Anonymous
Artikelen: 0

Re: Kunnen we de piramides gebouwd zien worden?

Dus in principe als we een techniek ontewikkelen waarmee we 5C kunnen gaan, kunnen we aantaljaaronderweg*5 geleden kunnen zien? :shock:
p__

lloyd stellar schreef:en als er aan onze kant dan ook een spiegel zou staan.

kunnen we dan het ontstaan van het heelal zien?  :wink:

Volgens mij kan je de Big Bang niet zien, want dan zou op het moment van de Big Bang de spiegel al ergens in de nog niet bestaande ruimtetijd moeten staan.
Ponyhaar

Hoe groot zou die aarde zijn in die spiegel ? 0,01 mm ?Hoe groot is een ster op 2250 lichtjaar ?
In ieder geval akelig priegelig klein.

Stel je een gelijkbenige driehoek voor, met een breedte van 12.000 km.

De hoogte is dan 4000 lichtjaren oftewel 37.869.120.000.000.000 km

Effe rekenen, mijn schooltijd is te lang geleden om dit nog te weten, dus je mag zelf uitrekenen hoe groot de tophoek zal zijn en hoeveel keer je dus zal moeten vergroten om een pyramide van een paar honderd meter groot te kunnen zien....
Leuke gast

we kunnen ons ook afvragen waar dat licht ooit terecht komt als het niet wordt opgevangen of gereflecteerd.
p__

we kunnen ons ook afvragen waar dat licht ooit terecht komt als het niet wordt opgevangen of gereflecteerd.

Dan is het nonlokaal toch? Dus overal en nergens tegelijk, totdat het geobserveerd wordt.
Cycloon

Eigelijk bekijken juulie het verkeerd, je zit wel licht dat zoveel tijd geleden verstuurt is, maar dan vanaf het moment dat je kijkt, je ziet de vertraging, je kan nooit meer naar iets kijken dat al gepasseert is ....

Stel nu dat je zou kijke naar de plaats waar de big bang is gebeurd zou je zien wat er daar op dat moment is, maar dan sterk vertraagt ....

Net alsof je slow motion zou kijken, je zou ook niet meer zien wat er vooraan in de film kwam (tenzij je hem terugspoelt maarja ;) ) maar je zal gewoon het huidige zien met vertraging op :shock:
Cycloon

Licht is energie > energie kan verloren gaan > licht sterft uit :shock:
Elmo

energie kan verloren gaan

Energie is een behouden grootheid. Zie hier.
Never underestimate the predictability of stupidity...
Cycloon

Cycloon schreef:energie kan verloren gaan

Energie is een behouden grootheid. Zie hier.

Je raakt het wel verloren aan zaken die het hinder, bv je fietst, je maakt bewegings energie, terwijl de weerstand van je fiets, wind, de baan enzovoort energie "afnemen". Dat gebeurt ook zo bij licht ...
Anonymous

Jah dat klopt, maar het leuke is dat er in het heelal bijna geen weerstand is door dat het een vrijwel perfect vacuum is.

De wet voor het behoud van energie zegt alleen dat de energie ergens heen moet gaan als je het kwijt raakt.

Als licht in botsing met iets komt (Gaswolken, sterren, planeten etc) dan wordt de energie (of een gedeelte daarvan) van de foton overgedragen aan dat voorwerp.

Als alle energie van de foton wordt overgedragen aan dat voorwerp verdwijnt de foton (absorption), als er een gedeelte wordt overgedragen dan ketst de foton af (scattering).
Cycloon

Volgens mij kunnen wij ook geen sterren zien die buiten ons melkwegstelsel liggen, laat staan miljoenen lichtjaren hiervandaan :shock:
Hallo1979

We kunnen wel degelijk sterren zien buiten ons sterrenstelsels. Sterker nog we kunnen sterrenstelsels zien op een afstand van 13 miljard lichtjaar!!!

losse sterren in andromeda kunnen we zien!
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)
p__

Hier een plaatje van wat de Hubble Space Telescope kan zien:

Afbeelding

En hier een foto genomen door Hubble van de Hubble Ultra Deep Field op 13,7 miljard lichtjaar afstand:

Afbeelding
Lady

:shock: Ik heb 't eigenaardige idee dat die sterren die te zien zijn juist niet vergaan zijn, of nog net niet.

Als er vallende sterren zijn, dan verbrandt de vast stof, als het de dampkring in komt.... De ster-materie is dan vergaan, of net nog niet; men vindt welis ster-gesteente's nl. Dat natuurlijk dan wel zwart beblakerd is.

Als in dat heelal die ster zou zijn vergaan, is er geen materie dat de lichtenergie vast houd, zonder vastestof-punt is er geen licht- uitzend- punt nl..

Ik denk dat de sterren weldegelijk nog bestaan, in welke groote dan ook.

Het licht dat ze uitstralen, reist dan ook met ze mee.

Net als de lichtuitstraal van de aarde, als die z'n reis om de zon maakt ed.

Met een ster is mi. dat niet veel anders, hoe groot, hoe klein de vaste-materie-stof ook is, of nog is.

Dankzij de vaste materie straalt het licht-energie uit. En kunnen wij dat waarnemen.

Wie 'anders meent mag 't uitleggen, wie 't er mee eens is ook!

gr. v. Lady. ;)
Ik ben geen wetenschapper, heb wel veel belangstelling voor van alles. Ik hoop veel te leren van de mede forummers
Vortex29

Ik verbaas me erover dat er zó vroeg na de oerknal al sterrenstelsels zijn gevormd. Kan dat wel in 0,7-0,4 miljard jaar? Hoeveel keer zullen die spiralen dan al om hun as zijn gedraaid?
Afbeelding

Terug naar “Ruimtefysica”