwang hielden, zodat er geen wind zou waaien over land of zee of door enig geboomte.

SV

En na dezen zag ik vier engelen staan op de vier hoeken der aarde, houdende de vier winden der aarde, opdat geen wind zou waaien op de aarde, noch op de zee, noch tegen enigen boom.

KJV

And after these things I saw four angels standing on the four corners of the earth, holding the four winds of the earth, that the wind should not blow on the earth, nor on the sea, nor on any tree.

En de Grondtekst: :shock:

http://www.blueletterbible.org/cgi-bin/too...&Go.x=29&Go.y=3

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 25 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 320 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 320 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

Steun Sciencetalk 5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

Bekijk product

Vortex29

Wel kun je er uithalen dat de aarde plat is, of in ieder geval hoeken heeft. Jesaja 8:9
Jesaja 40:22 zegt dat de Aarde rond is.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!