Puzzel Puzzels
TheGreaterGood
Artikelen: 0

Re: De kwaliteit van het onderwijs in nederland is te laag.

Beloon het resultaat, niet de inspanning -- Ik zie zoveel ouders de inspanning belonen ongeacht het resultaat waardoor hun kinderen 'busy work' leren: Doelloos druk bezig zijn. Een andere idiote gedachte is dat het gaat om het meedoen niet om het winnen, natuurlijk gaat het om het winnen;
Hier ben ik het echt helemaal mee eens! Maar dit zou ook vanuit de school moeten komen. Aan het begin van elk schooljaar krijg je te horen hoeveel "studielast-uren" nodig zijn om het jaar te halen. Hoe kun je dat in hemelsnaam van te voren zeggen? Waarom zou je elke dag 3 uur leren als je opgaven in een half uurtje kan maken. Andere keren moet je juist veel langer leren dan die drie uur leren.

Het gaat echt om de kwaliteit van het leren en niet over de kwantiteit. Het komt echt zo vaak voor dat personen die heel veel tijd in leren hebben gestoken het net niet of net wel halen, terwijl andere met minder leren het wel halen. Ik geloof niet dat dit met intellegentie te maken heeft, maar meer de manier van leren. Jammer genoeg wordt dit totaal niet benadrukt op scholen.
"Your American beer is a little like making love on a canoe."

"How so?"

"It's ******* close to water!"

ads

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Bekijk product

Johan_vd

Misschien zouden mensen sneller de praktijk in moeten en daarbij een studie moeten oppakken:

- Minder scholen (minder belasting)

- Meer omzet voor bedrijven (meer welvaart, tenzij het geld weer zoals gebruikelijk verdwijnt in

de bek van een vrekkige gek die in een veel te grote auto rijd en een huis heeft waar een heel

weeshuis kan ondergebracht worden :D )

- Meer motivatie bij mensen (dat is een aanname van mij)

- Minder gerichtheid op geld en meer op het doen van je werk en het helpen van de maatschappij

- Minder gefrustreerde jongeren/minder stress

- Minder luie jongeren

- Het opnieuw kweken van een verloren generatie aan vakmensen

Ik kan eigenlijk geeneens nadelen verzinnen. Die zullen er allicht wel zijn, maar wegen mijn inziens niet op tegen de voordelen. Mensen gaan ook doen wat ze leuk vinden en hebben meer kansen om hierin een andere keuze te maken.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Wrath

Ik vind dat je bij deze discussie onderscheid moet maken tussen de verschillende niveau's. Havo/VWO en Vmbo verschillen toch wel.

Deel van het probleem bij het VMBO ligt vooral bij het invoeren de basisvorming. Idee erachter was dat je het niveau van de leerlingen omhoog krijgt als ze in de eerste 2 jaar dezelde vakken krijgen als ieder andere leering ongeacht het type leerling of hun capacitieiten.

Dus Jantje die een prima vakman zou kunnen worden en veel gemotiveerder op school was geweest als hij direct op zijn eigen manier had kunnen leren, wordt nu 2 jaar lang gepest met vakken als Frans. Hij haakt af, komt absoluut niet in een ritme van leren en presteren, en zal dat na de 2 jaar onderbouw ook niet snel meer weten te corrigeren.

Verder is volgens mij van grootte invloed de continue bezuinigingen en het gebrek aan investeringen. Te grootte scholen/klassen, ongeschoold of ongeschikt personeel voor de klas, teveel lesuren en administratieve taken voor docenten, het afzwakken van exameneisen en de afnemende betrokkenheid van ouders. Sowieso denk ik dat ouders een veel grotere rol zouden moeten spelen. Op school krijg je van alles aangeboden, maar als thuis niet de support gegeven wordt die nodig is, is het rendement erg laag.
qrnlk
Lorentziaan

Als ik 2 dingen zou mogen veranderen aan het huidige systeem dan zou ik (1) de lengte van de middelbare scholen aanpassen: Ik zou de vmbo 1 jaar langer maken dan de havo en de havo 1 jaar langer dan de vwo. Zo hebben de mensen die echt langzamer leren meer tijd om iets meer te leren, en de mensen die graag snel van school willen moeten vwo kiezen. Aanvullend (2) zou ik het halen van een middelbare school diploma als voorwaarde stellen voor het verkrijgen van bijstand, rijbewijs, meedoen aan verkiezingen, etc. ;->
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
Kraus

Het eerste wat er m.i. in het (basis)onderwijs zou moeten gebeuren is een veel betere beheersing van de taal. Gewoon weer eens leren om adequaat schriftelijk uiting te geven aan de eigen (liefst logische) gedachten.

Het valt me trouwens op dat ook op dit forum de taalfouten op elementair niveau de pan uit rijzen.

If you can't say what you mean, you cannot mean what you say.

Dat gaat hier dubbel op. Het minste wat men op een wetenschapsforum zou mogen verwachten is dat men exact en ondubbelzinnig aangeeft wat men bedoelt.
qrnlk
Lorentziaan

Laten we zeggen dat dit taal probleem symptomatisch is voor het probleem waar we het over hebben :D

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
keesstada

Kraus schreef:Het eerste wat er m.i. in het (basis)onderwijs zou moeten gebeuren is een veel betere beheersing van de taal. Gewoon weer eens leren om adequaat schriftelijk uiting te geven aan de eigen (liefst logische) gedachten.

Het valt me trouwens op dat ook op dit forum de taalfouten op elementair niveau de pan uit rijzen.

If you can't say what you mean, you cannot mean what you say.

Dat gaat hier dubbel op. Het minste wat men op een wetenschapsforum zou mogen verwachten is dat men exact en ondubbelzinnig aangeeft wat men bedoelt.
Er worden veel fouten gemaakt. Maar wat denk je van 'het gebruik van de Engelse taal in Nederlandse berichten. Je kan geen reclame voor de televisie horen of er is wel een onzinnige Engelse kreet in. Think about it!

Kees Stada
kees stada

De site altijd te vinden op google!
qrnlk
Lorentziaan

Ik denk dat we moeten accepteren dat we meertalig zijn geworden.

Rhiannon
Moderator
Social:

Ik denk dat we moeten accepteren dat we meertalig zijn geworden.

Wellicht denken wij dat we meertalig zijn geworden. Het te pas en te onpas gebruiken van Engelse woorden en/of uitdrukkingen is welhaast lachwekkend aan het worden, vooral omdat die uitdrukkingen veelal verkeerd gebruikt worden. Een Engelsman c.q. Amerikaan zal ons echt niet beter begrijpen hierdoor. Wij denken dat we zo goed Engels spreken en begrijpen, maar we hebben niet door dat als een Engelsman in een gesprek zegt 'most interesting', dat hij echt niet bedoelt dat hij daadwerkelijk geïnteresseerd is, maar dat dit slechts een beleefdheidsfrase is. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen.

Laten we nou eerst eens beginnen met onze eigen taal goed te beheersen voordat we overgaan tot een andere taal. Daar is geen enkele schande in.
Contra principia negantem disputari non potest.
keesstada

rhiannon schreef:Wellicht denken wij dat we meertalig zijn geworden. Het te pas en te onpas gebruiken van Engelse woorden en/of uitdrukkingen is welhaast lachwekkend aan het worden, vooral omdat die uitdrukkingen veelal verkeerd gebruikt worden. Een Engelsman c.q. Amerikaan zal ons echt niet beter begrijpen hierdoor. Wij denken dat we zo goed Engels spreken en begrijpen, maar we hebben niet door dat als een Engelsman in een gesprek zegt 'most interesting', dat hij echt niet bedoelt dat hij daadwerkelijk geïnteresseerd is, maar dat dit slechts een beleefdheidsfrase is. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen.

Laten we nou eerst eens beginnen met onze eigen taal goed te beheersen voordat we overgaan tot een andere taal. Daar is geen enkele schande in.
Indeed! Think about it.

Je antwoord: Best there is!

Dat zijn al twee reclames die ik hoor of zie.

Kees
kees stada

qrnlk
Lorentziaan

Deze essay (pdf) uit 2002 van Paul Lockhart dwingt mij om enkele van mijn opvattingen over het onderwijs te herzien. Wellicht dat jullie het ook interessant vinden. Zie ook deze video.

nathanvdb

Ik weet niet of het slechter is als vroeger, ik weet alleen wel dat ik het nogal vreemd geregeld vind om in een jaar tijd 4 natuurkunde docenten gehad te hebben (ziek, ziek van ons, ziek van zichzelf enz.), 3 frans leraren, na een half jaar veranderde we van biologie leraar omdat hij plotseling de 4e klassen 1 uur meer moest geven per week, ga zo maar door....

Het is gewoon een grote rotzooi, en dan is het hier nog wel "goed" geregeld vind men (het bestuur enz.) nou ik ben benieuwd of de scholieren uit de Randstad uberhaupt nog ooit een school zien nadat ze op introductie zijn geweest... Als het daar nog veel erger schijnt te zijn.... Het ergste vind ik nog dat je dan verplicht word om een uur in de kantine te gaan zitten wachten, ben je er niet geweest, dan heet dat tegenwoordig spijbelen en mag je het mooi dubbel inhalen :P , dus je moet een uur kantine, inhalen met twee uur schoonmaken, en dan is het hier goed geregeld....
keesstada

nathanvdb schreef:Ik weet niet of het slechter is als vroeger, ik weet alleen wel dat ik het nogal vreemd geregeld vind om in een jaar tijd 4 natuurkunde docenten gehad te hebben (ziek, ziek van ons, ziek van zichzelf enz.), 3 frans leraren, na een half jaar veranderde we van biologie leraar omdat hij plotseling de 4e klassen 1 uur meer moest geven per week, ga zo maar door....

Het is gewoon een grote rotzooi, en dan is het hier nog wel "goed" geregeld vind men (het bestuur enz.) nou ik ben benieuwd of de scholieren uit de Randstad uberhaupt nog ooit een school zien nadat ze op introductie zijn geweest... Als het daar nog veel erger schijnt te zijn.... Het ergste vind ik nog dat je dan verplicht word om een uur in de kantine te gaan zitten wachten, ben je er niet geweest, dan heet dat tegenwoordig spijbelen en mag je het mooi dubbel inhalen :P , dus je moet een uur kantine, inhalen met twee uur schoonmaken, en dan is het hier goed geregeld....
Sterkte en houd moed. Zorg dat je je papiertje krijgt!

Groet van Kees Stada
kees stada

Rhiannon
Moderator
Social:

nathanvdb schreef:Ik weet niet of het slechter is als vroeger, ik weet alleen wel dat ik het nogal vreemd geregeld vind om in een jaar tijd 4 natuurkunde docenten gehad te hebben ...

Het is gewoon een grote rotzooi, en dan is het hier nog wel "goed" geregeld vind men ....

Gelukkig heb ik geen kinderen meer op school, want wat ik ervan hoor is abominabel. Wat nathanvdb nu ook meldt, hoe moet een kind dezer dagen nog voldoende scholing krijgen. Ik merk dat het herhalen, wat vroeger toch regelmatig voorkwam, er nu ook niet meer bij is. Jullie mogen blijkbaar blij zijn als er überhaupt les gegeven wordt.

Chapeau voor diegenen die desondanks het felbegeerde diploma halen. Alleen krijgen jullie het veel moelijker dan wij hadden op de universiteit. :P
Contra principia negantem disputari non potest.

ads

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 320 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 320 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

Steun Sciencetalk Minecraft - Nintendo Switch

Minecraft - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon RP-108 - Instant fotopapier - Inkt/papierset - Voor SELPHY CP-printers - Origineel - 10 x 15 cm formaat - 108 sheets

Canon RP-108 - Instant fotopapier - Inkt/papierset - Voor SELPHY CP-printers - Origineel - 10 x 15 cm formaat - 108 sheets

Bekijk product

Vladimir Lenin

Ik herriner me dat we er vorig jaar op onze school eens een debat over hadden. Ik weet dat feiten vaak enorm uitvergroot werden, maar er was onder meer sprake van Burgie's die niet wisten hoe je een staartdeling moet uitwerken en dergelijke.

Bovendien moet ik zeggen dat ik (als belg) ook vindt dat het nederlandse systeem niet goed werkt. Als je met klassen begint waar je maar 2 dagen per week naar toe moet gaan, of met het aanleren van kaartspelletjes ten koste van educatieve lessen, denk ik niet dat het nog veel uitleg behoeft.

Terwijl het wel om een geïndustrialiseerd land gaat, zonder al te veel grondstoffen, waar dus de grijze cellen de grondstof moeten zijn.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!