Moderator: Rhiannon
hoe speel ik dat bestand af?Fikret schreef:Fitna is anders ook te downloaden, de streams op internet zijn namelijk tijdens het afspelen erg traag.
http://rs386.rapidshare.com/files/10283404...197203-1fc4.flv
hoe speel ik dat bestand af?
deel de wens die Hans Jansen gisteren uitte dat de afvalligen nu eens uit de kast komen, en zie Fitna als een uitnodiging aan hen daartoe. Moslims die afkeuren wat Wilders laat zien, namelijk het letterlijk opvolgen van bloeddorstige koranverzen, ontkennen in wezen dat de koran het van a tot z letterlijk op te volgen woord van God is.Daarmee verklaren ze zich in de ogen van de haatbaarden tot afvalligen en dus tot vogelvrij. Gisteren op TV was er niemand die die consequentie durfde te trekken. Men bleef hangen in de ontkenning: "wat deze criminelen doen heeft niets met de islam te maken". Terwijl we willen horen: "het staat misschien zo in de koran, maar voor mij is dat een dode letter". Dat is het "uitscheuren" dat Wilders bedoelt. Maar voor de extremisten staat dat gelijk aan "Ik ben geen moslim meer", en dat is helaas levensgevaarlijk, zeker op televisie. Als ik de pech had gehad als moslim geboren te zijn weet ik ook nog zo net niet of ik het zou durven.
Jansen wees daarbij naar de heren Aboutaleb en Toko Dibi (die beiden sterke teksten hadden) van wie hij zal vermoeden dat ze zichzelf eigenlijk niet meer als moslim beschouwen. Als openlijke afvalligheid gemeengoed zou gaan worden dan wordt het probleem van de politieke en radicale islam tot de juiste proporties teruggebracht. Het in een historische context plaatsen van voor het westen problematische teksten uit de heilige boeken door religieuze leiders is een andere mogelijkheid maar is veel moeilijker. Tot dit laatste roept de film op. Ze doet dit ongenuanceerd door de islam te vergelijken met het communisme en het fasciscme. Genuanceerder zou zijn om bijv. de islam te vergelijken met alle linkse stromingen tesamen en de politieke islam dan met het Sovjetcommunisme (of met alle rechtse stromingen en de politieke islam dan met het fascisme). Als de moslims in de debatten met Wilders die hopelijk gaan volgen dit oppikken heb je kans dat ze het nog eens worden ook maar dat zal wel wishfull thinking van me zijn.1207 schreef:eindelijk kun je eens over de film praten en komen er zinnige reacties.
http://www.elsevier.nl/opinie/reacties/asp...0317/index.html deel de wens die Hans Jansen gisteren uitte dat de afvalligen nu eens uit de kast komen
J.T. de Kogel op vrijdag 28 maart 2008 09:37
Wat is belangrijker: je eigen mening verkondigen ook al kwets je daar anderen mee, of: rekening houden met anderen ook al kun je dan niet zeggen wat je graag wilt zeggen...?Adpruys schreef:Het is natuurlijk onverstandig maar toch heb ik er veel respect voor.
...
Sommige mensen hebben iets over voor hun opvattingen en laten zich niet door dreigementen of andere tegenwerkingen weerhouden.
Met deze zin sugereer je dat alle politici bang van moslims zijn, terwijl de meesten enkel een gevaar van radicalisering zien, en proberen daar een halt aan toe te brengen.Als ik heel globaal de commentaren lees van politici en anderen,heb ik het idee,dat men bevreesd is om de Moslims te irriteren en helemaal bevreesd om de Moslims met onze westerse methodes van meningsuiting te kwetsen en mogelijk te beledigen.
DePurpereWolf schreef:Met deze zin sugereer je dat alle politici bang van moslims zijn, terwijl de meesten enkel een gevaar van radicalisering zien, en proberen daar een halt aan toe te brengen.
Men is bang dat radicalisering van deze film niet minder word, misschien wel meer. Men is niet bang van moslims. Men is dus 'bang' dat de politiek die Wilders bedrijft niet de goede is.
Ik denk dat het belangrijk is om niet alleen naar de kwetsheid-graad van de film te kijken, maar ook naar het effect op islamisering in Nederland en Europa.
ff rechtdoorzeeGister bij pauw en witteman zei een arabist of islam-expert dat wetenschappelijke studies hadden uitgewezen dat 7 tot 20 procent van de moslims in westerse samenlevingen radicaliseert. Dat vond ik best schokkend en als dat zo is dan is die film van Wilders wel terecht.