Puzzel Puzzels
IR34
Artikelen: 0

Re: Rekenmachines in het onderwijs

In de nieuwe tweede fase word er bijna alleen maar gebruik gemaakt van een GR.

Er word echter niet geleerd (in de 4de ) hoe je een programma op je GR kunt maken.

Verder is grafieken tekenen verleden tijd, en nulpunten berekenen al helemaal!

Al met al voor de leerlingen prettig, maar minder voor de vaardigheid tot hoofdrekenen en

oplossen van sommen d.m.v. algebra, wat veel word gevraagd op de universiteit.

(Ik kan het weten, ik volg zelf namelijk ook een vak aan de universiteit) Waardoor je daar

mogelijk in de problemen komt.
IR34

ads

Steun Sciencetalk HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

Bekijk product

jhnbk

Door je GR te gebruiken voor veel dingen ga je later minder snel zijn met simpele dingen en ga je zelfs de formules niet meer weten. (Bij ons zitten massa's mensen die nog geen halve formule van buiten kennen :D )
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

KikkerPrinses

Het is inderdaad zo dat je veel minder snel dingen onthoudt als je GR het zo kan uitrekenen, want waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Veel scholieren weten niet wàt ze nou precies uitrekenen, ze drukken gewoon een aantal knopjes in een bepaalde volgorde in.

Aan de andere kant, er wordt je ook geleerd hoe je bepaalde dingen algebraïsch uit kan rekenen, zelf vind ik dat wel fijn (dan heb je het gevoel dat je je hersens tenminste nog een beetje gebruikt :D )
Phys

IR34 schreef:d.m.v. algebra, wat veel word gevraagd op de universiteit.

(Ik kan het weten, ik volg zelf namelijk ook een vak aan de universiteit)
Mag ik vragen welk vak je - als 12-jarige? - volgt aan de universiteit?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -
jhnbk

Daar ben ik ook wel benieuwd naar, ik had niet eens de leeftijd opgemerkt.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.
IR34

Eerst Inleiding Astrofysica (Sterrenkunde) in Leiden, en nu Fysica van de Moderne Technologie (Natuurkunde). Verder heb ik voor Inleiding Astrofysica een 6 gehaald voor het tentamen!!!!!! Ik was en ben nog steeds erg blij daarmee, ik heb namelijk hetzelfde cijfer als de meeste studenten.
IR34
Morzon

Leuk. Fysica van de Moderne Technologie krijg je van 't Hooft?
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.
jhnbk

Staan de scores bij jullie ook op 20?
IR34

Leuk. Fysica van de Moderne Technologie krijg je van 't Hooft?

Ja, maar ook van Eliel. We hebben net cd-spelers, lasers en glasvezelkabels (had ik erg moeite mee zonder optica) gehad. Maar gaan het ook nog hebben over beeldschermen en medische technologie
IR34
TD

Staan de scores bij jullie ook op 20?
Volgens mij zijn de cijfers daar op 10.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)
jhnbk

Okay. Kwestie te weten wat één 6 waard is :P
IR34

inderdaad, en alles afgerond op hele cijfers
IR34
IR34

bedoel dus; alle cijfers zijn berekend op tien (dus 6/10) in mijn geval ((50/100*9)+1)= 5,5, wat een 6 word!!
IR34
Masi

De leerlingen worden slecht in wiskunde omdat ze bij het minste naar hun rekenmachine grijpen;

Hier ben ik het niet mee eens, ik weet niet hoe het bij jullie was op de middelbare... maar bij ons (6vwo) hebben we bij wiskunde verschillende sommen. Als het exact berekend moet worden mogen we de GRM niet gebruiken, als er iets berekend moet worden mag dit uiteraard wel. Daarnaast vind ik de GRM juist een gereedschap die erg handig is voor bijvoorbeeld statistieken, hetzelfde resultaat maar dan in een kortere tijd. In de toekomst verwacht ik ook meer van dit soort gereedschappen, gereedschappen die ons brein helpen om een stukje verder te gaan.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Bekijk product

WendyTje

Hier ben ik het niet mee eens, ik weet niet hoe het bij jullie was op de middelbare... maar bij ons (6vwo) hebben we bij wiskunde verschillende sommen. Als het exact berekend moet worden mogen we de GRM niet gebruiken, als er iets berekend moet worden mag dit uiteraard wel. Daarnaast vind ik de GRM juist een gereedschap die erg handig is voor bijvoorbeeld statistieken, hetzelfde resultaat maar dan in een kortere tijd. In de toekomst verwacht ik ook meer van dit soort gereedschappen, gereedschappen die ons brein helpen om een stukje verder te gaan.
Klinkt leuk, maar de meerderheid heeft geen idee hoe het gereedschap werkt en wat ze er nou eigenlijk mee doen, behalve dat er opeens toch een getal uit kon rollen dat best nog wel eens waar kon zijn, misschien ook niet, wie weet? Laten we het maar opschrijven. Dat was 10 jaar geleden al zo (Jemug wat wordt ik oud!) en das nu nog veel erger geworden.
To boldly go where I`ve never been before

Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!