Puzzel Puzzels
Gebruikersavatar
ypsilon
Artikelen: 0
Berichten: 11.076
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 18:03

Re: [ontspanning] het grote algemene onwetendheidstopic

Enig idee wat ik fout kan hebben gedaan? Ik heb gedrukt op topic link en de url ingebracht.
Met "topic link" voeg je een link in naar een topic binnen wsf. Vermits je geen topicnummer ingegeven hebt, lopen de links dood. Je kan een externe link invoegen door hem gewoon te plakken in je bericht, of een stuk van je tekst te selecteren en dan op het knopje Afbeelding te drukken.

Ik heb je links inmiddels verbeterd.

ads

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Gebruikersavatar
zpidermen
Artikelen: 0
Berichten: 1.623
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 14:27

Re: [ontspanning] het grote algemene onwetendheidstopic

Ik had eigenlijk gehoopt dat iemand Atchison als correct antwoord had gegeven en Taylor als antwoord op de bonusvraag. Zpidermen had het echter correct en de eer is aan hem.
Vooruit dan maar :D

Wijst de naald van een kompas altijd naar de magnetische noordpool (bij normaal gebruik op aarde)? Het zo mooi zijn als je antwoord twee misvattingen uit de weg ruimt...
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
zpidermen
Artikelen: 0
Berichten: 1.623
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 14:27

Re: [ontspanning] het grote algemene onwetendheidstopic

Bijna 46 uur later en nog steeds geen reactie...? Zo moeilijk is de vraag niet hoor... Of is iedereen op vakantie?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt
Gebruikersavatar
Rhiannon
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 4.421
Lid geworden op: di 22 jan 2008, 12:57
Social:

Re: [ontspanning] het grote algemene onwetendheidstopic

Bijna 46 uur later en nog steeds geen reactie...? Zo moeilijk is de vraag niet hoor... Of is iedereen op vakantie?
Het spijt me Zpidermen, ik ben een aantal uren per dag "gainfully employed". De schoorsteen thuis moet ook roken, namelijk.

De kompasnaald wijst theoretisch naar het magnetische noorden, een plek ergens ten noorden van Canada waar een dusdanig magnetisch krachtenveld bestaat dat het als het ware door de kompasnaald altijd wordt gevonden. In werkelijkheid wijst de kompasnaald mee met een bepaalde stroming van magnetische krachten, die altijd in de richting van het magnetische noorden wijzen. Probleem met het magnetisch noorden is dat het niet altijd op dezelfde plek is. Doordat de magnetische krachtenvelden altijd in beweging zijn, verplaatst het magnetisch noorden zich altijd een beetje. Vandaar dat je kompas dus niet altijd 100% in dezelfde richting wijst (het verschil kun je niet met het blote oog waarnemen omdat de verandering per jaar vaak minder dan 1 graad bedraagt).

Is dit wat je bedoelde? En wat bedoel je met misvatting? Bedoel je daarmee miswijzing of declinatie? Die worden nogal eens met elkaar verward.

Miswijzing ontstaat doordat er een verschil bestaat tussen de verschillende manier waarop het noorden kan worden omschreven (kaart, magnetisch en geografisch). Omdat een cartograaf een fictief punt als noorden kiest, ontstaat er een verschil tussen het noorden zoals op het kompas aangegeven en het noorden zoals dat op de kaart staat aangegeven. Declinatie is het verschil tussen het geografische noorden en het magnetische noorden.
Contra principia negantem disputari non potest.
Gebruikersavatar
Zwam
Artikelen: 0
Berichten: 190
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 00:47

Re: [ontspanning] het grote algemene onwetendheidstopic

Het magnetische noorden ligt ergens in de buurt van de zuidpool, het is het magnetische zuiden dat in de buurt van de noordpool ligt. Daar wijst de kompasnaald naar...
Gebruikersavatar
zpidermen
Artikelen: 0
Berichten: 1.623
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 14:27

Re: [ontspanning] het grote algemene onwetendheidstopic

@rhiannon: Jij hebt het over magnetische declinatie, maar dat is niet wat ik bedoel met m'n vraag. Ik ga er vanuit dat men over het algemeen wel weet dat het geografische noorden en het magnetische noorden niet op dezelfde plek liggen, en tevens dat het magnetische noorden van plaats verandert.

@Zwam: je zit dusdanig dicht in de buurt van het antwoord, dat ik het maar goed reken. Het magnetische noorden ligt bij de geografische noordpool, maar de (geo)magnetische noordpool ligt bij de geografische zuidpool. Het heeft te maken met de richting van de aardmagnetische veldlijnen. Zie hier voor uitleg.

De tweede misvatting heeft te maken met dat de kompasnaald niet altijd naar het magnetische noorden (dus niet te verwarren met magnetische noordpool!) wijst, in verband met bijvoorbeeld magnetische anomalien (zie hier). Ik weet niet of de invloed van zonnewind of bliksem groot genoeg is om een kompasnaald een afwijking te bezorgen. Maar mogelijk dat deze twee ook (tijdelijk) het aardmagnetische veld dusdanig kunnen beinvloeden, dat ook hierdoor een kompasnaald een afwijking kan krijgen. En als laatste kunnen elektrische apparaten in de buurt van een kompas ook ervoor zorgen dat de kompasnaald een afwijking krijgt door het magnetische veld dat door dergelijke apparaten wordt opgewekt.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt
Gebruikersavatar
Zwam
Artikelen: 0
Berichten: 190
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 00:47

Re: [ontspanning] het grote algemene onwetendheidstopic

Verdorie, dat ik die tweede niet meer wist...nochtans ook ooit tegengekomen in m'n lessen.

Een nieuwe vraag zoeken is moeilijk, maar vooruit dan maar.

Misvatting:

'Biodegradeerbare plastics kan ik achteloos weggooien net als een klokhuis etc, ze verdwijnen vanzelf. En dat kan zo helpen aan een oplossing zijn voor het zwerfvuilprobleem'.

Ook 2 fouten uit te halen, waarvan het me vooral over 1 algemene gaat,

de ander is meer muggenziften.

Graag een vrij volledig antwoord/uitleg.

Ik weet niet hoe makkelijk/moeilijk deze is,

ik weet er nu eenmaal wat meer over omdat ik er een project over maak...
Gebruikersavatar
zpidermen
Artikelen: 0
Berichten: 1.623
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 14:27

Re: [ontspanning] het grote algemene onwetendheidstopic

Biodegradeerbaar wil zeggen dat een groot deel van het materiaal binnen een beperkte tijdspanne afgebroken moet zijn. Voor biodegradatie in de bodem wordt bijvoorbeeld vereist dat 90% van het materiaal binnen 2 jaar afgebroken moet zijn. Een van de bijproducten is biomassa. Bron

Ik kan hier een aantal dingen uit halen:

1) het materiaal kan dus 2 jaar rustig rondzwerven

2) na die 2 jaar kan 10% van het materiaal nog steeds niet afgebroken zijn

3) er ontstaat bij het afbraakproces o.a. biomassa (wat dus ook weer kan rondzwerven)

Conclusie: zomaar biodegradeerbaar materiaal weggooien leidt niet noodzakelijk tot vermindering van zwerfafval.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt
Gebruikersavatar
Zwam
Artikelen: 0
Berichten: 190
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 00:47

Re: [ontspanning] het grote algemene onwetendheidstopic

Nu merk ik dat ik mezelf voor schut gezet heb: ik vermelde biodegradeerbaar ipv composteerbaar.

Wat je zei was een heel goed antwoord op biodegradeerbaar.

Met composteerbaar wou ik nog verdergaan dan wat je zei,

en duidelijk maken dat lang niet alle composteerbare bioplastics thuiscomposteerbaar zijn.

Het gaat om 'industrieel composteerbaar', en daarvoor heb je een soms hogere temperatuur nodig,

om aan de afbraak te beginnen. In Vlaanderen draaien composteringsinstallaties verplicht een week

op minstens 60°C, en zo'n hoge temperatuur hebben vele bioplastics nodig om de afbraak te starten.

Zpiderman's bron vermeld ook de kern van composteerbaarheid.

En over het zwerfvuil....dat is een gedragsprobleem, geen materiaalprobleem!

De bioplastic-wereld wil er ABSOLUUT niet mee geassocieerd worden met het feit dat

zij zogezegd het zwerfvuilprobleem kunnen oplossen.

Maar goed

Zpiderman, your turn.
Gebruikersavatar
zpidermen
Artikelen: 0
Berichten: 1.623
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 14:27

Re: [ontspanning] het grote algemene onwetendheidstopic

Zpidermen, your turn.
Hmmm... Nou weet je wat, ik moet ivm tijdgebrek even een beurtje overslaan, dus als jij (of iemand anders) een vraag heeft...

Bedoel je trouwens met dit...
de ander is meer muggenziften.
...misschien dit?
En over het zwerfvuil....dat is een gedragsprobleem, geen materiaalprobleem!
Ik ben het er gedeeltelijk wel mee eens, maar niet alles wat je op straat gooit, vind ik zwerfvuil. Het klokke(n)huis van een appel bijvoorbeeld, of een banane(n)schil vind ik geen zwerfvuil. Kauwgom bijvoorbeeld weer wel. Hoe kijk jij daar tegenaan?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt
Gebruikersavatar
Zwam
Artikelen: 0
Berichten: 190
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 00:47

Re: [ontspanning] het grote algemene onwetendheidstopic

De andere opmerking die ik niet moest horen, die muggenziften zou zijn:

"ze verdwijnen vanzelf"

Hierop kan je zeggen

=> Niets gebeurt vanzelf, het is het resultaat van vele reacties van bacteriën, schimmels,...

=> Verdwijnen is relatief....alles wordt CO2, water (en humus, afhankelijk van het type bioplastic)

Wat is zwerfvuil, hoe ik daarop kijk...

Wel, een klokhuis bekijk ik normaal niet als zwerfvuil, maar dat hangt van de plaats af.

Midden in't stad is dat zwerfvuil, als je dat op het platteland langs de kant van de straat gooit is dat iets anders.

En een bananeschil verteert enkel vlot in een tropische bodem (het is een tropische vrucht)

dus da's ook nog een punt...

Maar goed, wie heeft een nieuwe?
Gebruikersavatar
zpidermen
Artikelen: 0
Berichten: 1.623
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 14:27

Re: [ontspanning] het grote algemene onwetendheidstopic

Maar goed, wie heeft een nieuwe?
Is de tomaat groente, vrucht of fruit? En hoe zit het met rabarber? En de aardappel? Aarbeien en banaan mag je van mij als bonusvraag beschouwen, het moet wel leuk blijven :P
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt
Gebruikersavatar
Jan van de Velde
Artikelen: 0
Berichten: 51.342
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 20:46

Re: [ontspanning] het grote algemene onwetendheidstopic

Landbouwkundig gezien allemaal groenten, groeien geen van allen aan houtige gewassen.

Biologisch zijn banaan, en tomaat vruchten en aardbei een schijnvrucht, rabarber en aardappel groenten

voedingskundig worden banaan en aardbei als fruit beschouwd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Verschil_tuss...roente_en_fruit

is hierin overigens niet geheel volledig. en dat rabarberverhaal vind ik onzin. Ik vroeg me af wat die in je vraag deed totdat ik als "bewijs" voor mijn beweringen hierboven naar bronnen zocht. Gelatine verwerk ik ook wel eens in zoete nagerechten, dat maakt gelatine echter nog geen fruit.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Gebruikersavatar
zpidermen
Artikelen: 0
Berichten: 1.623
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 14:27

Re: [ontspanning] het grote algemene onwetendheidstopic

Nou, ik keur het helemaal goed hoor! Je mag een volgende vraag stellen.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 6 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 6 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Midnight Black

Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Midnight Black

Bekijk product

Gebruikersavatar
Jan van de Velde
Artikelen: 0
Berichten: 51.342
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 20:46

Re: [ontspanning] het grote algemene onwetendheidstopic

De boomsoortnaam van de grootste levende boom ter wereld (in m³ of tonnen)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!